Na drie maanden blessureleed was het eindelijk zo ver voor Mervyn Verploegen hij kan weer racen in de Talent Cup 600. Na het groene licht van de doktor stond hij op zaterdag 10 september jl. weer voor het rode startlicht van het TT circuit van Assen.
We weten allemaal dat motorracen met vallen en opstaan gaat, het is onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar dat vallen kan behoorlijk pijn doen en dat heeft de jonge Ewijkenaar aan den lijve ondervonden. Met fysiotherapie, fietsen en zwemmen heeft hij keihard gewerkt om weer fit aan de start te staan. Toch blijft altijd de vraag hoe het tussen de oren zit want motorracen is ook een mentale sport. Je kunt nog zoveel trainen, pas in een wedstrijd kom je er achter of en hoe je de crash hebt verwerkt. <br /> <br /> De eerste trainingskilometers op het circuit van Zolder vielen letterlijk in het water door regen. Daarom besloot het Mervyn IKS Racing Team om een paar extra sessies te rijden op de dag voorafgaande aan de wedstrijd. Met deze extra kilometers op het TT circuit wordt Mervyn klaargestoomd voor de wedstrijd. Op beide dagen zijn de weersomstandigheden wisselend dat maakt het voor Mervyn extra moeilijk. Normaliter ga je dan de baan op met regenbanden maar deze zijn in de Talent Cup 600 niet toegestaan. De standaard Pirelli banden zijn prima om mee in de regen te rijden, maar dan wel op straat en niet op een circuit om te racen. Echter deze regel geldt voor alle deelnemers de omstandigheden zijn voor iedereen gelijk. Wanneer het asfalt weer droog is zien we hem met sprongen voorruit gaan. Op de trainingsdag zijn tijden nog niet belangrijk, Mervyn moet vooral weer vertrouwen krijgen in de Yamaha R6 en zijn grenzen verleggen. <br /> <br /> Op de wedstrijddag zijn tijden weer wel belangrijk, in twee kwalificatietrainingen gaat het nog niet goed, Mervyn hierover:Ó Het is niet dat ik bang ben of niet durf maar op de één of andere manier grijpt mijn hoofd te vroeg in. De andere coureurs zie ik later remmen, eerder gas geven en harder door de bocht gaan. Dat wil ik ook maar het komt er nu nog niet uit. Van tevoren wist ik dat het niet makkelijk zou worden maar ik baal er wel een beetje van. Ik ben nu nog ver van mijn beste tijd verwijderd maar met wat geduld komt het goede gevoel vanzelf terug.Ó Met zijn tijd van 02:00,004 is een gat van 10 seconden op de snelle mannen groot. Mervyn zal vanaf de 15e en allerlaatste plek starten.
In de aanloop naar de wedstrijd is duidelijk te zien dat Mervyn gespannen en zenuwachtig is, een flinke valpartij van een kameraad maakt het er niet beter op. Als om 16:00 het rode startlicht dooft schijnt er een lekker zonnetje over het TT circuit. Een wedstrijd maakt extra krachten in een coureur los, ook bij Mervyn. Zijn start is nog voorzichtig en aan de staart van het veld wordt het gaatje naar zijn voorliggers groter. Naarmate de wedstrijd vordert gaat het beter, Mervyn hierover:Ó Op mijn laptimer zag ik mijn rondetijden steeds verder naar beneden gaan. Halverwege kreeg ik Martijn Pollinder en Eddie de Vries weer in het zicht. Al snel kreeg ik aansluiting en kon ze in de laatste ronde passeren. Mijn snelste ronde is met 01:55,117 nog 5 seconden langzamer dan mijn PR maar voor nu ben ik er dik tevreden mee. Mijn rug heeft het heel goed gehouden alleen na de wedstrijd of training heb ik er een beetje last van. Ik heb een leuke wedstrijd gehad het heeft me veel vertrouwen gegeven, hopelijk kan ik dit in de laatste wedstrijd uitbouwen. Ó <br /> <br /> Die laatste wedstrijd is op 01 oktober a.s. en dat zal een dubbele wedstrijd zijn. Mervyn zal er alles aan doen om deze 13e plek te verbeteren en snellere tijden te klokken. Het kampioenschap is inmiddels beslist, Wayne Tessels uit Lopik mag zich de eerste Nederlands kampioen Talent Cup 600 noemen. Wij feliciteren Wayne en zijn team van harte met zijn sterke optreden dit seizoen, een terechte kampioen!