Teams: Hans Smees 2e in Oss tijdens zeer spannende 250cc Pinkesterraces

82

Dit weekend is op het circuit van Oss de 6e wedstrijd van het ONK verreden. Na de pech van Eemshaven is er nu in Oss een wedstrijd waarbij we moeten proberen de schade te beperken, Hans Smees is na de val in Eemshaven alles behalve fit en daarom zal het moeilijk worden om voorin het veld mee te strijden. Aangezien er na volgende week 2 weekenden achter elkaar een EK wedstrijd op het programma staat zullen wij op het stratencircuit dan ook geen onnodige risico's gaan nemen.

Na alles te hebben opgebouwd hebben we ons rustig voorbereid op de trainingen van zondag. De eerste training staat gepland voor 11.30 uur en aangezien de baan behoorlijk glad lijkt begin ik voorzichtig aan de 1e training. Ik sta na afloop als 6e snelste getraind en ben daar zeker niet tevreden mee. We hebben de motorfiets afgelopen week geheel opnieuw opgebouwd doordat er in Eemshaven de nodige schade was ontstaan, daarbij heb ik zelf behoorlijk last van mijn rug en zijn de chicanes voor mij extra lastig te nemen. Ook de Aprillia vertoont kuren, hij hapert af en toe en aan het einde van de traing stopt hij er zelfs helemaal mee, ook de grip is verre van goed te noemen op het toch wel gevaarlijke circuit. De 1e bocht na de start zal een echte lastige passage gaan worden, vooral de eerste doorkomst in de wedstrijd omdat deze erg smal is met uitzicht op vers aangeplante boompjes en een mooie betonnen elektriciteitskast. De 2e training neem ik me voor dat het beter kan en moet. De monteurs analyseren de data, wijzigen de afstelling en met een paar nieuwe banden heb ik in ieder geval weer een motorfiets die in topconditie is, nu zelf nog wat soepeler worden en dan moet het toch wat beter kunnen.







De 2e training loopt de motorfiets als een speer en zelf begin ik ook wat beter mijn rondjes te draaien, Jan Roelofs is op zijn thuisbaan al vanaf het begin de te kloppen man. Als aan het einde van de training ik de 2e snelste tijd heb op 1/10 seconde van Jan kan ik niet anders dan tevreden zijn.

Op zondagochtend is er een warmup, gisteravond hebben we de versnellingsbak nog flink aangepast maar in de warmup blijkt dit niet goed uit te pakken. Werk aan de winkel voor Bennie die de versnellingsbak net voor de wedstrijd toch nog weer even van andere tandwielen voorziet zodat we wat met veel vertrouwen aan de wedstrijd kunnen beginnen. Mijn start is erg voorzichtig en gelukkig heb ik wat ruimte als naast mij gebeurd waar ik al bang voor was; een collega komt ten val en ik moet uitwijken om niet ook geraakt te worden. Hierdoor stuur ik pas als13e de eerste bocht door. Jan Roelofs heeft de kop genomen met in zijn nek Bram Appelo en Mike Velthuizen. Ik heb al direct een flinke achterstand maar kan wel direct een paar plaatsen goedmaken. Als ik op de 4e plaats achter Bram ben gekomen heeft  Jan Roelofs een gaatje van zo'n 7 seconden weten op te bouwen, Bram is lastig in te halen met zijn snelle Honda die makkelijker uit de haakse hoeken is te rijden dan een Aprillia. Als ik Bram eenmaal ben gepasseerd kom ik goed in mijn ritme en zet ik ronde na ronde de snelste tijd neer, ik weet Mike vrij simpel van de 2e plaats te verdringen en zet de achtervolging in op Jan Roelofs. Het gaat echt lekker, maar bij het ingaan van de laatste ronde is het gat met Jan Roelofs nog zo'n 3 seconden. Halverwege de laatste ronde weet ik tot vlak achter Jan te komen, als Jan achterop het circuit achterom kijkt en mij ziet schrikt hij behoorlijk want hij dacht een veilige voorsprong te hebben. Ik kan nog wel versnellen maar kan net niet meer langs de sterk en nu verdedigend rijdende Jan Roelofs komen en kom als 2e maar toch tevreden over de finish. Als de organisatie om onduidelijke redenen de wedstrijd niet had ingekort met 2 ronden dan had een overwinning er zeker ingezeten maar gezien de omstandigheden van dit weekend zijn we dik tevreden met dit resultaat na hard werken van mijzelf en het hele team.

Mike Velthuizen pakt de 3e podiumplek en Bram Appelo word 4e.

De komende 2 weken staan de voor ons belangrijke Ek wedstrijden op het programma, allereerst zullen we volgende week woensdag afreizen naar Kroatie waar de 2e wedstrijd om het Europees Kampioenschap 250cc verreden zal worden, een week later is er de TT in Assen waar we dit jaart niet aan de GP zullen deel nemen omdat ik in de wedstrijd om het Europees Kampioenschap zal starten welke als bijprogramma bij de TT zal worden verreden. Helaas heb ik hierdoor voor mijn 4e wildcard voor de TT op rij moeten bedanken omdat je geen 2 wedstrijden in hetzelfde weekend op het zelfde circuit mag rijden in het Wereldkampioenschap. Daarom zal ik proberen bij de EK wedstrijd zo goed mogelijk te scoren.