Na een lange stille periode laten we eindelijk weer eens iets van ons horen. Vrijdag 1 Augustus vertrokken we naar Assen voor de altijd spectaculaire Rizla Racing Days.
De eerste training ging best goed, de tijden lagen iets lager dan de laatste keer maar dat is natuurlijk niet vreemd na zeven weken pauze. Het gaf een goed gevoel en ondanks het volle deelnemersveld stonden we er ruimschoots bij en maakte we ons dus geen zorgen. De tweede training besloten we om een nieuwe set banden te monteren, het verschil was enorm. De motor voelde zeer stabiel aan en had ongelooflijk veel grip. Na tien minuten werd de training met een rode vlag stopgezet omdat één van de collega coureurs een zware valpartij meemaakte in Meeuwenmeer en medische assistentie nodig had.
Na binnenkomst besloten we de motor zo te laten maar de tweede helft van de training was veel wisselvalliger, mijn ronden waren niet mooi constant en ik kom zelfs de training niet afmaken omdat ik door een onschuldige valpartij in de Geert Timmer bocht. Ik kwam buiten de ideale lijn en gleed weg over het voorwiel.
De schade viel mee en was voor de race ook weer helemaal verholpen, ikzelf had vooral veel last van spierpijn maar het was allemaal te doen. Ondanks de slechte tweede helft van mijn training en mijn valpartij was ik er toch nog in geslaagd om me te kwalificeren voor de wedstrijd op een zesentwintigste plek. Toen we uitgingen voor de verkenningsronde brak de hemel los en door een enorme bui werd de wedstrijd uitgesteld met 15 minuten.
Nu moesten we keuzes gaan maken en dat was het begin van een aantal kleine fouten en een beetje pech die er voor zorgden dat we kansloos achteraan de race finishten. Na een korte hevige bui werd het weer droog en besloten wij op droogweer banden te starten, regenbanden gaan niet echt veertien ronden mee op een bijna droge baan … we hadden gemist dat de wedstrijd met twee ronden ingekort was! Doordat we vanaf een zesentwintigste startplek vertrokken en niet wisten hoeveel gastrijders er voor ons zaten hadden we ook niet het idee dat we punten konden scoren … dat waren er zeven dus punten waren zeker mogelijk geweest. Tot overmaat van ramp ging halverwege de wedstrijd de koppeling ook nog kapot … een teleurstellende dertigste plaats was ons resultaat. Een waardeloos weekeinde dus wat resultaten betreft maar zeker een weekeinde waar we veel geleerd hebben.
De volgende wedstrijd is in België, op heet wereldberoemde circuit in Spa Franchorchamps … volgens kenners één van de mooiste banen van Europa. We zullen voor die tijd nog wat sleutelwerk moeten verrichten, een nieuwe koppeling moet gemonteerd worden. Als we daar zijn zullen we beter opletten en dan gaan we er van uit dat we gewoon punten mee naar huis kunnen nemen.