IMOLA – Het seizoen loopt voor het EK Superstock 600 al bijna weer ten einde. Voordat we de eindstand in het klassement bekend kunnen maken nog twee races: Imola (ITA) en Magny Cours (FR). Dit weekend, 29 en 30 september, was het de beurt aan het Italiaanse Imola.
Op het tamelijk oude circuit wisten Lennart en Johan zich donderdag redelijk te plaatsen op het paddock om de herkenbare, maar vooral oranje, tenten op te zetten. Nadat donderdagavond de technische keuring goed werd doorlopen was het vrijdag al tijd voor de eerste strijd in het EK Superstock 600 kampioenschap. Rond 11.45 uur stormden bijna 40 jonge honden de baan op om hun eerste ronden te maken. Ook Lennart was weer van de partij. Op zijn knaloranje motor met witte vlakken begon hij opbouwend aan deze eerste vrije training. Binnen enkele ronden wist hij onder de 2'10.00 te duiken en zo redelijk mee te komen. Het veld werkte zich snel in de lagere rondentijden, vooral de Italianen staken duidelijk hun kop op op dit 'thuiscircuit'. Lennart wist beduidend minder snel aan deze baan te wennen, maar zette uiteindelijk nog een nette 2'04.591 op de klokken.
"Ja, het ging op zich goed. Ik vind het geen makkelijke baan, erg oud, maar ik kom rond. Het echte racegevoel kwam in ieder geval weer boven."
Na een bespreking met Johan qua lijnen, rempunten, motorontwikkeling en basisafstellingen was er nog even tijd om te ontspannen. De eerste kwalificatie liet echter niet lang op zich wachten. Hier ging het Lennart minder goed af. Hoewel hij direct onder de 2'09.00 klokte (vrije training nog 2'15) was zijn opbouw minder sterk dan tijdens de morgen-sessie.
" Ik sprak vanmorgen over het 'racegevoel'. Nou, dit was iets wat ik vanmiddag totaal miste. Ik kwam niet lekker in mijn ritme, liep eigenlijk gewoon te 'harken' over de baan. Wat er aan schortte; ik weet het nog niet helemaal. We hebben niet veel aan de motor veranderd, dus ik zal bij mezelf moeten zijn. Wel is het opvallend dat ook mannen als Simeon niet aan de tijden van vanmorgen kwamen."
Simeon wist voorlopig een tweede positie te bemachtigen. Lennart verging het minder positief. Met een teleurstellende 29e plaats op de lijsten moest hij genoegen nemen. Iets wat hij niet van plan was. Op de vraag wat Lennart morgen dan anders ging doen was Lennart kort, maar krachtig.
"Ik heb pas gehoord dat ik mijn tijd moet pakken op mijn zwakke punten en niet alleen mijn sterke punten nog sterker moet willen maken. Dus dat ik mijn doel. Beter door die ronden heen komen. Een meter eerder aan het gas kan misschien al heel veel schelen. Morgen gaan we er weer voor, zo wil ik niet in de ranglijsten staan."
Met nog een aantal ronden op het circuit in de benen was het aan het eind van de zaterdagmorgen aantreden voor de laatste en beslissende kwalificatie. Alle coureurs werden in de race-overalls gehesen, op de motor gezet en de baan op gestuurd. Onze Lennart van Houwelingen was weer een van de 36 rijders deze morgen en wist direct scherpe tijden neer te zetten.
Met een korte pitstop in ronde 4 was het tijd voor een inhaalslag. Stukje bij beetje liet Lennart zijn rondetijd krimpen, pakte enkele bochten anders aan en wist uiteindelijk meer dan twee seconden van zijn 'oude' tijd af te snoepen. Een 2'02.093 was het resultaat.
"Ja, het ging beter vanmorgen. Ik wilde ontzettend graag en heb dan ook mijn doel van gisteren uit proberen te voeren. Met twee seconden van mijn tijd af mag ik niet geheel ontevreden zijn, hoewel ik weet dat er misschien nog wel meer in had gezeten. Vanmiddag als 22e starten is in ieder geval beter als de 29e plaats van gisteren. Hopelijk kan ik nog een paar plaatsen winnen."
De 22e startplaats werd rond 17.40 uur betreden. Met een lichaam vol adrenaline stond Lennart met zijn Suzuki voor de lichten. Toen deze uitgingen was Houtje #31 niet een van de snelste, maar wist een plekje naar voren te schuiven.
"Ik had niet zo'n beste start, slechts een plaats winst bij de eerste doorkomst. Hier had ik meer uit moeten halen. Je praat hier over fracties van seconden die een hele wedstrijd kunnen bepalen. Gelukkig kon ik in de loop van de wedstrijd goed naar voren komen. In de buurt van Savary #30, Millet #21 en #18 Bond wist ik vier ronden voor het einde de 17e plaats te veroveren. Helaas had ik net geen aansluiting met het groepje hiervoor en was de race te kort dit nog dicht te rijden. Net geen punten dus. Soms moet ik tevreden zijn met minder, moeilijk, maar des te groter is mijn motivatie weer voor Magny Cours volgende week."
Zoals Lennart al meldde is de volgende en laatste wedstrijd van dit seizoen in het Franse Magny Cours. Het Some Team zal dus ook direct vanuit Imola naar Magny Cours rijden om op vervoerskosten te besparen. Met een goede instelling, team en motor hopen we daar het seizoen ook goed te mogen afsluiten. We houden u op de hoogte!
Uitslag EK Superstock 600
Imola, 30 september 2006
1. Giugliano, ITA
2. Simeon, BEL
3. Barrier, ITA
17. van Houwelingen, NED