Teams: HANNspree Ten Kate Honda vecht tegen de hitte in Misano

61

De achtste ronde van het 2007 World Superbike Championship begon vandaag op een zonovergoten Misano World Circuit in de Republiek San Marino. Met de hevige regenval van Silverstone nog vers in het geheugen begonnen de rijders aan hun eerste trainingsdag op het vernieuwde 4,180 km lange circuit. James Toseland sloot de kwalificatie als zevende terwijl zijn teamgenoot Roberto Rolfo op een dertiende plaats eindigde.

De nadruk bij het HANNspree Ten Kate Honda lag tijdens de eerste dag op het vinden van een goede set-up van de twee CBR1000RR machines op het voor hun nieuwe Misano circuit.  Met dit in gedachten, is het team en de rijders, na de vooruitgang die ze wisten te boeken, vol goede moed met de afsluitende kwalificatie training van morgen in het vooruitzicht







Tegen de tijd dat de Superbike kwalificatie plaatsvond was de temperatuur gestegen naar 34°C en was de asfalt temperatuur inmiddels 49°C. Deze omstandigheden maakten het er niet makkelijker op voor de coureurs aangezien zij op de hete en gladde baan hun best mogelijke tijd neer moesten zetten.

Toseland, die zich voornamelijk concentreerde op het vinden van een goede set-up op racebanden, realiseerde een snelste ronde van 1'37.522. Rolfo reed zijn snelste tijd al na drie minuten in de sessie en beëindigde de training uiteindelijk met een snelste tijd van 1'38.02 .

Ronald ten Kate, Team Manager:           

"Op elk nieuw circuit en speciaal onder deze warme omstandigheden is het heel hard werken voor zowel de rijders als het team. We hebben stap voor stap een aantal kleine verbeteringen aan de motor kunnen maken. We hadden besloten niet voor een enkel snel rondje te gaan omdat we nog steeds enkele zaken moeten veranderen aan de set-up. Wij hopen die morgen gevonden te hebben en zullen dan ook nog een aantal lange runs moeten doen om er achter te komen welke banden we gaan gebruiken in de race. Dat zal het belangrijkste zijn hier met deze warme omstandigheden om er zeker van te zijn dat we ook in het tweede deel van de race nog voldoende grip hebben. Hier zal onze nadruk op liggen."

James Toseland:

"Ik ben redelijk tevreden over vandaag. Voor de eerste keer op dit vernieuwde circuit, het team heeft echt heel goed gewerkt en we hebben binnen een dag een afstelling weten te vinden die niet zo slecht lijkt. De gemiddelde rondetijden op racebanden waren redelijk goed- we hebben geen zachte band gebruikt aan het eind omdat ik me wilde concentreren op de racebanden. We hebben op dit moment nog niet een echt compleet comfortabele set-up en er is nog een lange weg te gaan. Wat betreft de rondetijden staan we niet waar we normaal willen staan, maar aan de andere kant  is het ook maar slechts een seconde. We zullen vanavond de koppen bij elkaar steken en alles gaan bespreken wat betreft de nieuwe baan en de problemen die we hebben. Ik denk dat het morgen goed komt."

Roberto Rolfo:

"Ik was vanmiddag niet zo blij. We hadden de afstelling iets verandert na de ochtendsessie en het gevoel was daardoor aan het begin van de kwalificatietraining wel beter, echter richting het eind was het heel erg warm en was het moeilijk een goede rondetijd te realiseren. Aan het eind had ik te maken met een aantal langzamere rijders en probeerde ik de pushen om alleen een snelle ronde te maken maar dat bleek niet mogelijk. Ik denk dat we vanavond na moeten gaan denken wat we voor morgen aan de motor moeten veranderen omdat de grip 's ochtends beter zal zijn, dus dat zal een hele belangrijke sessie gaan worden. Ik hou van de nieuwe baan en ik denk dat er slechts één probleem is, als het heel warm is dan is het een stuk gladder. In elk geval, het is oké en ik hou er wel van."

Kwalificatie tijden:

1

T. Bayliss 

1'36.479

2

T. Corser

1'36.542           

3

Y. Kagayama  

1'36.803

4

R. Xaus   

1'36.879       

5

N. Haga    

1'37.453

6

F. Nieto

1'37.512       

7

J. Toseland

1'37.522       

8

M. Fabrizio      

1'37.594

9

R. Laconi           

1'37.645       

10

L. Lanzi             

1'37.692

13

R. Rolfo

1'38.012