Teams: Keppel Sidecar Team vroegtijdig naar huis

63

Het Keppel Sidecar Team, met Nunspeter Jarno Keppel als stuurman en de Belgische GP-bakkenist Gunter Verbrugge moesten noodgedwongen aan het eind van de eerste kwalificatie op donderdagmiddag de spullen inpakken en konden huiswaarts keren.

De vrije-training op donderdagochtend verliep prima en met een 2.01 min. op het 4,411 km Magny-Cours circuit waren de vooruitzichten voor de kwalificatie later in de middag, zeer hoopvol. Temeer, omdat het circuit totaal onbekend voor Jarno is en hij voor het eerst met Gunter in de bak reed.<br /> &nbsp;<br /> De eerste ronden van de kwalificatie zouden rustig gedaan worden, waarna het gas erop ging. Echter op het zonovergoten circuit reed het DNS-Infratechniek zijspan direct de 2.01, waarna er drie ronden 1.58 op de klokken werd gezet. Daarmee zat Keppel/Verbrugge bij de eerste 20 van de wereld. Toen in de 6e een 1.57 en in de 7e ronde een 1.56 min. werd geklokt en er dus meer in zat, werd een nog snellere ronde aangegaan. Echter in die ronde, hield de motor na de laatste rechterbocht, gevolgd door snelle chicane, in en ontbrak de accelaratie op het rechte eind naar de start-finish lijn. Direct daarna zette Jarno de combinatie naast de baan in het gras. Vier minuten later zat de kwalificatie erop en kon het zijspan naar het rennerskwartier worden geduwd.







Het blok bleek muurvast te zitten. Soort gelijk is ook in Assen afgelopen Paasmaandag gebeurd. Echter dat reserve blok is toen gebruikt voor de ONK wedstrijd, maar door de regen niet tot het uiterst belast. Nu in Frankrijk wel en lijkt er een oliecirculatie probleem. Dat dient verder te worden uitgezocht, maar levert deze eerste GP voor het Keppel Sidecar Team geen WK punten op. Die hadden, gezien de progressie van de kwalificaties, er wel degelijk in gezeten. Met de 1.56 zaten zij slechts halve seconde achter Bennie Streuer en Kees Endeveld en leek een resultaat bij de beste 15 een re&euml;le mogelijkheid.