Teams: Houtje #31 in Monza: het bewijs op tafel?

42

Er zijn er blijkbaar heel wat Europese coureurs die de Nederlandse taal beheersen. Boven de voorgaande beschouwing prijkte namelijk “De remmen gaan los!” Dit deden enkele coureurs dan ook in de tweede bocht van het Ricardo Tormo circuit te Valencia, met als gevolg een schuivende Lennart over de kiezelstenen in de Spaanse grindbak.

Komend weekend is het de beurt voor een circuit gelegen in Italië, zo’n 60 kilomter van het vliegveld Malpensa (omgeving Milaan). Monza beschikt over een baan met een lengte van 5793 meter, wat deze tot de langste van de te berrijden circuits van 2006 maakt. In dit circuit zijn vijf linker- en acht rechterbochten verwerkt, samen met enkele rechte stukken waar de snelheden hoog op kunnen lopen.

Deze snelheden zorgden afgelopen seizoen voor snelle tijden op dit lange circuit, met aan kop Yoann Tiberio die de pole veroverde middels een 1’57.365. Deze tijd werd in de race zelf niet eens overtroffen, hoewel Claudio Corti er redelijk in de buurt kwam met een 1’57.712. Dezelfde Corti won de race en begon hiermee het langdurige gevecht met zijn rivaal Yoann Tiberio. Beide coureurs zijn overigens na afloop van seizoen 2005 overgestapt naar andere klasses. (Corti: EK Superstock 1000, Tiberio: WK Supersport)

Deze rijders zullen Lennart zodoende niet belemmeren, maar er zijn natuurlijk ook talenten gebleven en ingestroomd. Een ‘oud’ EK Superstock 600 coureur is Niccolo Canepa (ITA) met een carriére om trots op te zijn. Na twee jaar in deze klasse te vertoeven heeft hij al meerdere malen op het podium gestaan en ook de eerste race dit seizoen was een tweede plaats voor hem weggelegd. Het hoogste podium werd in Valencia opgeëist door Xavier Siméon (BEL) een talent die naast de Superstock 600 ook in de Suzuki GSX-R European Cup mee doet om het kampioenschap.

Het programma is vergeleken met race 1 te Valencia niet gewijzigd. Na aankomst op woensdagavond is er een goede nachtrust voor Lennart weggelegd om de volgende ochtend de motor te prepareren voor de technische keuring later die dag. Hieropvolgend is het vrijdag weer tijd voor de eerste ronden op het, voor Lennart totaal nieuwe, circuit in de vrije training. Deze wordt om 12:15 uur afgesloten, zodat men nog zo’n vier uur kan sleutelen, uitrusten en voorbereiden op de eerste tijdsbepalende kwalificatie.

De gezette tijden kunnen op zaterdag nog verbeterd worden in kwalificatie twee, waarin de 38 coureurs in precies 30 minuten de uiteindelijke startplaatsen zullen bepalen. Volgens deze startplaatsen zullen de rijders zich diezelfde middag nog opstellen op de grid. Na de media aandacht is het dan tijd om zich op de lichten te richten. Na het uitgaan van de lichten zal Lennart zich in 9 ronden moeten bewijzen.

Het concrete bewijs dat Lennart bij de Europese top hoort, is voor enkele mensen misschien niet veelzeggend genoeg geweest. Daarom zal Lennart zich aankomend weekend weer meer dan ooit laten meevoeren in zijn enorme motivatie, doorzettingsvermogen en kracht om dit bewijs op tafel te leggen. Of dit zal lukken kan niemand ons vertellen, maar de instelling is er, dat is een ding dat zeker is!

We zullen u na de race middels een verslag op de hoogte brengen van de resultaten. Indien u geïnteresseerd bent in de tussenstanden, kijk dan aankomend weekend op www.some-racing.com! Deze zal dagelijks worden bijgewerkt met tussenstanden, nieuws en foto’s. We houden u op de hoogte!