De eerste vrije training van de negende World Supersport ronde van het jaar, is op Donington Park in Engeland onder wisselende weersomstandigheden verreden. RES Software Veidec Racing Team rijder Robbin Harms heeft de nieuwe elektronica van zijn Honda CBR600RR getest, wat goed uitpakte en bracht zijn machine naar de 15e plek. Teamgenoot Jesco Günther eindigde de eerste trainingsdag op de 22e plaats, terwijl de Nederlandse rijder Arie Vos als 23e werd afgevlagd.
Harms reed op de 15e plek toen er 15 minuten voor het einde van de sessie wat regendruppels op de baan vielen. De Deense rijder besloot in de box te blijven tot de laatste vier minuten van de sessie. Harms probeerde nog een ronde maar het begon alleen maar meer te regenen, waarna de Honda rijder weer terugkeerde in de box.
De Duitse rijder Günther had problemen met de set-up van zijn machine op het Engelse circuit en reed het grootste gedeelte van de training rond de 20e plek, om de sessie uiteindelijk als 22e te eindigen. Ook Günther probeerde nog een ronde in de regen, maar kon zijn tijd niet meer verbeteren.
Het was de eerste keer dat RES Software Veidec Racing Team rijder Arie Vos op Donington Park reed en hij was erg enthousiast over de lay-out. Nadat hij gewend is aan de baan, zal Vos tijdens de tweede trainingsdag aan zijn race settings gaan werken.
Milan Milovanovic, team eigenaar:
"Het was de eerste training van het weekend en we hebben niet echt problemen gekend. Ik ben blij dat het vandaag goed ging met Robbin en dat hij zijn ritme heeft kunnen krijgen. We hebben nu veel informatie verkregen waarmee we de machine kunnen verbeteren voor de trainingen van morgen. We zullen ook aan Jesco’s Honda gaan werken, want hij miste vandaag de grip met zijn machine. We gaan nu uitzoeken hoe we dit probleem kunnen oplossen. Arie zijn training ging ok, voor hem was het belangrijk om zich goed te voelen op de baan en hij heeft zoveel mogelijk ronden gereden."
Robbin Harms, 15e plek, 1’35.267:
"Ik ben erg positief over de nieuwe elektronica, want het werkte vandaag allemaal goed. We hebben in de eerste vrije training veel verschillende dingen kunnen testen, zoals de set-up van de gearing en ook van de vering. We waren in staat om de aanpassingen die we gemaakt hebben snel toe te passen en hebben de problemen waar we eerder tegenaan liepen kunnen oplossen. Gedurende de sessie hebben we goede progressie geboekt. Ik weet dat er nog steeds veel verbeterd kan worden en we zullen er dan ook hard aan werken om morgen het beste uit de machine te halen."
Jesco Günther, 22e plek, 1’36.267:
"Het was een moeilijke start van het weekend want ik heb mijn training niet zo kunnen rijden als ik van te voren gepland had. Ik wilde zoveel mogelijk ronden rijden, maar kon dit niet doen omdat ik te maken had met gripproblemen. Ik rij nu met een andere voorvork en we moesten hier de juiste settings mee zien te vinden, wat de nodige tijd kostte. We zullen voor de trainingen van morgen wat veranderingen moeten doorvoeren aan mijn machine om de juiste set-up te vinden, waarvoor we de data goed zullen moeten bestuderen. Ik weet zeker dat ik veel sneller kan op dit circuit en ik hoop dat ik dit morgen kan bewijzen."
Arie Vos, 23e plek, 1’36.317:
"Dit circuit is net zo leuk om te rijden als ik verwacht had! Het is jammer dat het aan het einde van de sessie begon te regenen, want ik had mijn tijd wel nodig om dit nieuwe circuit te leren kennen, wat ook mijn hoofddoel was voor vandaag. We hebben tijdens de sessie nog niet echt veranderingen aan de machine gemaakt, want ik moet eerst wat meer pushen om sneller rond te gaan. Maar we zullen voor morgen de gearing aanpassen, zodat ik meer power heb in de bochten op de plekken waar het circuit omhoog gaat. Ik ben redelijk tevreden over de eerste training want ik voel mij goed op deze baan en ik heb nu alweer zin in om op dit circuit te rijden!"