Teams: Charpentier derde en Sofuoglu vijfde na dramatisch Monza evenement

32

Sebastien Charpentier (Winston Ten Kate Honda) raakte zijn perfecte record van raceoverwinningen in het 2006 seizoen kwijt na 18 ronden over het circuit van Monza. Door toch nog derde te worden zette hij waarschijnlijk wel zijn meest indrukwekkend prestatie van het jaar neer. Zijn teamgenoot Kenan Sofuoglu (Winston Ten Kate Honda) bleef overeind in een incident in de eerste bocht en een aanvaring in de laatste ronde met een andere coureur en finishte als vijfde waarmee hij belangrijk kampioenschappunten verzamelde.

Charpentier werd gestraft voor een valse start vanaf de pole positie en dat betekende dat hij vanuit een riante leidende positie naar de pits moest komen voor een ride-through waar hij elf plaatsen mee verloor. Hij bracht zijn toch al briljante manier van rijden in de achtste ronde naar een nog hoger niveau en noteerde een rondetijd van 1’51.403. En weer sloeg het drama toe want Charpentier ging rechtdoor in de chicane maar wist, ondanks dat hij weer plaatsen verloor, zichzelf toch nog naar een derde plaats te vechten. Hiermee vergrootte hij zijn voorsprong in het klassement tot 31 punten aangezien zijn rivaal Kevin Curtain niet aan de finish kwam.







Sofuoglu maakte geen deel uit van de leidende groep en reed rond de 20e plaats rond na een controversiële eerste ronde. De manier waarop hij zich naar voren vocht was net zo indrukwekkend als dat van zijn teamgenoot en hij had de vierde plaats kunnen pakken als hij niet in aanvaring was gekomen met een andere coureur in de laatste keer door de Parabolica. Door dit resultaat staat hij nu negende in het klassement.

Ronald Ten Kate – Team Manager

“Dat was waarschijnlijk een van de spannendste races van de laatste jaren in de Supersport klasse. Sebastien maakte duidelijk een valse start dus ik ga daar niet eens over in discussie. Hij moest zijn ride-through ondergaan en wij zorgden er in de pitlane voor dat hij op het goede moment wist dat hij er weer vol voor kon gaan. Meteen daarna verbeterde hij het oude ronderecord met een indrukwekkende 1,2 seconde. Het is jammer dat hij weer tijd verloor omdat hij de chicane miste, dat was volgens de tijdwaarneming weer vijf seconden. Hij had zelfs de race kunnen winnen als dat niet gebeurt was. Ik ben erg blij voor Seb dat hij nu 31 punten voorsprong heeft en het was fijn om Tiberio te zien winnen. Als wij niet kunnen winnen is het goed om een andere Honda te zien winnen. Kenan reed ook een moeilijke race en hij moest de eerste ronde bijna vanaf de laatste plaats beginnen na de grote crash in de chicane. Hij finishte bijna als vierde maar schakelde er een te ver terug voor de laatste bocht en werd uiteindelijk vijfde. Ik ben blij met hem, hij liet zien dat hij een erg goede racer is. Deze race zal nog lang in mijn geheugen blijven hangen ondanks dat we geen overwinning hebben behaald.”

Sébastien Charpentier – WSS Winston Ten Kate Honda coureur
(3e – Positie in klassement: 1e met 91 punten)

“Het was vandaag een erg lang verhaal. Een ongelofelijke 16 ronden. Nadat ik de straf voor de valse start had ondergaan was het nodig om echt mijn best te doen om weer vooraan te komen. Na erg hard remmen miste ik de chicane en dat maakte het nog wat moeilijker. Het was een erg zware race. Maar ik ben erg blij dat ik daarna nog als derde wist te finishen, het totale pakket was vandaag fantastisch. Mijn Honda was geweldig en ook de Pirelli’s waren erg goed. De opgeblazen motor van Kevin Curtain was goed voor mij in het klassement. Ik ben ook erg blij voor Tiberio die een lastige start van het seizoen had.”

Kenan Sofuoglu – WSS Winston Ten Kate Honda coureur
(5e – Positie in klassement: 9e met 27 punten)

“De comeback was niet zo slecht maar bij de start maakte ik een foutje. Het echte probleem kwam in de eerste chicane toen een coureur onderuit ging en een paar anderen meenam. Ik raakte mijn snelheid helemaal kwijt en lag 24e en daarna 20e na de eerste ronde. Ik dacht dat ik misschien wat punten kon pakken nadat dat gebeurd was. Ronde na ronde wist ik een heleboel andere coureurs in te halen en ik realiseerde me dat ik er daarna nog meer in kon halen. Ik had de vierde plaats kunnen pakken maar een andere coureur reed tegen me aan en tikte me in de laatste bocht van mijn lijn. Een vijfde plaats was goed maar het had beter gemoeten.”