Dit weekend heeft Stichting Racen tegen Kanker helaas geen "kostbare" punten kunnen scoren tijdens de ONK-races op het TT-circuit van Assen. In de superstock 600 kwam Henri in de laatste ronde ten val, waardoor er helaas geen punten werden behaald. In de Dutch Superbikes is Marco geëindigd op een 21e plaats. In een gevecht om een top 10 plaats werd Marco de grindbak in geduwd en werd het behalen van punten een onhaalbare missie. Helaas geen punten, maar wel een zeer geslaagd weekend doordat er veel partners aanwezig waren in de door Honda ter beschikking gestelde VIP-room.
Trainingen
Op zaterdag was het tijd voor de kwalificatie trainingen en kwalificeren werd het zeker in de Dutch Superbikes. Met maar liefst 53 inschrijvingen was het dringen geblazen en omdat er op de racedag maar 42 mogen starten, zouden er dus 11 moeten afvallen. In de Superstock 600 was het ook een vol veld omdat veel internationale rijders meereden om de "nieuwe" baan van Assen te leren kennen.
De eerste training van de dag was voor de Superstock 600 en dat betekende dat Henri als 1e de baan op mocht. In deze 1e training reed Henri een tijd van 1:53,2 en dit zou een 18e plaats op de grid betekenen. De 2e training van Henri in de Superstock 600 verliep qua tijd een stuk beter. Henri wist in deze training ruim 1,5 seconde van zijn tijd af te rijden om zo een tijd van 1:51,7 te laten noteren. Omdat de meeste collega coureurs ook een stuk sneller reden dan in de 1e training , was deze tijd goed voor een 20e startplaats voor de race op zondag.
In het begin van de middag begon de 1e training voor Marco in de Dutch Superbikes. Maar liefst 53 coureurs gingen de baan op om te proberen zich te kwalificeren voor de race. Marco reed een goede 1e training en met zijn tijd van 1:49,5 stond hij op een 19e plaats. Aan het einde van middag mocht Marco proberen om zijn tijd wat scherper te zetten in de 2e training. Al vrij snel reed Marco ronden van 1:48 hoog en zijn laatste ronde reed hij in een prima tijd van 1:48,0 en dit was goed voor een 18e plaats op de grid.
Races
Honda Nederland had haar VIP-room ter beschikking gesteld aan Stichting Racen tegen Kanker, waardoor dit een uitstekende mogelijk was om verschillende partners te ontvangen op een "nette" manier. Ruim 30 genodigden waren aanwezig om de verrichtingen van onze Honda-coureurs van dichtbij mee te maken.
De eerste race van de dag was de Superstock 600 . Henri had er veel zin in en na de warm-up lap kwam iedereen terug op de startgrid. Lampen aan en uit en Henri had een prima start. De 1e ronde kwam Henri door op plaats 18 en iedere ronde wist hij wel een plek naar voren te rijden. In ronde 5 was het rode vlag doordat Ronald ter Braake en Gerald Perdon ten val waren gekomen. Dit betekende een herstart en nog 5 race ronden. Henri had een mindere start dan de 1e en moest voor punten dus een inhaalslag maken. Dat deed hij dan ook. Per ronde ging hij harder en harder en schoof hij verder op naar voren. Bij de laatste doorkomst lag hij op puntenkoers. Remmen voor de haarbocht, te hard de bocht in, grindbak en liggen. Door een klein foutje was Henri de controle over de Honda verloren en was hij te val gekomen in de haarbocht. Rijder (op wat pijnlijke ribben na) oké, en ook de motor had door de val weinig averij opgelopen. Helaas voor Henri geen punten, maar 22 juli zal hij zeker weer proberen om punten te pakken.
Om half 4 was de start van de Dutch Superbikes. Marco was slecht weg, maar na 1 km was het al rode vlag omdat er 5 rijders onderuit waren gegaan in de haarbocht. Dit betekende een compleet nieuwe start. De 2e start van Marco was uitstekend en hij kwam de 1e ronde door op een 15e plaats. Ook Marco knokte zich naar voren om na 8 ronden door te komen op een 12e plaats. Met nog 3 ronden te gaan opende Marco de aanval bij het remmen voor de GT-bocht. Ineens schoot Allard van Kerkhoven van zijn lijn, hierdoor moest Leon Bovee uitwijken naar links en deze raakte Marco vol tegen de kuip. Marco kon de motor maar net overeind houden en moest dwars door de grindbak. Zo eindigde Marco op een 21e plaats terwijl hij dik in de punten reed, jammer maar ook dit is racen.
Wel hebben we een prachtig weekend gehad en kijken nu uit naar onze "bijzondere" partnerdag van aanstaande woensdag 12 juli. Wij willen nog even Honda bedanken voor het gebruik van de VIP-room en ook alle aanwezige partners, die het mogelijk maken dat we "onderscheidend" kunnen zijn.