Teams: Houtje #31: Gaat de wil het winnen van het lichaam?

36

Hoewel Lennart in Silverstone alsnog zijn wedstrijd mocht rijden, heeft de 3e race van het seizoen een, letterlijk en figuurlijk, rare draai gegeven aan het gehele EK Superstock 600 seizoen van Houtje #31. Met een operatie deze winter hoopten we volledig van het risico van een schouder uit de kom af te zijn. Na de dubbele realisatie van dit risico te Silverstone wordt al het mogelijke gedaan om dit niet de spelbreker te laten zijn.

Na thuiskomst is Lennart nog dezelfde week op consult geweest bij dr. Luijten te Geldrop, een in de wegrace vaak geraadpleegde chirurg. Zoals verwacht raadde hij aan z.s.m. een MRI-scan te laten doen en aan de hand hiervan een actie-plan samen te stellen. De MRI-scan is helaas een ‘populair’ iets, waardoor Lennart pas maandag 19 juni terug kon komen om diezelfde dag nog te horen wat er exact aan de schouder mis is.







Dit was nogal wat. De schouder van Lennart heeft het de laatste jaren zwaar te verduren gehad met meerdere malen een ‘uit de kom’ als gevolg. Dit heeft er toe geleid dat het kapsel aan de onderkant tussen de kom (schouderblad) en het gewricht is uitgerekt en kapot gemaakt. Ook andere plaatsen in de schouder zijn niet perfect meer. Dit kan voor een groot gedeelte gerepareerd worden met een operatie, die ook de draaibeweging kleiner zal maken. De kans dat de schouder weer uit de kom vliegt daalt dan aanzienlijk.

Gelukkig hoefde de race in Misano, op eigen verantwoordelijkheid, niet over te worden geslagen en is Houtje #31 een dag later, samen met Johan, vertrokken naar het zonnige en bovendien erg warme Misano. Misano Adriatico, gelegen in het mini-staatje San Marino, ligt iets meer dan 15 kilometer van het Italiaanse Rimini aan de Adriatische Zee. Het beschikt over een baan van 4060 meter, waarin 4 linker- en 4 rechterbochten zijn verwerkt. Daartussen bevinden zich nog redelijk lang rechte stukken waar de snelheid enorm hoog op kan lopen.

In 2005 werd het EK Superstock 600 in Misano weer gedomineerd door de twee toppers, Claudio Corti en Yoann Tiberio. Laatsgenoemde wist in de kwalificaties de snelste tijd neer te zetten en hiermee poleposition te veroveren. Deze 1’41.666 werd in de race nog overtroffen door Corti met een 1’41.530. Ook de winst was dit keer voor Corti, die met zijn Yamaha de rest van het veld te snel af was.

Na aankomst op woensdag of donderdag zal het eerst rustig opbouwen en genieten van het lekkere weertje zijn voor Lennart & Johan. Natuurlijk zullen donderdag de normale werkzaamheden ook worden verricht. De laatste dingen aan de motor, die rond 18.00 uur richting de keuring moet. Even daarvoor zullen ook Peter en Marinho arriveren in het warme San Marino.

Volgens het programma zal dan rond het middaguur de vrije training beginnen. Er is een half uur de tijd om de baan te verkennen, afstellingen klaar te zetten en ook de medische kant zal dit keer belangrijk zijn. Wanneer deze punten op elkaar zijn afgestemd is het nog geen 2,5 uur later tijd voor het ‘echte’ werk de eerste kwalificatie van 16.30 uur tot 17.00 uur. Op zich een redelijke tijd, aangezien de temperatuur dan hopelijk is gedaald, wat het voor de coureurs en de motor langer uit te houden maakt.

De volgende dag hebben de Superstock 600 coureurs een iets minder koele training. Vanaf 12.15 uur mogen zij hun eerder gezette tijden nog verbeteren. Met deze tijden zal de startopstelling voor de race, later die dag, bekend worden. In deze race zijn er 12 ronden de tijd om plaatsen te verdedigen en/of te winnen. Na 48,720 km. zullen we weten of Lennart’s wil hem weer ver heeft gebracht of dat hij dit keer een te grote strijd met zijn schouder moest leveren…