Zondagnacht is het team van Some Racing thuis gekomen van een roerig weekend dat typerend is voor het EK Superstock 600 seizoen van Lennart van Houwelingen. Hoewel hij per dag progressie boekte, werd een val van een andere coureur hem fataal.
Het strijdtoneel werd dit keer gesitueerd op het circuit van Brands Hatch dat bekend staat om zijn bijzondere ligging en hoogteverschillen. Om hier te komen werden er, in verband met ‘slechte bewegwijzering’ in Groot-Brittanië, heel wat uurtjes in de Mercedes-Benz Sprinter van Rüttchen doorgebracht. Na drie uur (lees: gebruikelijk 1 uur) kon eindelijk het circuit worden begroet, wat dan ook uitgebreid werd gedaan.
Met het opzetten van de tenten de volgende morgen werd enkele van kenmerken van Engeland al snel duidelijk. De regen kwam met bakken uit de hemel (vandaar dat het zo groen was onderweg..), de wind waaide de tenten bijna de bus weer in en de wolken maakten het uitzicht over de baan grauw en mistroostig. Gelukkig werd het, natuurlijk het opzetten van de tenten, langzaam droger en kon de motorfiets droog naar de keuring gebracht worden.
De keuring werd in het gehele seizoen niet zo snel doorlopen als in Brands Hatch. Na een goed onderzoek, met spiegeltjes en al, kon Lennart zijn trouwe tweewieler al weer meenemen naar de oranje gloed van de tenten. Hier werden uiteindelijk de kuipen nog netjes gepoetst en de laatste dingen klaargemaakt om de volgende morgen met een gerust hart op de motor te stappen.
Vrijdagmorgen om 11.45 uur (Engelse tijd) was het namelijk al zo ver om voor de eerste keer de baan te betreden. Met een slechte herinnering aan de vrije training van Silverstone in het achterhoofd maakte Lennart zijn ronden stuk voor stuk zoekende naar de juiste lijnen, versnellingen en rempunten. Misschien iets te voorzichtig, maar constant verbeterend wist Houtje #31 zijn motor uiteindelijk in een 1’38.570 rond te sturen.
"Er werd al gezegd dat iedereen er een keer af ligt in de eerste kennismakingen met deze baan. Ik moet zeggen dat er echt moeilijk stukken tussen zitten met blinde bochten en steile afdalingen. We moeten zeker nog wat veranderen aan de motor; ik heb vanmorgen zelfs met mijn uitlaatsysteem en onderkuip aan de grond gezeten.”
Nadat Johan en Lennart de gehele baan meerdere malen door hadden gesproken werd er kortgesloten wat er aan de motor veranderd moest worden en wat er aan het rijden van Lennart kon worden verbeterd. Hieruit volgde in de eerste kwalificatie diezelfde dag een verschil van een hele seconde! Houtje #31 wist dit keer een nette 1’37.547 op de klokken te zetten. Helaas zat het hele veld dicht bij elkaar, waardoor dit niet zorgde voor een goede startplaats. Met voorlopig een 29e plaats op de grid was Lennart zeker niet tevreden, er moest verbeterd worden in de tweede sectie waar nog twee seconden op de top werd verloren.
“Ik had het gevoel dat ik harder ging, maar de seconde is lang nog niet genoeg. Ik moet werken aan bepaalde bochten van dit circuit, daar kom ik niet lekker door waardoor ik veel tijd verlies ten opzichte van andere rijders.”
Nogmaals werd de vering aangepast om Houtje #31 de motor beter onder controle te laten houden. Dit werkte de volgende morgen positief, met zijn gedrevenheid wist Lennart de motor weer een seconde harder rond te brengen, waardoor dit keer zelfs de 1’36.489 werd bereikt. Niet alle coureurs gingen zo veel harder. Daarom schoof Lennart een startrij naar voren met een 25e plaats. Nog niet tevreden en nadenkend over de plaats over de grid meldde Lennart:
“Ik heb er weer een seconde vanaf gereden, maar wil dichter bij de top komen. Het is jammer dat Simeon en Canepa samen een seconde los staan van de derde man, Jezek. Hierdoor heb ik feitelijk een extra seconde achterstand op de top, terwijl dit maar twee mannen betreft. De overige rijders zitten van plaats 3 t/m 26 in twee seconden. In die groep zit ik ook, maar het is de kunst om voor in die groep te zitten. Morgen sta ik op de zevende startrij, helemaal aan de buitenkant. Hierdoor heb ik grote kans dat ik niet aan de binnenkant kan komen van de eerste rechterbocht. Aangezien wij een ‘cowboy-klasse’ hebben, zullen er wel wat afstuiteren in de eerste bochten en heb ik grote kans weer meegenomen te worden. Goed anticiperen helpt dan niet meer, maar ik ga ervoor.”
Dit keer moest er meer dan 24 uur gewacht worden op het uitgaan van de lichten. Als laatste klasse mochten de Superstock 600 coureurs zich opstellen op de grid waar ze door duizende toeschouwers werden toegejuicht. Een mooi gevoel dat, naast de aandacht van fotograven, ook het publiek vol enthousiasme uitkeek naar de race. Nog geen minuut later dan ingepland verschenen de rode lichten boven de rijders. Met een wild geraas waren de 34 coureurs enkele seconden later de eerste bocht door.
“Ik zat ontzettend goed in de eerste bocht. Ik kon uiteraard niet naar binnen en besloot maar helemaal buitenom te gaan. Daarom kon in makkelijk op de goede rempunten in de ankers en wist in in de tweede bocht nog eens vele mannen eruit te remmen. Helaas was er in de binnenkant van de tweede bocht zo’n drukte ontstaan dat er verscheidene coureurs elkaar aantikten. Roy ten Napel #99 kwam samen met Colatosti #33 ten val en raakten hierbij ook Colucci #89 die zich net naast mij bevond. Met een klein tikje stond ik dus ook in de Engelse grindbak. Voor mijn gevoel was deze een halve meter diep, waardoor ik er met een marshall met moeite uit kon komen. Dit kostte enorm veel tijd. Samen met Roy kon ik nog verder, maar uitzicht op de voorgangers was verloren. Daar rijdt je dan, samen naar iets waarvan je weet dat je er niet bij kan komen. Gelukkig kon ik mijn tijd weer met een halve seconde verbeteren, een positief iets. Helaas was alleen een 28e plaats nog aan me toebedeeld.”
Ongelukkige acties nekten onze Hardinxveldse trots weer. Na de vorige race op een figuurlijke ‘berg’ terecht te zijn gekomen, werd Lennart weer in een ‘dal’ gewerkt. Jammer, maar niets aan te veranderen. Positief blijven is nu hoofdzaak, met nog vier races voor de boeg is er nog aardig wat te beleven in het EK Superstock 600. Volgend weekend zal er eerst nog worden getraind op de Rizla Racing Days te Assen ter voorbereiding op het World Superbike evenement te Assen 3 september aanstaande. Hiervoor zijn nog kaarten voor de verschillende VIP arrangementen te bestellen. Kijk hiervoor snel eens op www.some-racing.com!
Uitslag EK Superstock 600
Brands Hatch, 6 augustus 2006
1. Simeon, BEL
2. Canepa, ITA
3. Antonelli, ITA
28. van Houwelingen, NED