De KNMV bood aan de coureurs van de Dutch Superbikes de mogelijkheid om tijdens de World Superbikes races in Assen een wedstrijd te rijden die niet meetelde voor het ONK.
Deze kans lieten we uiteraard niet aan ons voorbij gaan. Op woensdag werd in de paddock op de oude Veenslang de trailer geparkeerd aan de binnenkant van de Ruskenhoek, zodat we op een optimale positie de races konden volgen. Tegenover de camera van Eurosport werden de tenten opgebouwd en de motor klaargemaakt voor de eerste training van een half uur op vrijdag. De tijden werden direct verbeterd ten opzichte van de vorige ONK wedstrijd in Assen. De training werd afgesloten met een tijd van 1.49.4 wat resulteerde in een twaalfde plaats. ‘s-Avonds werd gekozen om een andere schokbreker te monteren omdat er nog steeds problemen waren met het te snel verslijten van de achterband.
Met de vernieuwde setting werd zaterdag begonnen aan de tweede training. De achterband hield zich beter hetgeen betekende dat we qua afstelling de goede kant opgaan. De snelste tijd van zaterdag werd met ruim 1 seconde verbeterd waardoor uiteindelijk de 13e startpositie ten deel viel aan Marco.
Tijdens het weekend kregen we bezoek van het team van Rene Mahr die op de RC8 uitkomt in de Superstock 1000 klasse. De bevindingen tot nu toe werden uitgewisseld en de teamleden van Mahr waren onder de indruk van de uitstraling van ons team. Zaterdagavond werden we aangenaam verrast met een bezoek van de geestelijke vader van de KTM RC8. Ook hij was zeer onder de indruk van de uitstraling van de Jumbo Supermarkten KTM RC8.
Op zondag volgde na het WK programma de warming-up met direct aansluitend de race over 14 ronden. Na een goede start reed Marco continu op een tiende positie. Even leek het erop dat Marco de negende positie kon overnemen maar dit lukte net niet door slijtage van de achterband waardoor de ingezette aanval niet kon worden afgemaakt. Na een keurig gereden wedstrijd met constante rondetijden werd Marco op de 10e positie afgevlagd. De snelste raceronde was een 1.47.2, wat voor voldoening zorgde en aangaf dat we de goede richting opgaan. De ruime delegatie van KTM Nederland werd na afloop van de race beloond met een staande wheelie en een burnout. Ze konden met eigen ogen aanschouwen dat KTM, allang een gevestigde naam in het zand, nu ook serieus stappen maakt op het asfalt.
ONK Eemshaven 3 en 4 mei 2008
In de kop van Nederland werd onder zonnige omstandigheden de derde ONK wedstrijd verreden. De lay-out van het circuit was niet in het voordeel van de KTM RC8. De lange rechte stukken en de haakse bochten betekende dat het gebrek aan vermogen niet deels gecompenseerd kon worden met laat remmen en een hoge bochtensnelheid. In eerste instantie werd gekozen voor een redelijk korte gearing om met het uitkomen van de bochten niet te veel te verliezen. In de eerste training werd het gebrek aan vermogen al pijnlijk duidelijk doordat op de lange rechte stukken 50 tot 60 meter werd verloren op de concurrenten. De eerste training resulteerde in een teleurstellende 20e plaats met een tijd van 1.37.5.
In de tweede training werd met een 1.35.7 de tijd aanzienlijk verbeterd en schoof Marco op naar de 18e startpositie.
‘s-Avonds werd na overleg met de monteurs besloten om met de gearing langer te gaan.
Voor de warming-up werd een radicale beslissing genomen in de gearing met de hoop dat de hierdoor iets hoger verkregen topsnelheid het verschil in vermogen enigszins kon compenseren. De warming-up werd door een rode vlag situatie vroegtijdig afgesloten, maar Marco had wel het gevoel dat de langere gearing een betere keuze was. De motor bleef stabieler bij het uitkomen van de bochten en liep op de lange rechte stukken niet meer in de begrenzer.
Om 15.15 uur was het tijd voor een race over 16 ronden. Na een goede start kwam Marco in de 1e ronde door op een 11e plaats. Halverwege de wedstrijd zat Marco op een keurige 12e plaats, welke zijn deel leek te worden. In de laatste ronde werd Marco echter nog ingehaald op het lange rechte stuk, terugkomend naar startfinish. In de laatste bocht probeerde Marco de verloren positie nog terug te winnen. Door vroeger op het gas te gaan veranderde de anders zo stabiele RC8 in een wilde stier, die ternauwernood getemd kon worden. De 13e plaats was uiteindelijk het maximale wat in deze wedstrijd bereikt kon worden. Met een snelste ronde van 1.34.3 werden de eerste ONK punten van het seizoen binnengehaald.
Volgende week volgt de vierde ONK wedstrijd in het zuidelijke Oss, een thuiswedstrijd voor Marco. De lay-out van het circuit biedt wat meer perspectief voor het huidige potentieel van de RC8. Het circuit van Oss kent geen hele lange rechte stukken en wat meer vloeiende bochten. Er zal alles aan gedaan worden om voor het thuispubliek wederom een aantal ONK punten toe te voegen aan het totaal.