Teams: Jardo van Huisstede nieuwe rijder Amici Racing

266

Het al sinds 2003 opererende Amici Racing Team gaat na een succesvol verlopen seizoen 2007 op volle kracht verder in 2008. De hoofddoelstelling van het door Gerrit Timmermans, Bram Vermeulen en Gerrit Duister opgezette team is er altijd op gericht om jonge talentvolle coureurs de kans te bieden zich verder te ontplooien.

Op dit moment is er weer een dergelijke jonge en talentvolle rijder toegetreden tot Amici Racing, Jardo van Huisstede. Voor de uit Friesland afkomstige rijder is dit een prima kans om hogerop te komen. Want Amici Racing neemt bij de rijders zoveel mogelijk zaken uit handen. Boekhouding bijvoorbeeld, het verzorgen van inschrijvingen, verzekeringen, sponsorcontracten en andere bijkomende zaken worden door het team geregeld waardoor de rijder zich méér en beter kan toeleggen op het rijden van trainingen en wedstrijden. Met Patrick Lakerveld en Nigel Walraven had het in Wijk en Aalburg gevestigde Racing Team al twee coureurs in dienst die hun kwaliteiten en capaciteiten al ruimschoots hebben bewezen. Lakerveld eindigde het seizoen 2007 op een uitstekende derde plaats in de eindstand. Zijn teamgenoot Walraven was tot de laatste wedstrijddag in beeld voor het vice-kampioenschap in de Superstock 600 maar hij moest uiteindelijk met de derde plaats genoegen nemen.







Van Huisstede
Het leek er aan het einde van het seizoen even op dat de bezetting in het Amici Racing Team gehalveerd zou worden. Door ziekte van zijn vader Gerrit kwam een voortzetting van de loopbaan van Patrick Lakerveld op losse schroeven staan, hij moest zich immers gaan storten op het runnen van het ouderlijke bedrijf. Maar met het aantrekken van de 16 jarige Jardo van Huisstede had de aanblijvende Walraven een nieuwe rijder als teamgenoot. Hierdoor is de bezetting van het Amici Racing Team op peil gebleven. Zowel Walraven als Van Huisstede gaan rijden in de ‘vernieuwde’ Supersport 600 klasse waarin de reglementen afgestemd zijn op het populaire IDM waardoor ook uitstapjes naar de Duitse wedstrijden veel eenvoudiger worden.

"Dat brengt zeker voordelen met zich mee", zegt teammanager Gerrit Duister. "Vorig jaar reed Nigel in de Superstock 600 en die werd soms in de KNMV Cup cyclus verreden. Aanvankelijk stond deze klasse ook niet altijd op het ONK programma zodat wij als team ‘gescheiden’ werden. Later werd de Superstock 600 samengevoegd met de Supersport maar deze situatie was verre van ideaal omdat het verschil met de volgens andere reglementen rijdende Supersport té groot was. In de nieuwe situatie zal dit niet meer het geval zijn, de Superstock 600 gaat geheel op in de Supersport die daardoor absoluut weer meer aanzien zal gaan krijgen. Enkele jaren geleden was de Supersport 600 nog de meest populaire klasse waarin rijders zich moesten kwalificeren in de trainingen om een startplaats voor de wedstrijd af te dwingen. Ik vermoed dat het misschien weer een beetje die kant op zal gaan want van diverse kanten komen berichten over rijders die nu in de Supersport gaan rijden."

Ongetwijfeld een goede zaak, organisatoren, publiek en rijders zijn gebaat bij volle startvelden waarin voor ieder punt stevig moet worden geknokt!

Talent
Het lijkt erop dat Amici Racing met het aantrekken van de jonge Huisstede een ambitieuze en gedreven rijder in haar gelederen heeft opgenomen. Jardo raakte op jonge leeftijd erg in de ban van de wegracerij toen hij als 7-jarige peuter met pa mee naar de TT mocht. Op TV werden de GP’s en door Jardo vooral de verrichtingen van zijn idool Kenny Roberts Junior goed gevolgd. In 2003 ging Jardo ook diverse keren met zijn vader mee naar Assen om te gaan kijken naar de door Huisstede senior ondersteunde coureur Arnout Visser. Bij het zien van de JuniorCup begon ook bij Jardo langzaam de gedachte op te komen zelf te gaan racen. Maar dat was op dat moment nog niet weggelegd voor de 12-jarige jongeling, vooral zijn moeder was er zwaar op tegen. Toch werd in 2005 deelgenomen aan een opstapdag en daarmee was het hek van de dam! Toen ook nog eens direct de racelicentie werd behaald ging ook moeder overstag en mocht Jardo gaan racen en in april 2006 reed hij zijn eerste wedstrijd. Het begin was eigenlijk wel moeilijk, de aangeschafte gedateerde Aprilia RS 125 behoorde zeker niet tot de snelste machines van het veld maar er werden toch aardige vorderingen gemaakt. Op het einde van het seizoen reed hij in Assen nog een keer een training in de 600cc mee en ook in Duitsland reed hij nog in een wedstrijd op een Superstock 600 motor. Daarvoor was wel een ‘list’ nodig… Hij gaf als leeftijd op 18 jaar want als 15-jarige mocht hij zeker niet meerijden. Een leugentje om bestwil, maar dit geeft wel aan de gedrevenheid van de jonge rijder uit het Friese Dronrijp. Er werd vervolgens deelgenomen aan een trainingsweek bij Wilco Zeelenberg in Spanje. Het ging allemaal prima en iedereen die Jardo zag rijden was ervan overtuigd dat deze klasse veel méér voor hem in petto zou houden. Er werd dispensatie aangevraagd bij de KNMV want voor de Superstock 600 was de minimum leeftijd 17 jaar en Jardo was pas 15… Op grond van zijn in Spanje opgedane ervaringen bij de hoog aangeschreven Wilco Zeelenberg werd dispensatie verleend en Jardo kon in zijn eigen Jardo-Racing Team Superstock 600 gaan rijden.

Schouderbreuk
Helaas werd de seizoenstart voor de 600cc debutant nog een poosje uitgesteld want bij een schuiver tijdens trainingen in Val de Vienne liep hij een schouderbreuk op. De natuurlijke genezing verliep volgens plan en in Oschersleben kon Van Huisstede zijn eerste wedstrijd rijden. Later in het seizoen begon hij pas écht goed zijn draai te vinden en uiteindelijk

scoorde Van Huisstede nog 12 punten waardoor hij als 22e eindigde in zijn eerste seizoen.

De grootste opsteker volgde in de laatste wedstrijd in oktober in Assen. Daar werd hij namelijk benaderd om toe te treden tot Amici Racing. Een aanbod dat zéér welkom was en er werd spoedig overeenstemming bereikt.

"Wij zijn erg blij met Jardo die uit het goede hout gesneden lijkt te zijn. Hij is ambitieus en leergierig, niet alleen als HAVO student maar zeker ook als coureur. Hij wil iets aannemen van méér ervaren mensen en dat is een groot pluspunt. Jardo heeft er zelf ook veel voor over en werkte bijvoorbeeld in het weekend voor Kerst nog gewoon bij V & D in Leeuwarden om wat bij te verdienen. Onder de vleugels van ons team en met de steun van de ervaren Nigel Walraven heeft Jardo zeker de mogelijkheden snel te groeien!"

Qua motormateriaal wordt niets aan het toeval overgelaten want er zijn al twee GSX – R600 K8 Suzuki’s in bestelling voor preparatie bij huistuner Hoegee en wellicht zal een derde nieuwe motor volgen.

Overigens is er ook nog kans dat Lakerveld actief blijft voor Amici. Met zijn vader gaat het gelukkig weer wat beter en de beslissing om al dan niet door te gaan valt mogelijk nog vóór de jaarwisseling.

Amici Racing wil tevens iedereen prettige feestdagen en een geweldig 2008 toewensen!