Voor Nigel Walraven heeft de finale voor het ONK Superstock niet gebracht wat hij gehoopt had. De rijder van Amici Racing Team/Wago liet zelfs zijn vaste startplaats in de Suzuki GSX-R750 Cup op Magny Cours schieten omdat hij voor zijn team en voor Suzuki de tweede plaats in de eindstand van het ONK wilde vastleggen. Maar helaas, Nigel kon zijn plannen niet ten uitvoer brengen. Hij ging in de eerste van de twee races in Assen onderuit en daarmee waren zijn kansen meteen tot nul gereduceerd.
Naaste concurrent Jarno van der Marel reed naar een foutloze overwinning en de 27 punten achterstand waren in de laatste race nooit meer te overbruggen. In de tweede race legde Walraven de tweede plaats vast maar dat was een kleine pleister op de wonde, een podiumplaats om het seizoen toch positief af te sluiten.
"Ik heb echt alles gegeven. Voor Suzuki, mijn team, mijn sponsors en fans wilde ik dolgraag tweede worden maar blijkbaar mocht het niet zo zijn. Jarno was vooral in de tweede helft van het seizoen gewoon té sterk voor mij, het is niet anders, ik moet me neerleggen bij de derde plaats in de eindstand,"
aldus de teleurgestelde Nigel na afloop.
POLE POSITIE
Door de dubbele wedstrijden voor alle Cup klassen kon er maar één kwalificatietraining worden gereden voor de startopstelling. De mist boven het TT circuit was nog maar nauwelijks opgetrokken en de temperatuur bleef behoorlijk onder de maat en het zou de gehele dag redelijk kil blijven in de Drentse hoofdstad. Toch was Walraven al snel uitstekend op dreef en hij reed in de zevende van de negen ronden durende training een snelste tijd van 1:49.591 en dat was ruimschoots voldoende om de pole naar zich toe te halen. Het zag er dus veelbelovend uit want het gat met de tweede snelste man op de grid bedroeg ruim 1.7 sec.
GOEDE START
Ook de start onder nog steeds kille omstandigheden verliep uitstekend voor Walraven. Hij was snel weg en nam meteen de leiding om ook als eerste terug te keren uit de openingsronde. Zijn naaste belager Van der Marel, waarop Walraven twee punten achterstond, reed op dat moment in vierde positie. Mar dat die de gang er goed in had zitten bleek al snel. Van der Marel klom in twee ronden tijd op naar de tweede plaats en opende toen meteen de jacht op de leidende Suzuki coureur. Het gat werd steeds kleiner en bij de zesde doorkomst reed Van der Marel al bijna aan het achterwiel van Walraven. Die deed wat hij kon om zijn leidende positie te behouden maar in de Ruskenhoek ging het mis bij het omleggen van de motor in de linkerbocht, hij verloor alle grip en ging onderuit. Voor Van der Marel was er geen concurrentie meer en hij kon naar een afgetekende overwinning koersen. Daarmee was de strijd om de tweede plaats in de eindstand al beslist, zelfs al zou de Amici rijder de tweede race winnen en Van der Marel een nulscore boeken, dan nog was de tweede plaats verkeken.
In de tijd tot de tweede race werd de Hoegee Suzuki weer in gereedheid gebracht en Walraven probeerde zich op te peppen voor een waardige afsluiter in de laatste race van het seizoen.
TWEEDE PLAATS
Even na 4 uur in de middag begon de tweede race en hoewel Walraven uitstekend vertrok was het toch Van der Marel die vóór Walraven als leider uit de eerste ronde terugkeerde. Van der Marel kon zijn wedstrijd in zijn eigen tempo rijden en bleef redelijk eenvoudig op de eerste plaats. De door een pijnlijke knie gehinderde Walraven wist dat het doel niet bereikt was en wilde in ieder geval het seizoen met een tweede plaats nog tot een goed einde brengen. Hij reed ook zijn eigen tempo, werd door niemand belaagd en kwam na acht ronden ruim negen sec. na winnaar Van der Marel over de finish. Heel sportief schudde hij meteen na afloop de hand van Jarno en feliciteerde hem met zijn overwinning.
"Ik heb er alles aan gedaan om de zaken naar mijn hand te zetten. Ik werd behoorlijk onder druk gezet door Jarno en ging tot het uiterste. Maar desondanks geloof ik niet dat dit de reden was voor mijn val. Ik denk dat op de baan met de vele rechterbochten de linkerzijde van mijn banden te koud zijn gebleven bij de lage temperaturen en dat heb ik onderschat. We reden tijden die hoog in de 1:48 lagen, gelijk aan de tijden 2 weken geleden in de Race of the Champions, toen de omstandigheden veel beter waren. Maar eigen schuld dikke bult, daarmee was alles over. In de tweede race wilde ik per sé op het podium komen, een tweede val op één dag wilde ik vermijden. Dit lukte erg gemakkelijk, alleen Jarno was ook de tweede keer gewoon een maatje te groot voor mij."
Wat Nigel volgend jaar precies gaat doen is nog niet duidelijk.
"Ik blijf zeker in de 600cc rijden maar weet nog niet precies hoe of wat. Misschien rijdt ik in 2008 ook het IDM of de nieuwe UEM wedstrijden, op dit moment wachten we nog even met plannen maken, dinsdag eerst maar eens naar de dokter met mijn knie…
Ik wil graag iedereen danken die mij dit seizoen zo enorm gesteund heeft op welke wijze dan ook. Mijn Team, Hoegee, Suzuki, overige sponsors en last but not least mijn fans, BEDANKT!"
UITSLAG SUPERSTOCK ASSEN 6 OKTOBER
Race 1: 1.Jarno van der Marel; 2.Twan van Poppel; 3.Alex Zuurbier; 4.Ronnie Sterken; 5.Nelson Rolfes; Nigel Walraven DNF.
Race 2: 1.Van der Marel; 2.Nigel Walraven; 3.Sterken; 4.Van Poppel; 5.Alex Zuurbier