Alweer de laatste ONK races van het seizoen. Dus was het dringen in de paddock waar alle teams met 125cc, 250cc, 600cc, 1000cc en zijspanmotoren gebroederlijk een plekje hadden gevonden. Zaterdag stond in het teken van training en kwalificatie.
Voor Patrick van de Scheer zijn laatste race, hij heeft besloten om meer tijd aan het gezin te besteden aangezien zijn werk bij de Koninklijke Marine hem soms lang op zee bezighoudt.
Rene Winkel, een nieuwe rijder in ons team, nam de plaats in van Michael Hofman.
Na een langere periode van gedwongen rust de Suzuki eens flink aan de tand gevoeld. Gezien de korte voorbereiding (trainen en de motor goed afstellen) was het een flinke klus om de motor raceklaar te krijgen. D.w.z. vering, afstelling, zitcomfort en geometrie.
Er werd hard gewerkt aan de motor, de vering is geheel verwijderd en bij een vering specialist geheel naar wens van Rene ingesteld. Maar na 16 maanden niet meer geracet te hebben, is het toch een zware klus om snelle tijden te zetten.
Patrick’s Yamaha bleek wat vermogen kwijt te zijn, en dan merk je dat je rondetijden overeenkomstig zijn.
Het team is druk geweest om de motoren in goede staat te krijgen. Dan is het zaak om het probleem snel te kunnen vinden en soms gaat dat redelijke snel. Er zijn ook van die dingen, dat je denkt: waar zit het nu niet goed. De huidige motoren zijn behalve een mechanisch apparaat ook ruim voorzien van elektronica. Zoeken naar een storing maakt dat niet altijd eenvoudig.
Al met al stonden onze rijders achteraan in het veld. Slechts 44 rijders van de 52 mochten op zondag starten. Er zijn regels m.b.t. trainingstijden waarbij de minst snelle af moeten vallen.
AEGON op bezoek.
Maar er was nog meer te doen op zaterdag. Om 11.00 uur zouden onze gasten voor die dag worden afgehaald bij het Welcome Centre van Assen.
Een delegatie van AEGON uit Nieuwegein wilde graag zien wat er allemaal bij komt kijken om over het circuit te racen.
9 dames en heren werden welkom geheten en koffie, thee met wat lekkers stond klaar in de hospitality unit. Na een voorstelrondje eerst maar eens in de pitbox kijken. Michael, Patrick, Rene en Luc (teammanager) hebben veel verteld over het reilen en zeilen binnen een team. Voor het team is aandacht voor de Sickle Cell ziekte een belangrijk gegeven. Met als inzet en middel de motorracerij, is het verkrijgen van aandacht voor de ziekte van groot belang. Door te presteren krijg je de media aandacht die wij graag willen. Duidelijk werd dat het team als geheel werkt en een ieder een specifieke taak heeft. Door een strakke organisatie weet iedereen wat hij of zij moet doen en springt bij waar en wanneer nodig.
Na het stellen van vragen en een bevredigend antwoord zijn wij op Assen door de paddock gewandeld en een en ander uitgelegd en toegelicht. Parc fermé bekeken, pit lane bezocht en toen was het tijd om de coureurs in hun natuurlijke omgeving te bekijken. Dus de picknick mand opgehaald en naar de Geert Timmer tribune gelopen. Met de nodige toelichting door Michael inzake verschillen tussen 2- en viertakt motoren, ermee rijden, bocht en remwerk, rijstijlen e.d. vloog de middag om. Ook de zijspannen bekeken en dat is weer een geheel andere tak van motorsport.
Uiteraard zijn er de nodige foto’s genomen en was het tijd om afscheid te nemen. Beste AEGON bedankt voor jullie bezoek. Wij zien jullie graag weer terug.
Zondag, 23 september 2007
Na de laatste warm up training ronden bleek dat er 3 rijders af te zijn gevallen. Een opgeblazen motorblok en een aanrijding tussen 2 rijders maakten voor Patrick en Rene de grid vrij en beiden konden de race beginnen.
Vanaf de laatste grid plaatsen gingen de heren er snel vandoor. Patrick had toch wat vermogensproblemen maar ging wel een aantal andere coureurs voorbij. Rene had na de eerste ronden zijn draai gevonden en snelde naar voren. 11 rijders werden door hem ingehaald wat resulteerde in een 32ste plaats. Patrick eindigde als 33ste.
Gezien de omstandigheden een prima klassering.
Alle teamleden dank voor jullie geweldige inzet, motivatie en aanwezigheid, zonder jullie is racen niet mogelijk. Volgend jaar meer!
See you on the track!