Teams: Frank Bakker 2e in eindstand International Road Racing Championship

133

In het voormalige Oost-Duitsland werd nabij het plaatsje Frohburg de laatste wedstrijd van de IRRC verreden, deze serie word mede georganiseerd door de “HAMOVE” (Hengelose Auto en MOtor VEreniging).

<div>Tijdens deze laatste 2 wedstrijden van de in totaal 10 wedstrijden voor het IRRC heeft Frank met een 2e en een 3e plaats de uiteindelijke 2e plaats in het Kampioenschap veilig gesteld, theoretisch had Frank nog kans op het winnen van het Kampioenschap maar een sterk rijdende Duitser Didier Grams maakte geen fouten en is de IRRC kampioen van 2011. Frank Bakker pakte de 2e plaats voor de Belg Tom van Looy die de 3e plek wist te pakken. 3 verschillende nationaliteiten op het podium geven een mooi beeld van de wedstrijden die in de verschillende landen zijn verreden. Daarnaast kwam Frank ook in de Supersort 600cc aan de start waarbij hij een 2e plaats behaalde achter plaatselijke held Thomas Walther.</div><div><br /></div><div>Al op donderdagavond vertrok het team richting het Oosten van Duitsland om daar om 24.00 uur te arriveren en de tent op te bouwen. De vrijdag werd gebruikt om bij te praten met alle oude bekenden die we jaarlijks hier treffen tijdens de traditionele afsluiting van het raceseizoen. Zaterdag is het prachtig weer en is er de mogelijkheid om in zowel de IRRC op de Yamaha R1 en in de 600cc op de R6 2x te trainen. Tonny Wassink komt in de 250cc aan de start met de Honda racer waar het team nog over beschikt, Tonny moet eerst nieuwe zuigers inrijden waarna hij halverwege de training wat meer gas kan geven. Helaas is er tegelijkertijd in Assen ook een 250cc wedstrijd waardoor het deelnemersveld klein is. Het gaat in de tijdtrainingen direct lekker en Tonny staat als 9e getraind, op pole staat voormalig GP rijder Dirk Heidolf. Op zaterdagmiddag is het nog steeds prachtig weer en Frank Bakker geeft in de Supersport 600cc zijn visitekaartje af door naar de snelste tijd te trainen voor IDM rijder Thomas Walther. In de IRRC weet Frank met de Yamaha R1 de 4e startplek voor zich op te eisen op het snelle stratencircuit van Frohburg.</div><div><br /></div><div>Op zaterdagavond word er door het voltallige bestuur van de Hamove een barbeque georganisseerd voor alle Nederlands deelnemers die aanwezig zijn in Frohburg, om 21.30 is er een rijdersbespreking in de feesttent en worden we niets vermoedend overgehaald ook even te komen kijken.</div><div><br /></div><div>Raceday: Zondag is het wederom een stralend mooie dag, aangezien wij vandaag aan 5 wedstrijden deelnemen is het druk voor de technische staf. Hans Overmaat, Henk Wassink, Arno Wassink, Tony Wassink en Hans Smees zorgen voor alle technische begeleiding. Het is erg druk met bezoekers en vele mensen komen een handtekening halen, iets dat in duitsland altijd leuk is om te zien. Het circuit van Frohburg is een supersnel circuit, Frank Bakker mag als eerste aantreden in de supersport 600, op het thuiscircuit van Thomas Walter zal het moeilijk worden hem te verslaan. Na een goede start nemen beide al snel afstand, Frank weet Thomas Walther 10 ronden achter zich te houden totdat een klein remfoutje er voor zorgt dan Thomas walther de leiding kan overnemen, Frank kan de 2e plaats wel veiligstellen en deze podiumplaats is dan ook zeker goed te noemen, Frank rijdt ook de snelste raceronde en was dus de snelste op de baan, jammer van het foutje dat hem de overwinning koste. Daarna is het de beurt aan IRRC voor de eerste van de 2 wedstrijden, Frank mag van de 4e plek vertrekken. De start van Frank is prima en als 5e komt Frank de 1e bocht door, gedurende de rest van de wedstrijd weet Frank met strak sturen naar de 2e plaats te rijden, winnaar Tom van Looy met de Suzuki Superbike kan hij net niet bijhouden maar met deze 2e plaats na het vallen van de finishvlag is iedereen dik tevreden, Didier Grams is door technische problemen ver teruggevallen maar haalt voldoende punten om het kampioenschap te prolongeren.</div><div><br /></div>







<div>De 2e wedstrijd hadden we de afstelling van de R1 iets gewijzigd waardoor Frank Tom van Looy beter kon volgen, Didier Grams was echter ontketend en zette een nieuw ronderecord neer en wist een groot gat te slaan naar de belg van Looy en Frank waarbij Frank dit keer wel bij van Looy kon blijven maar net niet kon inhalen, een 3e plaats en weer een podium was natuurlijk super. Frank werd hiermee ook 2e in de eindstand van het IRRC achter Didier Grams, een goed seizoen dus door een strak sturende Frank Bakker. Daarna was het tijd voor de 250cc wedstrijd waarin Tonny Wassink van start zou gaan, echter pakte dat anders uit, wij stonden dit jaar wederom naast de familie Schuster die we al jaren kennen uit ons 250cc tijdperk, Wolfgang Schuster had vorig jaar alleen maar technische problemen met zijn Yamaha 250cc racer, dit jaar was het niet anders en reed hij maar 2 rondjes in de trainingen. Toen vlak voor de wedstrijd bleek dat de Yamaha het niet zou gaan doen stelde Tonny zijn 250cc Honda beschikbaar aan Wolfgang Schuster. Het starten bleek een probleem voor Wolfgang op de voor hem onbekende Honda en hij ging dan ook als allerlaatste de 1e bocht door. Gedurende de wedstrijd wist Wolfgang zich echter naar voren te rijden en behaalde achter ex grand-prix rijder Dirk Heidolf en voor de Deen Anders Blacha een fantastische 2e plaats. Op het podium wederom een Perormance Racing rijder/motorfiets, een heel mooi resultaat van de sympathieke Duitser die erg blij was met de onverwachte startmogelijkheid.</div><div> </div><div>Als laatste kreeg Frank nog een herkansing in de 600cc supersport, aan de kop van het veld was het de Duitser Harmut die kopstart pakte voor Thomas Walther en Frank Bakker. Een 4 tal ronden werd er een waar gevecht gevoerd waarbij elke ronde een andere van deze 3 coureurs op kop lag, het 3 tal nam grote afstand van de rest. Halverwege de westrijd wist Frank zich iets los te rijden van zijn concurenten en sloeg een klein gaatje, helaas nam Frank iets teveel risico in zijn poging om weg te lopen bij zijn belagers waardoor in een van de langzame bochten zijn Yamaha over het voorwiel weggleed. De kers op de taart werd dus helaas schade aan de R6, Frank bleef gelukkig ongedeerd maar aangezien Frank in beide 600 wedstrijden de snelste rondetijden op de klok wist te zetten was een overwinning wel een perfecte afsluiting geweest.Toch was iedereen super tevreden over het verloop van deze fantastische afsluiter van het seizoen 2011.</div>