Woensdagmiddag kwamen we aan op het circuit van Brands Hatch. Na alles te hebben klaargezet, werd het tijd om met de fiets de baan eens te verkennen. Na een rondje was ik toch al we onder de indruk van dit circuit. Alles zit er gewoon in: snel, langzaam, veel hoogteverschillen, blinde bochten.
De donderdag heb ik gebruikt om alles voor te bereiden voor de eerste vrije training op vrijdag. Ook heb ik nog een flink aantal rondjes over de baan gefietst om de baan al een beetje te leren kennen.
Vrijdag
1e vrije training
Ik had er veel zin in om op deze uitdagende baan van start te gaan. Ik merkte al meteen dat het een zware baan voor mijn armen zou worden. Na zo’n 8 rondjes werd het erg zwaar voor de onderarmen en was ik ook niet meer in staat om opbouwende rondetijden te rijden. Ook belandde een keer in de grindbak doordat het gevoel bij het remmen er niet meer was. Het viel me allemaal wat tegen. Ik had niet verwacht dat het met de armen zo moeilijk zou worden aangezien ik er in Brno beduidend minder last van had. Brands Hatch is ook geen gemakkelijk circuit om even te leren. Dit resulteerde in een tijd van 1:36,8 wat een 31e tijd opleverde.
1e kwalificatietraining
Na een bezoekje aan de clinica mobile om mijn onderarmen te laten behandelen, was ik er weer klaar voor. De afstelling van de fiets hebben we toch wel aardig veranderd: vooral de stand van de fiets. Tijdens de eerste training was de motor erg wild wat hem moeilijk berijdbaar maakte. Na een aantal aanpassingen ging ik de eerste kwalificatietraining in. Al snel merkte ik dat de motor rustiger was. Vooral op het gas gaan ging nu beter. De motor was nu een stuk stabieler wat hem makkelijker te rijden maakte. Dit kwam ook mijn armen ten goede en zo kon ik al snel 2,5 seconden harder in de ronden gaan als eerder die ochtend. Ik kwam met een tijd van 1:33,9 op een voorlopige 26e plaats.
Zaterdag
2e vrije training
Deze training hebben we nog het een en ander uitgeprobeerd met de vering. Die voelde daardoor toch wel iets beter aan. De achterkant kregen we nog niet goed en ik kon het gas er niet goed opzetten.
2e kwalificatietraining
Voor deze training hebben we achter nog wat geprobeerd, zodat ik wat meer grip aan de achterkant kon krijgen. Dit pakte wel goed uit en ik reed al snel een kleine seconde sneller dan vrijdag. In deze training heb ik 8 ronden gereden die alle tussen de 1:33,1 en 33,6 lagen, maar het wilde maar niet lukken om onder de 33 te komen. Het constante zat dus wel goed. Maar die ene kwalificatieronde wilde maar niet lukken. Hierdoor mocht ik van een 24e plek op de grid vertrekken in dit grote veld van 38 rijders. De warming-up gaf weer het zelfde beeld als vrijdag tijdens de kwalificatie: telkens op een paar tienden nauwkeurig dezelfde tijd.
Zondag
De race
Ik had mezelf voorgenomen om flink agressief te beginnen. Het plan was om zo gebruik te maken van de snelheid die ik in het begin van de race zou opbouwen. Ik wist namelijk dat de tweede helft van de race zwaar zou worden.
De start: mijn plan leek meteen al mis te lopen. Bij het aanremmen van de eerste bocht liet ik me meteen een beetje wegdrukken. Maar in de bochten daarop liet ik me van de goede kant zien en kon ik al weer snel wat rijders terugpakken. Ook de eerst ronde na de eerste doorkomst had ik het tempo goed gevonden en passeerde ik nog drie rijders. In mijn eerste vrije ronde met het inhalen van drie rijders wist ik al meteen een 1:32,5 te rijden. Zo kon ik rijders die in de training sneller waren in de beginfase goed volgen en zelfs voorbij. Na een aantal malen van positie gewisseld te hebben, kon ik het tempo dat ik in het begin van de race had niet meer vasthouden. Twee rijders kwamen me weer voorbij die ik moest laten gaan. Na een aantal mooie en spannende inhaalacties met Marko Jerman – waarbij we tot twee keer toe met elkaar in aanraking kwamen – moest ik ook hem laten gaan en kwam ik als 21e over de finish. Toch wel frustrerend dat door de problemen met mijn onderarmen steeds het tempo niet kan volhouden terwijl de rest van mijn lichaam nergens last van heeft.
Nu gaan we ons voorbereiden op de Rizzla Racing Days die komend weekend plaatsvinden. Aangezien ik dit jaar nog maar een keer op het vernieuwde Assen heb gereden, komt deze race prima van pas als generale voor de FIM Cup 1000 Race op Assen op 3 september a.s. Ik heb er veel zin in!