Teams: De Race of the Champions van Jos van der Aa

250

Zaterdag 27 augustus, het voorlaatste raceweekend in Assen. Jos is vroeg opgestaan om alvast een rondje te hardlopen en goed wakker en warm te worden. Om 11:00 is de eerste kwalificatie en Jos is gebrand om net zoals de laatste keer in Assen zichzelf te laten zien.

Tijdens de kwalificatie wordt duidelijk dat de motor-afstelling nog niet helemaal top is. Dit lijkt raar want de laatste keer in Assen was de motor perfect, maar waarom is dat dan nu niet het geval? Na even mee te hebben geluisterd met de bespreking van de data en afstelling van de motor wordt het al een stuk duidelijker. De afstelling van een racemotor is bijna een wetenschap te noemen en iedere verandering in onder andere de buitentemperatuur en de temperatuur van het asfalt maakt een wereld van verschil. <br /> <br /> Ondanks dat de motor nog niet helemaal top is heeft Jos een 5e tijd weten neer te zetten. En met de aanpassingen in de afstelling van de motor is het hopen dat de motor beter aanvoelt zodat Jos zijn tijd nog kan aanscherpen vanmiddag om&nbsp; 15:30 tijdens de 2e kwalificatie.<br /> <br /> Met nieuwe instellingen en een plan om de afstelling te verbeteren tijdens de 2e kwalificatie staat heel het team op scherp en klaar om te handelen. Maar met nog amper een ronde te hebben gereden voelen we echter al druppels en is Jos gedwongen om binnen te komen. Gelukkig was dat ene rondje voldoende voor Jos om te voelen dat de nieuwe afstelling al een stuk beter is. De rest van de kwalificatie bleef het twijfelachtig weer en werd besloten om op regenbanden nog een paar rondjes te rijden. Er werd geen noemenswaardige tijd meer gereden en dus starten we morgen vanaf de 5e positie. Met de paar rondes die zijn gereden beschikken nu wel over een degelijke basis afstelling. Zo hebben we morgen tijdens de warming-up nog 10 minuten om wat te proberen en de afstelling van de motor te verbeteren. <br />







Zondag 25 september, om 12:02 is de warming-up en zowel de data als de veringspecialist maken dankbaar gebruik van de tijd die ze hebben. Met een aantal aanpassingen is er afgesproken om te testen hoe het aanvoelt en bij een slecht gevoel binnen te komen. Jos komt niet binnen en na de warming-up blijkt dat de nieuwe Òset-upÓ inderdaad een stuk beter is. Maar een echte specialist neemt niet gauw genoegen met een goede set-up en gaat voor perfectie. Dus ook nu wordt de data flink geanalyseerd en volgen er nog een paar kleine aanpassingen.<br /> <br /> Door valpartijen in de voorgaande races is er sprake van een flinke vertraging en Jos staat ongeveer een uur later dan gepland aan de start. De start ziet er goed uit en Jos komt als 4e de eerste bocht door, de strijd barst los en met steeds verbeterende tijden kan Jos goed bijblijven. Na een ronde of vijf zakt hij een paar plekken terug en niet lang daarna zien we hem op de 10e plek rijden. Nog een ronde later zien we Jos zelfs terug de pitstraat in rijden en weten we dat er iets mis moet zijn met de motor.<br /> <br /> Na met Jos te hebben gesproken blijkt het inderdaad een mechanisch mankement. ÒTot drie keer toe schakelde ik terug en schoot hij uit zijn versnelling. Hierdoor reed ik bij de Ruskenhoek met een snelheid van 200+ km per uur door de grindbak en was ik blij dat ik de motor kon houden en niet viel. Ik heb toen gekozen voor mijn eigen veiligheid en ben terug gereden naar de pit box. Erg jammer want qua tijden zat ik er goed bij en had ik het gevoel dat een podium plaats en misschien zelfs wel een overwinning mogelijk was. Nu hopen dat het mankement aan de motor snel verholpen kan worden zodat ik tijdens het EK in Albacete sportief mijn revanche kan pakken.Ó<br />