Het afgelopen (lange) weekend verbleven we op de Nürburgring, in de Duitse Eiffel om deel te nemen aan zowel het ONK- als het IDM Superbikes. Dit betekende ondermeer dat ik veel kon rijden en daarmee ons testprogramma af te werken.
Vrijdag stonden er 4 sessies van een half uur op de rol, zaterdag een kleine 2 uur aan kwalificaties én een wedstrijd over 17 ronden. Zondag twee wedstrijden over 20 ronden. O ja… ik vergeet de warm-up training van 10 minuten op zondag morgen. Het kost wel wat (€700,- inschrijfgeld) maar dan heb je ook wat…
Door het wisselvallige weer was het lastig om het testprogramma, waar een droge baan de voorkeur heeft, af te werken. Zodra de baan droog was viel er weer een regenbui en moesten we weer wielen wisselen en om naar een regensetting.
De eerste sessie op vrijdag deed zich een probleempje voor met het brandstofsysteem. De motor wilde niet echt lekker lopen. Gelukkig was het probleem snel tussen twee sessies te verhelpen.
Eerder vorige week bleek op de testbank dat er 4 pk zoek zijn. De oorzaak is slijtage aan bepaalde onderdelen. Er is al 2000 km aan racekilometers dit jaar afgelegd dus niet zo vreemd. Na dit weekend gaat het blok open om de zaak weer op te frissen en hopen we alle PK’s weer terug te hebben.
Al met al wist ik een 16e startplaats voor het ONK te bemachtigen. En weer waren de verschillen met de concurrentie uiterst klein…
Vlak voor de wedstrijd viel er weer een behoorlijke bui waardoor de baan weer kletsnat was. Gegeven het weerbeeld gingen we uit van een opdrogende baan gedurende de wedstrijd en pasten de bandenkeuze en veerafstelling hier op aan.
De wedstrijd verliep zoals ik verwachtte: aanvankelijk had ik wat weinig grip op de doorweekte baan maar na 5 ronden begon de baan te drogen en wist mijn concurrenten één voor één te pakken. 4 ronden voor het einde lag ik op de 10e plaats totdat ik werd opgehouden door een achterblijver en in de laatste ronde de 10e plek kwijtraakte aan de concurrentie en 11e werd. Jammer…
Op zondag stonden er twee IDM wedstrijden op de rol. Het IDM is een beduidend zwaardere competitie dan het ONK. Aan de kop van het veld worden bijkans WK tijden gereden. De budgetten bedragen een veelvoud van wat in Nederland gebruikelijk is. Ik was dus al blij me te kwalificeren en wel op de 34e plaats.
De eerste wedstrijd was een feest… 20 ronden lang was ik met 6 anderen volop is de slag om de 20e plaats. Iedere bocht was er wel een wisseling van positie….
Dat is beter dan geïsoleerd, dwz op plaats 24 met 8 sec voorsprong en met 10 sec achterstand op de voorligger, je rondjes moeten afwerken.
Dat overkwam me in de tweede wedstrijd….
Ondanks het wisselvallige weer toch een goed weekend achter de rug. Mijn rondetijden op de “ring” zijn weer aanzienlijk verbeterd en de fiets weer een beetje beter gekregen.
De volgende wedstrijd is op vertrouwd terrein: 14 en 15 juli rijden we weer een wedstrijd op Assen.
Met vriendelijke groet,
Rafaël Sinke