Amper een week na de Gamma Racing Day, op zaterdag 13 augustus, stond de volgende wedstrijd van de Talent Cup 600 al weer op het programma. Voor Manul, die herstellende is van een drievoudige enkelbreuk, betekende dit dat hij nog steeds niet kon rijden zoals hij graag zou willen. Jol daarentegen zou opnieuw aan de slag moeten om zijn motor beter te leren begrijpen en samen met Gertie te zoeken naar de juiste afstelling.
De eerste training werd door beiden gebruikt om het juiste gevoel te vinden en Joël kwam één keer naar binnen om Gertie te informeren omdat na de vorige wedstrijd zijn vering drastisch was aangepast. Daar waar Manuël aangaf dat hij fysiek nog lang niet de oude is en hij nog veel snelheid verloor in de bochten, ging Joël samen met Gertie evalueren en werd zijn vering opnieuw aangepast.<br /> <blockquote><strong>Manuël:</strong> ÒOmdat ik nog steeds niet kan bewegen op de motor zoals ik zou willen, verlies ik momenteel veel snelheid in de bochten doordat ik te vroeg rem en te laat op het gas kan. Wel denk ik sneller te kunnen gaan als de vorige keer en een lage 1.50 moet zeker kunnenÓ.<br /> <br /> <strong>Joël: </strong>ÒWat een verschil met de vorige keer, toen kon ik geen bocht fatsoenlijk doorkomen en nu voelt het allemaal veel beter aan. Voor de tweede training gaan wij nog een paar dingetjes veranderen en ik hoop dan eindelijk weer mijn tijden uit het begin van het seizoen te kunnen rijdenÓ.<br /> </blockquote>Voor Manuël was het belangrijk om tijdens de tweede kwalificatie zoveel mogelijk ronden te rijden en voldoende ritme op te bouwen voor de later die dag te verrijden wedstrijd. Tijdens de kwalificatie bleef hij zich ronden lang verbeteren en realiseerde uiteindelijk zijn verwachte 1.50 en mocht daarmee starten vanaf de zevende plaats. Ook Joël verbeterde iedere ronde zijn tijd en de samenwerking met Gertie begon zijn vruchten af te werpen. Tegen het einde van de kwalificatie ging hij er nog een keer goed voor zitten en reed met een 1.50.9 zijn persoonlijk record op Assen wat goed bleek te zijn voor een tiende startplaats. <br /> <blockquote><strong>Manuël:</strong> ÒMijn doelstelling heb ik gehaald en daar ben ik blij mee. Het was niet gemakkelijk en tegen het einde van de training had ik weinig kracht meer over. Om niet al mijn energie te verspelen ben ik drie minuten voor het einde naar binnen gegaan en probeer nu wat rust te nemen voor de wedstrijd vanmiddagÓ.<br /> <br /> <strong>Joël: </strong>ÒDe afgelopen week heb ik enorm getwijfeld aan mijzelf en ben dan ook extra blij dat ik vandaag in ieder geval het juiste ritme weer terug heb. Wel realiseer ik mij dat het nog sneller moet, maar door de samenwerking met Gertie ga ik wel steeds beter begrijpen wat ik daarvoor moet doen. Voor de wedstrijd wil ik nog iets veranderen en hoop dat het dan nog beter gaat, lukt dat niet, dan heb ik in ieder geval weer iets geleerd waar ik de volgende keer mee verder kanÓ.</blockquote>
Bij de start van de wedstrijd kwamen beiden niet goed weg en daar waar Manuël nog redelijk door de eerste bocht kwam en zijn startpositie wist te behouden, moest Joël als laatste aansluiten en keek direct tegen een achterstand aan. Na de eerste ronde, bij het uitkomen van de GT, bleef Manuël zijn laars weer achter de vin van de schetsplaat haken en verspeelde hij enkele plaatsen. Gelukkig kon hij zijn ritme weer hervatten en in een paar snelle ronden, waarbij hij zelfs een 1.49 reed, wegrijden bij het groepje achter hem. Hoewel hij inliep op de coureur voor hem, had Manuël tegen het einde van de wedstrijd te weinig energie over om nog een bedreiging te kunnen vormen en kwam als achtste over de finish. Met Joël ging het een stuk moeilijker en hij kwam ook niet meer aan de tijden uit de tweede kwalificatie. Ondanks zijn inzet raakte hij steeds verder achterop en bij het uitkomen van de GT begon de voorkant van zijn motor een paar keer hevig te slingeren. Het was dan ook duidelijk te zien dat het niet gemakkelijk ging en uiteindelijk kwam hij als elfde over de finish.<br /> <blockquote><strong>Manuël:</strong> ÒMijn start was niet goed en toen ook mijn laars weer vast kwam te zitten was ik direct de aansluiting met het groepje voor mij kwijt. Ik heb er alles aan gedaan om verder naar voren te rijden maar tegen het einde van de wedstrijd was ik gewoon te moe. De volgende wedstrijd is over twee weken en die tijd ga ik gebruiken om mijn conditie weer op peil te krijgenÓ.<br /> <br /> <strong>Joël: </strong>ÒSorry, maar het is mijn eigen schuld dat het niet wilde lukken. Voor de wedstrijd had ik nog iets aan de vering laten veranderen maar dat bleek precies de verkeerde kant op te zijn. Bij het uitkomen van de bocht was mijn motor heel onrustig en een paar keer was ik hem bijna kwijt. Toch ben ik blij dat ik weer een stapje verder ben en neem dit mee naar de volgende wedstrijdÓ.<br /> </blockquote>Na twee wedstrijden kort achter elkaar verreden te hebben, zal op 28 augustus tijdens de DTS KTM Pirelli Raceday de volgende wedstrijd op het programma staan. Voor Manuël betekend dit dat hij twee weken de tijd krijgt om aan zijn herstel te werken en Joël zal samen met Gertie verder gaan werken aan het verbeteren van zijn tijden. <br />