Teams: Houtje #31: Monza is onder de knie!

32

MONZA – Afgelopen dinsdag kwam Lennart, dit keer vergezeld door vriend en fietspartner Ronald, aan op het Italiaanse circuit te Monza. Letterlijk té Monza, aangezien het circuit midden in het stadje ligt! Bij aankomst liep het al tegen middernacht en mochten de mannen niet meer het circuit op. Dat werd dus apart in de bus én de caravan slapen om de veiligheid van de spullen te bewaren…

Na een kort nachtje werd Some Racing een plaats toegewezen zo'n 2 kilometer lopen van de pits. Geen goed plan dus, maar er moest anders gewacht worden tot de andere klasses een plaats gekregen hadden. Na vele malen de chef 'aan zijn jasje getrokken' te hebben, kregen de twee toch een betere plek toegewezen waar zij dit weekend konden vertoeven.







De volgende dag (donderdag 4 mei) stond de technische keuring op de planning. Na aankomst van Johan & Marinho (per vliegtuig) werden de laatste puntjes op de 'I' gezet en was het om kwart voor zes toch echt tijd om in de rij te gaan staan. De motor werd gekeurd door de bevoegde personen van de organisatie en werd goed bevonden. Wel moest het geluid nog eventjes getest worden. Iets waar Lennart minder blij mee was, aangezien de uitlaat korter was gemaakt i.v.m. de voorgaande keuring. Bij de eerste poging kwam het geluid slechts íets boven het 'normale' uit: 114 decibel! Een demper was de redding. De motor produceerde nu minder dan 105 decibel, een toegestane hoeveelheid dus.

De belangrijke sticker was veroverd; nu de plaatsen in het veld nog! De eerste krachtmeting was voor Lennart de volgende morgen in de vrije training. Hier draaide Lennart constant verlaagde tijden. De eerste ronden even de baan en de rijlijnen verkennen. Na een korte pitstop kon Lennart weer fris beginnen en gas geven! Binnen enkele ronden zat Lennart aan de 2'00.877, die hem een 16e plaats op de ranglijst bezorgde. De volgende twee ronden kon Lennart niet meer vol uit i.v.m. voorgangers. Helaas, máár slechts twee andere coureurs wisten zijn tijd nog te verbeteren. Een 18e tijd dus in de vrij training, de eerste ontmoeting met deze baan.

De tweede ontmoeting later die dag was verbluffend. Met een 'wet qualification' kon Lennart zijn oerhollandse regenervaring laten zien. De eerste doorkomst vloog hij naar de 3e plaats en is daar geruime tijd niet van weg te slaan geweest. De pits werd na de 5e ronde aangedaan, iets wat een constante verlaging in de weg stond. Maar niet getreurd, de 2'18.084 voor de pitstop werd nog dik verbeterd tot een 2'15.266 na deze deelstreep. De derde plaats was niet te behouden voor Lennart. De Italiaanse jongens maakten hun opmars en ook onze zuiderburen hadden een belangrijke troef in handen: Xavier Siméon. De top 10 was uiteindelijk voor Lennart weggelegd; met een geweldige 10e plaats mochten we tevreden zijn na kwalificatie 1!

Realistisch gezien was deze 10e plaats een enorme prestatie, maar met sterke mannen als Canepa, Siméon en Colatosti waarschijnlijk niet lang te behouden in een droge kwalificatie. Donderdag had Lennart al problemen gehad met remmen en kon hierdoor zijn laatste kwalificatieronde niet goed afsluiten. Na een zoektocht naar de oorzaak dacht men deze donderdagavond gevonden en verholpen te hebben.

 

Iets waarvan de volgende ochtend echter het tegendeel werd bewezen. Lennart had ontzettende moeite om zijn rempunten te behouden en moest al zijn kracht in werking stellen van dit probleem, wat de tijden niet bevorderde. Ondanks dit alles verbleef Lennart met een 2'01.123 als snelste tijd in de top 15. Er werd besloten Houtje #31 naar binnen te halen en iets anders te proberen. Geen succes, na deze pitstop kwam Lennart niet onder zijn snelste tijd. Vele andere coureurs konden dit wel en zetten Houtje #31 op een 22e startplaats voor de race later die middag.

Om het 'remprobleem' voor eens en altijd uit te bannen, werd er gekozen voor een nieuw remsysteem waarmee Lennart op zijn stuur de remmen in kan stellen. Dit moest in de race de belemmeringen aan de kant zetten, zodat er in volle vaart op het hoogste niveau meegestreden kon worden. Zodoende kon de investering zich wellicht terug betalen door middel van een goede prestatie.

Over goede prestaties gesproken. Na de verkenningsronde, de media aandacht en de warm-up lap kon Lennart zich in totale concentratie richten op de lichten. Dit resulteerde tot een vreselijk goede start (9e plaats na eerste doorkomst) die helaas teniet werd gedaan door een 'rode vlag situatie' met als gevolg een stilgelegde race. De gevallen coureurs werden in veiligheid gebracht en verzorgd, evenals de motoren. Na deze onderbreking moest Lennart wéér op de 22e plaats starten. Jammer van de voorgaande positie, maar niets aan te veranderen.

De tweede start liep iets minder dan start nummer één. Wel wist hij zich naar voren te werken tot plaats 16. Een winst van 6 plaatsen was natuurlijk nog niet voldoende voor Lennart, dus zette hij zijn opmars voort. In de laatste ronde kwam hij terecht op plaats 14 achter de eerste Nederlander van het veld: Roy ten Napel #99. De eer van 'beste Nederlander' was Houtje #31 veel waard, dus met vele pogingen probeerde hij zich langs Ten Napel te werken. In de chicane zat hij naast zijn concurrent, maar kwam aan de verkeerde kant uit en moest een nieuwe poging ondernemen. Deze kwam in de laatste bocht.. Met een 'alles-of-niets' instelling wilde Lennart juist zijn motor langs die van Ten Napel steken, toen langs de kant een gele vlag de lucht in ging. Deze houdt in dat er niet mag worden ingehaald i.v.m. een gevallen coureur (Canepa). Zodoende ging de laatste kans op de eer verloren en kon Lennart met 0,3 seconden verschil de 13e plaats op zijn naam schrijven.

Dit neemt niet weg dat de 13e plaats een geweldig resultaat is voor de tweede EK race dit seizoen. Deze uitslag bezorgt Lennart & Some Racing 3 zeer verdiende EK punten voor het klassement. Met de weinige ervaring op en kennis van deze baan een hele prestatie op zich en een goed vooruitzicht op de komende races. Lennart heeft bewezen geen ééndagsvlieg te zijn en zeker mee te kunnen in de top 15 van Europa!

De volgende race zal die van Silverstone zijn, in het weekend van 26 & 27 mei aanstaande. Het Some Team zal dan afreizen naar het interessante en links-rijdende Groot-Brittanië om zich te laten zien en de 'oranje-kleur' hoog te houden!