De tweede race van het seizoen 2012 van de 3D-Cup vond van 11 tm 13 mei plaats tijdens de Ducati Club Race op het TT-Circuit te Assen. Een tweedaags amateur-evenement waar tijdens de races voornamelijk hobbyisten met een passie voor de Ducati deelnemen.
De kwalificaties voor de race vinden plaats op de zaterdag en alle races werden verreden op de zondag. Donderdag en vrijdag was er de kans om nog enkele trainingsdagen te boeken. Dit had Mark ook gedaan samen met zijn maatje Han Hendrickx. Op woensdagavond werd het kamp opgezet en de tent ingericht voor vier dagen Assen. Een mooi plekje aan het hek bij het uikomen van de Strubben. <br /> <br /> De donderdag begon helaas met regen. Geen optimale omstandigheden om in een goed ritme te komen voor het weekend. Na de eerste sessie overgeslagen te hebben besloot Mark de regenwielen in de motor te zetten en werden er twee sessies in de regen gereden. Goed voor de ervaring, maar helaas worden we er niet sneller van. Einde van de middag kon er gelukkig nog één sessie gereden worden op een droge baan.<br /> <br /> Op naar de vrijdag dan maar! Hopen dat het weer dan beter zou zijn… Gelukkig geen regen op vrijdagmorgen, maar wel gedurende de hele dag een stevige wind. Tijdens het rijden was dit duidelijk merkbaar, want bij sommige stukken van het circuit had Mark het idee dat je bijna een meter van je ideale lijn gestoten werd door de wind. De harde wind zorgde ervoor dat bijna niemand hele snelle tijden kon rijden. Aan het einde van de dag haalde Mark de tijdenlijsten en na 3 sessies stond Mark op de 9de plaats net achter Han Hendrickx die 8ste was.<br /> <br /> Zaterdag moest het dan gaan gebeuren. Twee kwalificaties voor Mark om te zorgen voor een goede startplaats. Voor de trainingen zat Mark in de groep T1. Er waren 7 groepen en aan het einde van de dag worden alle groepen samengevoegd en men maakt dan de uiteindelijke klasse-indeling. <br /> <br /> Het was droog, het waaide wat minder hard, maar er zaten toch nog wat buien in de lucht. Het was weer echt ‘Assen-weer’!! Een half uurtje voordat Mark zijn kwalificatie moest rijden was er een heel klein buitje. Hoe nat zou de baan zijn?? Om ongelukken te voorkomen bleef Mark nog even wachten voordat hij de baan opging en toen hij zag dat de andere coureurs er echt het gas opzetten was duidelijk dat de baan echt droog was. Tijd om ook te gaan!! Maar helaas na 3 rondjes… Weer regen!! Dus de handen de lucht in en weer van de baan af. Dan maar weer hopen dat het ’s middags droog zou zijn. <br /> <br /> En gelukkig werd het droog. Deze sessie hoefde Mark niet te twijfelen! Dus snel de bandenwarmers eraf en de tijd op de baan goed besteden. Uiteindelijk kwam Mark na 20 minuten uit op een tijd van 1:51,4. Hier was Mark gezien de omstandigheden van de afgelopen dagen redelijk tevreden mee. Er kunnen nou eenmaal niet altijd persoonlijke records gereden worden. Nu afwachten wat de uiteindelijke startplaats zou worden. Op de startopstelling voor de Desmoquatro stond Mark op de 22ste plaats en bij de 3D-Cup mocht vertrokken worden van de 10de plaats.<br /> <br /> Het gekke bij de Desmoquatro was dat er door de organisatie zeven coureurs uitgenodigd waren uit het Nederlands Kampioenschap die notabene op BMW’s en een KTM reden. En dat op een Ducati-evenement!! Wij als Ducatisten vonden dit maar een rare Aktie en het scheelde voor ons 7 startplaatsen.
Het weer was de laatste dagen een grote storende factor geweest, maar gedurende het weekend werd het almaar beter. Gelukkig deze zondag bijna geen wind, een zonnetje en een kleine 20 graden. Mooi raceweer!!<br /> <br /> Zondagmiddag om 13.25u stonden we opgesteld voor de start van de Desmoquatro-Race. Hartslag omhoog, motor in de versnelling, lichten aan en dan wachten en op het juiste moment het gas erop!! De reactie was goed en op de eerste meters kwam Mark goed weg. Helaas door wat problemen met de versnellingsbak kwam de motor bij het doorschakelen niet goed in de tweede versnelling. ‘Snel nog een keer doortrappen en weer het gas erop’ dacht Mark. Dan de motor maar hard de eerste bocht in laten rollen om toch nog wat plaatsen goed te maken. Na een paar bochten zat Mark nog redelijk op de positie. Balans na de start: ‘niets verloren, maar ook niet gewonnen’. Wel goed zicht op de mensen voor zich. Hier viel nog wat te halen! Als eerste werd in de tweede ronde een Duitse deelnemer een plaatsje terug verwezen en even later moest ook Jarno Fredriks eraan geloven. Hierdoor had Mark de 20ste plaats bereikt. Nu had hij zicht op twee rijders voor zich. Even aanzetten en bij deze rijders proberen aan te haken. Dit lukte en er was een gevecht met Marcel Kock en Geert Schepens om de 18de plaats. Enkele rondjes kon Mark er mooi aan blijven hangen en gestaag ging het tempo omhoog en kwamen ze dichter bij het groepje ervoor. Tot met nog 4 rondjes te gaan Mark mis schakelde, een bocht miste en er een gaatje ontstond tussen hem en Marcel Kock. Nu ook nog de onderarm op begon te spelen, opgepompte onderarm, moest Mark het maar rustiger aan doen. ’s Middags tijdens de 3D-Cup werden de punten pas echt verdeeld! Gelukkig was het gat met de achtervolgers groot genoeg om geen plaatsen meer te verliezen. Doordat er nog enkele coureurs tijdens de race uitgevallen waren kwam Mark uiteindelijk als 17de over de finish en had tijdens de race een PR gereden. Nieuwe tijd 1:49,9. <br /> <br /> Voordat om half 5 de volgende race plaatsvond bracht Mark eerst maar een bezoekje aan de sportmasseuse. Even die arm een beetje ontspannen en klaarmaken voor nog een keer 10 rondjes. De motor van Mark kwam door een defect in de versnellingsbak niet meer in z’n neutraal. Dit zou zijn start verpesten, maar dat wisten we nu nog niet… Bij de race na de sighting-lap opgesteld op de grid op plaats 10. Lampen uit…gas erop….en geen vermogen…. K**!! De versnellingsbak was blijven hangen en de motor stond in de tweede versnelling. Mark vol frustratie in zijn helm, maar het was al te laat dus toch maar het gas erop houden. De startrijen achter Mark vlogen hem voorbij. Nu maar hopen dat er niet te veel verloren is. Er was werk aan de winkel! Als 17de dook Mark de eerste bocht in. Bij het insturen van de strubben koos Mark voor de binnenkant en pakte 2 plaatsen. Nu het gas erop en snel terrein goed maken. In de tweede ronde was Jasper de Wit de volgende prooi. Op naar de volgende. Het tempo was goed en Mark bleef naar de coureurs voor hem toe rijden en was snel en resoluut met inhalen. Niet twijfelen, want dat kost tijd en dat had Mark niet. In de 5de ronde nog langs een groepje van 3 en toen was Mark aangekomen op plaats 10. Een paar seconden voor Mark reed nog Ronald van Vliet en ook dit gat werd snel dicht gereden. Een rondje later stond Johnny Kock met pech aan de kant dus ging het gevecht met Ronald nu om plaats 8. Deze 8ste plaats wilde Mark heel graag hebben. Voor Ronald was een groot gat ontstaan dus daar was niets meer te halen. Met nog 4 rondjes te gaan besloot Mark zich te focussen op dit gevecht. En een gevecht werd het! Nadat Mark voorbij Harold Kock was gegaan waren hij en Wouter de Wit ook aangehaakt bij Mark en Ronald. Wouter kon alleen volgen en toekijken. Tussen Ronald, Mark en Harold ontstond een mooi gevecht waar veelvuldig van plaats werd gewisselt. Lang lag Mark op de 9de plaats totdat Harold met nog 1,5 ronde te gaan Mark weer wist te passeren. Dus Mark als 10de de laatste ronde in, maar hij wilde zeker de 8ste hebben. Dit beloofde een spannende laatste ronde! Wie zou wie inhalen en zouden ze de finish allemaal halen… Er moest ook nagedacht worden waar Mark zijn concurrenten zou kunnen pakken, maar het waren er nog twee. In de strubben, insturen stekkenwal, uitremmen bij de bult of GT-bocht?? Aangekomen bij de stekkenwal dook Ronald naar de binnenkant bij Harold. Mark twijfelde geen moment en zette zijn motor er direct achteraan zodat Harold niet meer kon insturen. ‘One down, one to go’ dacht Mark. ‘Dan maar bij het insturen Madeveen’ besloot Mark. Vanuit de Bult dook Mark direct naar de binnenkant, maar bij het insturen zag hij dat Ronald ook een krappe defensieve lijn koos. Er zat weinig ruimte tussen de coureurs, maar Ronald gaf Mark de ruimte en de 8ste plaats. Nu snel op naar de finish en hopen dat er niemand meer dichtbij zit. De laatste paar bochten gingen goed en Mark kwam vanaf plaats 17 als 8ste over de finish. En er werd weer sneller gereden. De nieuwe snelste tijd ging nu naar 1:49,0.<br /> Bij terugkeer op de paddock was Mark dik tevreden met het resultaat en een geweldige race!!<br /> <br /> Bedankt aan alle mensen die een bezoekje aan onze tent hebben gebracht!!<br /> <br /> De volgende race vind nu plaats van 15 tm 17 juni tijdens de IDM op de Nurburgring in de Eiffel. Dit zal weer een mooi weekend worden, omdat wij daar te gast zijn bij het Duitse kampioenschap waar op hoog nivo gereden wordt.