Teams: Jakon Racingteam: de finaleÛ_

127

Na een lang seizoen wat op 5 april begon in Nieuw-Weerdinge was het afgelopen zaterdag tijd voor de 12e en laatste wedstrijddag van het seizoen 2008 van de SOBW.

Bij het ingaan van de zomerstop was er een puntenvoorsprong van maar liefst 235 punten voor Arjan Tiemens van het Jakon Racingteam ten opzichte van Phil Ruitenberg uit Sleeuwijk. Echter na de zomerstop begon laatstgenoemde met een klinkende dubbel in Berghem terwijl Arjan na pech in de eerste race en een val in de tweede race beide keren een vijfde plaats in de wacht sleepte. Daarna was Arjan het ritme een beetje kwijt en we hoopten dat het goede gevoel weer terug zou komen door een goed resultaat. Op dat resultaat moesten we wel lang wachten maar in Zwolle werd er een basis gelegd voor het veiligstellen van de titel.







De laatste 2 overgebleven titelkandidaten maakten er echt een fantastisch schouwspel van voor het aanwezige publiek. Halverwege de race raakten de heren elkaar zelfs nog en toen Arjan de koppositie weer terugpakte van Phil voerde hij het tempo nog wat op om te proberen om Phil uit zijn achterwiel te krijgen. Dat lukte op een manier die het grootste puntenverschil oplevert: Arjan won en Phil stuurde zijn machine een beetje te wijd en kwam daarbij ten val. Na de eerste race was er dus een voorsprong van maar liefst 104 punten en in de tijd tussen de races werd afgesproken om de tweede race op safe te gaan rijden. Normaliter zijn de 2 heren sneller dan de rest van het veld en als Arjan zijn eigen race kon rijden moest het wel lukken om in de 3 afsluitende manches van het seizoen een tweede of derde plaats te pakken. In Zwolle werd hij in de tweede race 2e zoals we ingeschat hadden. We hadden een prima gevoel over de afsluitende 2 manches in Lelystad op 27 september.

In de week voor de race werden stiekem al kampioensshirts besteld, plannen gemaakt wat we allemaal moesten gaan doen als het een keer zover was… Allemaal leuk en aardig maar je moet het dan toch nog wel even doen. De machine werd grondig nagekeken en alle kleine dingetjes die er eventueel kapot zouden kunnen gaan werden uit voorzorg vervangen. De machine stond er vrijdagavond om half 7 tiptop bij en monteur Henry wou de machine nog even proberen op de steeg naast de raceafdeling bij de familie Konterman. De test duurde slechts hooguit 50 meter… Henry raakte de controle kwijt in een geultje op de steeg en klapte hard voorover van de machine af. Daarna gleed hij de struiken in en hij zat van boven op het hoofd tot aan de tenen onder de schaafplekken!! Direct onder de douche, en daarna volgde een controle/schoonmaakbeurt inclusief tetanusspuit bij de huisartsenpost. Intussen waren de andere 5 teamleden gearriveerd en er werd grondig bekeken wat er zoal kapot was. De remhendel was kapot, de schetsplaten, voetsteun en achterrem waren verbogen en de kuip had de zoveelste schade van het seizoen opgelopen. Ondanks de schrik werd de machine snel en vakkundig gerepareerd en rond een uur of 9 was de bus ingepakt, net als Henry.

Om half 7 vertrokken Jan, Klaas, Arjan Tiemens en Arjan Konterman richting Lelystad maar Henry moest om 9 uur bij de huisartsenpost zijn wonden laten zien en verband en pleisters laten vervangen. Om 10 voor 9 kwamen we daar aan en gelukkig was Henry direct aan de beurt. Rond half 10 konden we eindelijk richting Lelystad en na wat oponthoud op de snelweg kwamen we precies bij het begin van de vrije training van de formuleklasse aangereden. Alles leek goed te zijn aan de machine en Arjan ging vloeiend en snel rond. Na afloop gaf Arjan ook aan dat alles perfect was gerepareerd en dat er geen vuiltje aan de lucht was om de titel deze dag te pakken. In de kwalificatietraining bleek dat ook het geval, Arjan ging voor een plaats op de eerste startrij en na een halve training achter Phil Ruitenberg en Roland Wobben gestaan te hebben kwam hij Roland voorbij en Roland moest nog een plaatsje prijsgeven aan Sil Smit die een hele snelle ronde neerzette maar daarna direct hard crashte in de snelle eerste bocht. Voor de race was Arjan heel ontspannen en dat stemde het team en de sponsoren en familie natuurlijk ook tevreden.

De start van de race was goed, maar Phil kende een superstart en trok direct een gat. Achter Arjan was het Roland Wobben die knap volgde op korte afstand. Ons plan slaagde ook deze keer en op de streep had Arjan nog een kleine voorsprong op Roland dus dat betekende dat we de tweede race aan een zesde plaats genoeg hadden om de champagneflessen te ontkurken.

In de tijd vanaf Zwolle wisten we dat Arjan aan tweede plaatsen genoeg had maar we probeerden ons te verplaatsen in de situatie van Phil. Hij moest alles gaan winnen en Arjan zou lager dan een derde en vierde plaats moeten eindigen. Aangezien die kans vrijwel nihil was zou Phil Arjan van de baan moeten rijden en zelf winnen om toch nog aanspraak te maken op de titel. Het verdient de schoonheidsprijs niet maar we snapten wel dat we er wel degelijk rekening mee moesten gaan houden. Dat werd vooraf goed aan Arjan doorgegeven en hij knoopte dat goed in zijn oren. De start van Phil was "vreemd genoeg" slecht en hij kwam op een vijfde plaats door, achter Arjan die een erg slechte start kende. Snijders, Smit en Wobben voerden het veld aan en iedereen keek gespannen naar wat Phil zou gaan doen als hij Arjan voorbij ging. Wat we vooraf dachten gebeurde ook. In de derde bocht, een krap knikje naar rechts beukte Phil binnendoor en Arjan kwam zelfs buiten de baan. Arjan was woedend en reageerde furieus door zijn hand op te steken en het hoofd heen en weer te schudden. Dat was de laatste kans op de titel te pakken want Arjan volgde hem en toen Phil uiteindelijk de leiding pakte, consolideerde Arjan en hij liet Wobben een verdiende tweede plaats pakken en zelf volgde hij op veilige afstand tussen de nummers 2 en 4. In de uitloopronde stonden Arjan en Bert reeds met een Nederlandse vlag en een kampioensshirt klaar voor Arjan. Hij maakte echter geen aanstalten om dat shirt aan te trekken want hij was nog steeds woedend om de actie van Phil en het stoom kwam bijna uit zijn oren!! We kalmeerden hem voor zover dat mogelijk was en het shirt en de vlag gingen mee en na de titels van Arno en Jurjen Veijer in 2002 en 2004 belandde de titel weer in Staphorst en wel bij het Jakon Racingteam! Teameigenaar Jan Konterman pakte dus na 15 seizoenen de eerste titel in de formuleklasse met een Staphorster coureur. De 20 jarige metaalbewerker liet in zijn eerste volledige seizoen in de formuleklasse al van zich horen door regelmatig op het podium te komen, maar in het tweede seizoen bleek hij met name in het voorjaar een echte killer te zijn en na een dipje in de eindfase kwam het dan toch allemaal goed in de laatste 4 manches! De champagne werd gespoten en gedronken, er was een mooi feest rondom de camper en in de kantine bij de prijsuitreiking lieten alle fans van zich horen toen Arjan zijn beker in ontvangst nam. Eenmaal thuis ging het zo snel mogelijk richting de raceafdeling waar gezellig nagedronken werd en hier werd het hele seizoen nog even besproken. De volgende datum in de agenda blijft geheim, de teamleden zullen dan eens het plekje van Arjan overnemen in Emmen en dan kunnen we eindelijk eens zien wie nu daadwerkelijk het snelste teamlid is… Op 21 november is de kampioenshuldiging van de AMBC Staphorst en een dag later is er in Heesch de kampioenshuldiging van de SOBW waar Arjan ook de nodige bekers op kan halen. We willen alle sponsoren, familieleden, baco’s en bekenden hartelijk danken voor hun steun en hulp dit seizoen. Zonder jullie was het niet mogelijk geweest om deze titel te winnen!