Op een zonovergoten Varsselring in de mooie Achterhoek beleefde het Veldkamp Racingteam Hageveld het ultieme motorsportweekend. Coureur Jarco Grotenhuis kwam uit in zowel het International Road Racing Championship als gastrijder, en het reguliere Open Nederlands Kampioenschap Dutch Superbikes.
Voor deze opzet werd gekozen om een maximaal aantal kilometers neer te leggen op dit legendarische stratencircuit dat Jarco goed ligt, en door extra kilometers te kunnen maken hoopte het team in beide klassen hoge ogen te gooien. Dat betekende voor zowel coureurs als monteurs een druk programma, en met de haast tropische temperaturen was het voor de mannen soms zweten geblazen.<br /> <br /> Maar het hele team zette er met liefde de schouders onder, en werkte met man en macht aan een goed resultaat. Het prachtige weer, het goede teamwork en de ontspannen sfeer op de paddock, alsmede de perfecte organisatie van de Hamove maakten weer eens duidelijk waarom we zo graag in Hengelo komen.<br /> <br /> Op vrijdag werd al begonnen met een tweetal vrije trainingen waarin het nog wat wennen was voor Jarco op dit circuit. Na vorig jaar niet te hebben gereden vanwege een zware crash en een blessure kon Jarco vrijdag voor het eerst de Honda sporen geven op ons 'thuiscircuit'. Op vrijdag werdt eerst gewerkt aan de afstelling en met rasse schreden werden de rondetijden verbeterd.<br /> <br /> Zaterdag werd deze lijn doorgezet en kwalificeerde Jarco zich op een verdienstelijke 8e plaats in het IRRC. Dat het ontbreken van data van vorig jaar en het zware programma dat weekend leidden tot een 18e plaats op het startgrid van het ONK stemde team en coureur minder tevreden. Met een rondetijd van 1.51,2 kon men nog geen genoegen nemen.<br /> <br /> Op zaterdagavond werdt eerst genoten van een BBQ met een groep trouwe supporters en ook op zondag mochten we gelukkig een groot aantal gasten verwelkomen. Onder prachtige weersomstandigheden reed Jarco op zondagochtend naar een 11e tijd in de Warm-up van het ONK, met een rondetijd van 1.50,3. Dit beloofde veel goeds voor de 3 te rijden races van de zondagmiddag.<br /> <br /> De eerste IRRC race startte rond het middaguur en gelijk was Jarco goed onderweg. In de eerste bocht schoof Jarco een plaats naar voren en was met rondetijden van 1.50.0 goed in staat het tempo te volgen en de 7e plaats vast te houden. Ook de tweede IRRC race zat Jarco er goed bij en wist de 6e plaats vast te houden, onder druk van o.a. de belg Sebastien LeGrelle, die Jarco in race 1 nog voor zich moest dulden, maar nu achter zich kon houden. Ook de rondetijden bleven goed, Jarco zat in een goed ritme, en voelde zich nog opperbest. <br /> <br /> Aansluitend aan de tweede race volgde al het ONK dus werd in de pitstraat snel een nieuwe achterband gestoken en zowel coureur als motorfiets werden bijgetankt. Met rondetijden van 1.50.0 maakte Jarco een prima kans zich naar voren te werken dus hadden we goede hoop voor de laatste wedstrijd. Helaas mocht het niet zo zijn, want in de bezichtingsronde van de ONK-race deed zich een klein technisch mankement voor waardoor Jarco strandde achterop het circuit. Helaas was er geen mogelijkheid om nog van start te gaan in het ONK en met deze domper kwam aan prachtig weekend in Hengelo vroegtijdig een einde.
<blockquote>Jarco: Wat heb ik genoten van een perfect georganiseerd weekend, ondanks een flinke tegenvaller voor de ONK Dutch Superbike race! De vrije trainingen op vrijdag stonden in het teken van een flink aantal crashes en dus een beperkte rijtijd. Desondanks was de vrijdag perfect voor de ontwikkeling van een stukje ritme en zelfvertrouwen, wat toch echt noodzakelijk is op dit legendarische stratencircuit. Op de zaterdag moesten een vijftal trainingen afgewerkt worden. Warm-up, kwalificatie IRRC en Kwalificatie DSBK. Een erg druk programma dus. Fysiek was het goed vol te houden, alleen werd de erg belangrijke laatste seconde er net niet vanaf gesnoept. Aan het einde van de zaterdag wist ik even niet waar ik deze laatste seconde weg kon halen. Ondanks het ietwat tegenvallende resultaat toch "volgas" door naar de zondag, met wederom een druk programma. Warm-up, IRRC race 1, IRRC race 2 en tot slot DSBK race. Alles verliep volgens het vooraf goed doorgenomen plan, daarvoor bedank ik mijn team, vooral mijn monteurs Sander en Cyriel, die des te harder moesten werken dit weekend. Tijdens het rijden van de eerste race was er plotseling een tijdswinst van 1,2 seconden, een exacte reden hiervoor weet ik niet, maar het vertrouwen was er en alles viel samen. Deze tijden kon ik twee wedstrijden lang vrij constant rijden, zonder klachten als armpump waar we voorgaande jaren mee kampten. De gereden tijden in de IRRC wedstrijden waren 3,5 seconde sneller dan mijn rondetijden hier in 2010, toen ik hier voor 't laatst echt heb kunen rijden. Al met al een fikse vooruitgang. Echter voor de start van de DSBK race waarin we normaal gesproken actief zijn, sloeg het noodlot toe. In de sighting lap brak mijn ketting en moest ik onze superbike noodgedwongen aan de kant zetten, ik vermoed dat er iets op de baan lag dat tussen de ketting en het tandwiel is geslagen.Erg zuur allemaal! Vooral omdat dit een zeer goed bezocht evenement betreft waar we wilden vlammen. Het team had de motor net voorzien van verse brandstof en racerubbers, en ik had goede hoop om mezelf in de ONK wedstrijd naar voren te kunnen vechten, helaas!<br /> </blockquote>Het Veldkamp Racingteam Hageveld laat verder weten het komende weekend niet van start te gaan tijdens de Pinksterraces in Oss.<br /> <blockquote>"De eerst volgende race in Assen willen we sterk voor de dag komen, hiervoor is onderhoud aan de 1000CC krachtbron van de Honda noodzakelijk. De tijd blijkt te kort om het voor de pinksterraces van Oss voor elkaar te krijgen. In plaats van de Pinksterraces op Oss zullen we deelnemen aan het eerder geschrapte Speedchallenge evenement op het TT circuit van Assen. Hiernaast zijn we in een vergaand stadium om het budget voor de dubbele races in Oschersleben die we zouden schrappen, toch rond te krijgen met een aantal sponsoren. Zodra hierover meer bekend zullen we dit communiceren", aldus een woordvoerde van het team.<br /> </blockquote>