Teams: Houtje #31: tijd voor een positieve draai!

60

De negatieve gedachten van Misano zijn na een heerlijke vakantie uit het achterhoofd verdwenen om plaats te maken voor een nog grotere motivatie dan voorheen. Het is voor Lennart tijd zich weer te laten zien. Of dit in Brno gaat lukken weten we niet, maar dat er het onderste voor uit de kan wordt gehaald is zeker. Hoewel Lennart gisteren terugkwam uit het warme en zonnige Egypte, is het morgen weer tijd voor een ander vliegtuig. Dit keer richting Brno…

Hier zal de vijfde EK Superstock 600 plaatsvinden. Brno, een prachtig circuit in een bosrijke omgeving heeft een capaciteit van zo’n 55 motorfietsen. De coureurs krijgen in een ronde te maken met 14 bochten (6 rechts, 8 links) die verbonden worden door 13 rechte stukken. Deze rechte stukken variëren van een lengte van 35 meter tot een lengte van 637 meter. Een lang recht stuk in verhouding tot een baan van 5403,19 meter.







Naast deze feitjes ook even de tijden van 2005 op een rijtje. Dit keer niet veel verschillende namen, tijden en plaatsen. Yoann Tiberio (FR) was absoluut oppermachtig met zijn Honda, waarmee hij een tijd van 2’12.167 wist neer te zetten. Aangezien de baan hem bleek te liggen bezette hij de pole en wist deze ook om te zetten in de overwinning van de EK Superstock 600 race.

Wat we in 2006 kunnen verwachten mogen we eigenlijk nog niet voorspellen. Een heftige strijd tussen Simeon en Canepa wordt het zeker. Maar ook de Italiaan Giugliano begint een vinger in de pap te krijgen. Lennart bevindt zich op dit moment, met 3 EK-punten in zijn eerste seizoen, op de 23e plaats in het klassement. Een notering wordt er dit leerjaar in ieder geval behaald, maar de lust voor meer begint weer boven te drijven.

Vallen hoort er tijdens het racen zeker bij, de grens moeten worden opgezocht. Of het leuk is dat je lichamelijk met problemen te kampen kunt krijgen is een ander aspect. Veel rijders worden bijvoorbeeld geopereerd aan hun onderarmen, waar de spier te groot wordt voor het vliesje wat zich er omheen bevindt. Lennart zijn zwakke punt is de schouder. Gevreesd, genegeerd, gepijnigd en overwonnen. Als coureur is het al een strijd om dit deel van het lichaam te overwinnen.

De laatste weken heeft Lennart al een paar keer te kampen gehad met een plotselinge schouder uit de kom. Pijnlijk, maar hij laat zich er niet door uit het veld slaan! We kunnen dan ook alleen maar duimen dat in Brno het geluk aan zijn zijde is en de strijd met zijn schouder niet geleverd hoeft te worden. De pijn kan vooral tijdens vier elementen van het programma zijn kop opsteken.

Bij aankomst donderdag zal er eerst een technische keuring zijn, waarmee Johan zijn kunsten weer kan laten zien. Als deze goed volbracht is, kunnen we ons op gaan maken voor de eerste vrije training. Vorige race hebben we gezien wat het belang is van deze training. Hier moeten de afstellingen eigenlijk zo spoedig mogelijk worden gevonden, om de eerste kwalificatie later die middag al als een speer rond te kunnen.

In de tweede kwalificatie op zaterdag is de laatste mogelijkheid de verreden tijd nog te verbeteren. Hoewel het de verwachting is dat het droog blijft zal deze dus ook van groot belang zijn. Als eenmaal de startplaatsen zijn bepaald kunnen de coureurs op de motor in de namiddag om zich voor de vijfde keer dit seizoen te bewijzen. De kracht zal moeten worden geleverd, de prestatie wordt verwacht. Laten we hopen dat het Lennart is toegestaan deze tot uitvoering te brengen!