Afgelopen vrijdag 3 oktober is Team Wolff-Belgrave Racing nog een dag gaan testen op het circuit van Assen. Het team werd weer benaderd door het bedrijf Powerseal welke Atiba al eerder sponsorde in 2007. Op deze dag zou Atiba zich voornamelijk concentreren op de Powerbrake. Daarnaast heeft het team nog kunnen werken aan een betere veringafstelling van de motorfiets.
Wat is een powerbrake vraag u zoch af? De PowerBrake® is een grensverleggende innovatieve ontwikkeling op het gebied van het remmen met motoren. Met de PowerBrake® is er een manier ontwikkelt om het overbrengen van de remdosering vanaf de remcilinder naar de remklauw drastisch te verbeteren middels een starre remleiding van een metaallegering. De speciale werking van het PowerBrake® systeem zorgt dat remdruk veranderingen in het systeem veilig opgevangen worden tijdens het in-veren van de voorvork gedurende de remactie.
PowerSeal® Special Products BV brengt dit revolutionaire remsysteem op de markt. Gedreven door ervaring en kennis opgedaan in hun huidige werkzaamheden als toonaangevend bedrijf in het NiCaSillen van cilinders voor auto’s en motoren voor dagelijks en wedstrijdgebruik vond men een nieuwe uitdaging in het ontwikkelen van het nieuwe PowerBrake® remsysteem. Met de al aanwezige know-how en waar nodig in samenwerking met derden zijn alle technische ontwikkelingen en toepassingen in eigen huis gedaan. Hierdoor is een door en door Nederlands topproduct ontstaan dat de wereld zal verbazen en uiteindelijk veroveren!
In 2007 heeft Atiba al eerder gereden met dit systeem op de Pierobon FO42 wat al een groot succes was. Omdat het systeem in 2008 nog niet helemaal conform de ONK-regelementen was kon er dit jaar nog niet mee gestart worden op de 1098. Nu er heel het seizoen met het standaard remsysteem is gereden kon Atiba op deze testdag de verschillen goed merken.
Atiba:
" De Powerbrake is een verbetering van het remsysteem wat vooral meer vertrouwen geeft. Dit vertrouwen komt uit verschillende punten. Ten eerste zijn de remmen beter te doseren en voel je precies aan hoeveel druk je uitoefent op het systeem. Hierdoor durf je, en kun je later gaan remmen nadat je er steeds meer gewend aan raakt. Wat ik als een groot voordeel zie is dat je dieper de bocht in kan remmen door het directe gevoel wat de Powerbrake afgeeft. Je voelt precies wanneer je de rem langzaam los laat met het inremmen van de bocht zodat je beter aanvoelt waar de grens ligt en de grip van de voorband. Al met al een systeem wat meer vertrouwen geeft en veel meer gevoel met het aanremmen en het insturen van de bochten met de rem erop".
Gelukkig was het droog op de testdag en ondanks de zeer lage temperatuur konden er in tegenstelling tot andere aanwezige competitieve tijden worden neergezet. Patrick Malipaard van Hyperpro Suspension was ook aanwezig waardoor er een grote stap voorwaarts met de vering is gemaakt. Het probleem waar het team heel het seizoen al een beetje tegenaan liep lijkt voor een heel groot deel opgelost te zijn. Het resultaat is een veel stabielere en rustigere motorfiets wat veel meer grip geeft, met name aan de achterzijde van de motorfiet. De motorfiets is veel meer in balans gekomen. Daarnaast was het een zeer leerzame dag voor zowel het team als voor Atiba.
Nu is het toch echt afgelopen met rijden wat 2008 betreft. De voorbereiding voor 2009 zijn in volle gang en hopelijk krijgt het team alles voor elkaar zodat Atiba in 2009 nog sterker voor de dag kan komen.
Voor meer informatie over de Powerbrake verwijzen wij u graag naar www.powerseal. nl. Heel waarschijnlijk zal het systeem van 2009 conform de regelementen zijn en zal het product ook te bewonderen zijn op de Ducati van Team Wolff-Belgrave Racing.