Teams: Hans Smees schittert tijdens 77e A-style Dutch TT in Assen 2007

109

Op de laatste zaterdag van Juni vind traditioneel de jaarlijkse TT plaats op het circuit van Assen. Hans Smees was dit jaar opnieuw door de KNMV naar voren geschoven om voor Nederland de strijd met de wereldtop aan te gaan.

 

Hans slaagde hiervoor glansrijk en kwalificeerde zich ruim binnen de gestelde kwalificatielimiet, reed een grandioze natte kwalificatie welke hij als 10e wist af te sluiten en was ook in de wedstrijd in gevecht met een aantal vaste GP deelnemers totdat Hans in de 8e ronde de strijd moest staken wegens een defecte accu.

"De TT is weer achter de rug en wij kunnen als team best tevreden omkijken, ik denk dat ik kan zeggen dat we samen een mooie prestatie hebben neergezet in wat voor ons de wedstrijd van het jaar is geweest. Het waren drukke tijden maar het is achteraf meer dan de moeite waard geweest. We vertrokken op dinsdag reeds naar Assen om daar onze oplegger en tent op de paddock te installeren. Daar aangekomen blijkt dat we niets te vroeg zijn want de hele paddock staat reeds vol. We worden in de hoek vlak langs de baan gezet door iemand van de IRTA, zelf heb je daar niets over te zeggen. We krijgen echter wel een van de mooiste plekjes.

De woensdag werd gebruikt om de motorfiets te laten keuren en de laatste puntjes op de i te zetten, Bennie en Hans hebben de weken voorafgaand aan de TT de motorfiets compleet onder handen genomen en alles uitgebreid gecontroleerd om ervoor te zorgen dat de motorfiets helemaal fris aan het avontuur kan beginnen. Wel worden we bij de keuring verrast door een wijziging in het technische regelement waardoor de motorfiets in eerste instantie word afgekeurd. Na wat geregeld te hebben met een collega team is dat probleem snel opgelost. Verder is de woensdag vrij relaxt en kunnen we mooi een beetje rondkijken bij de fabrieksteams.

Donderdagochtend om 10.00 uur is voor ons de 1e vrije training van een uur, s'middags zal daarna de kwalificatietraining volgen waarin we de gelegenheid krijgen een tijd te zetten die binnen de 107% van de snelste tijd moet liggen. We besluiten rustig te beginnen met oude banden om een beetje in het ritme te komen waarna we in de middag direct op nieuwe banden weg gaan om een goede tijd te zetten. Vanaf het begin gaat het alles naar wens, we hebben een goede basis afstelling en ik kan direct al goede tijden rijden. Om 15 uur moeten we aan de bak om een tijd te gaan zetten. Onder droge omstandigheden met temperaturen rond de 20 graden stuur ik vol goede moed de baan op, ik weet mijn tijd te verbeteren en we maken wat aanpassingen aan de vering, ik sta ruim 2,5 seconden binnen de kwalificatielimiet dus dat mag geen enkel probleem opleveren. Ik weet een snelste ronde van 1,44.8 op de klok te zetten waarmee ik wellis waar ruim binnen de kwalificatielimiet sta maar toch zijn we niet tevreden, ik heb tijdens de eerste ONK hier sneller gereden dus ik wil nu graag  nog wat sneller.

Voor de vrijdag was regen voorspeld en dit komt ook uit, voordeel hiervan is dat de tijden van de eerste kwalificatie tellen en de startopstelling dus bekend is omdat op een natte baan niemand zijn tijden zal kunnen verbeteren. Mike velthuizen heeft zich helaas niet weten te kwalificeren. Samen met Randy Gevers en Ronald Beitler sta ik er echter ruim bij. Neemt niet weg dat er tijdens de natte kwalificatie wel hard zal worden gereden omdat iedereen in geval de wedstrijd in de regen zal worden verreden wel een goede afstelling wil hebben. Ik ga voorzichtig de baan op en zie mijn rondetijden elke ronde beter worden, ik ben echt lekker aan het rijden en haal zelfs een aantal rijders in. Tegen het eind van de training gaat mijn oordopje los zitten waardoor ik besluit de pits op te zoeken, hier staan Hans en Bennie mij met een big smile op te wachten en ik krijg te horen dat ik de 4e snelste tijd heb, aangezien de baan aan het opdrogen is doe ik snel mijn oordopjes goed en sturen de jongens mij met wat extra benzine snel de baan weer op. Er staan nog 3 minuten op de klok maar de tijd is echter te kort om mijn tijd te verbeteren, hierdoor zak ik naar een 10e plaats maar dit is nog steeds een superprestatie en dat is wel reden tot een feestje was ook de mening van het hele team, het harde werken is beloont, het feestmaal hebben we gehad, nu morgen nog het toetje in de vorm van de wedstrijd.

 

RTLGP heeft ons afgelopen 2 dagen gevolgd met een camera en op vrijdagavond zenden ze op RTL7 een prachtig 10 minuten durend item uit over onze belevenissen tijdens de trainingen.

Gelukkig klaart het weer op en komt zaterdag het zonnetje er weer lekker door, de Aprillia is weer mooi schoongemaakt en klaar voor de wedstrijd, evenals ikzelf. Op de startgrid komt RTLGP bij mij voor een interview, erg leuk. Ik mag de wedstrijd als 24e aanvangen en heb me voorgenomen om te proberen aansluiting te vinden bij een groepje vaste rijders. De start gaat erg goed en ik weet met een groepje van een man of 5 mee te gaan, ik zit er midden in en kan het tempo goed volgen. Na een rondje of 3 valt deze groep jammer genoeg wat uit elkaar maar ik zit vast achter Aprilia rijder Dan Linfoot. Linfoot weet ik goed te volgen en zelfs een paar maal voorbij te steken, hij remt echter zo verschrikkelijk laat dat ik geen mogelijkheid heb bij hem weg te lopen. Wel is het een mooi gevecht, ik ben echt aan het racen en in gevecht met een vaste GP rijder, geweldig gewoon. In de 8e ronde gaat de snelheid er echter uit bij mij, de motor begint te sputteren. Ik probeer nog wel door te rijden maar moet helaas toch de pits opzoeken en moet opgeven met motorproblemen

Bij binnenkomst in de pits word ik door mijn team en de cameraploeg van RTLGP opgewacht en mag ik live op televisie mijn verhaal doen. De teleurstelling is van korte duur want we hebben een alderbastend mooie week gehad en bijna alles is boven verwachting goed gegaan.

Ik wil dan ook iedereen die dit mede mogelijk heeft  gemaakt hartelijk danken voor zijn of haar inzet, dit is een geweldige week geweest met wat problemen in het begin maar die hebben we als team overwonnen en daarna liep alles als een speer.

Ik hoorde zelfs dat Jaap elke morgen extra vroeg op staat om maar langer van de dag te kunnen genieten, kun je nagaan hoe mooi het was. Heel erg bedankt allemaal!"

Met race groet, Hans Smees #72