De 2e trainingsdag van de Gran Premio de Espana op het zonnige circuit van Jerez de la Frontera, leverde voor Joey Litjens uit de Nederlandse DeGraaf Technisch Personeel GP-team een fikse verbetering op.
Ten opzichte van zijn tijd van vrijdagmiddag, dook de 17-jarige coureur maar liefst 1,6 onder zijn rondetijd van vrijdag.
“Dat is zelfs 1,1 seconde sneller dan mijn beste tijd hier in Jerez ooit. Daar ben ik best tevreden mee, mag je weten. Vanochtend liep de Honda al goed maar in de kwalificatie voelde de motor bocht uit minder aan. Net of er een ‘dipje’ in de acceleratie in zat. Voor de rest was de motor goed qua vering en banden. Morgen in de warm-up zullen we nog het een en ander testen. Vooral de vering, want die is hier heel belangrijk. In de kwalificatietraining vanmiddag ging het goed. Jerez is niet echt mijn favoriete circuit, maar ik had nu door waar het sneller kon. Het is jammer dat ik in mijn allerlaatste ronde, wat ook mijn snelste was, een kleine schakelfout maakte. Dat scheelde zeker een paar tiende. Maar ja, het loopt lekker. Jammer dat het in de startlijsten niet zozeer naar voren komt. Ik ben tevreden over deze 2e trainingsdag en morgen in de race wil ik weer sterk van start en darna meestrijden in een mooie groep."
Voor Daniel Webb verliep de 2e vrije training naar wens. Hij bleef weliswaar een fractie van een seconde boven zijn tijd van vrijdagmiddag, maar in de kille ochtenduren was dat zeker geen foute prestatie.
“Ik zag dan ook vol vertrouwen uit naar de kwalificatie. Die verliep prima. Ik pikte bij Joey aan en samen wisten we al snel goede tijden te klokken. Het zou zeker beter zijn gegaan als ik in mijn ijver om te slipstreamen niet het achterwiel van een rijder voor me raakte bij het inleggen van de dubbele snelle rechterbocht voor het lange rechte eind. Ik lag op mijn tank achter mijn kuip verscholen en zag niet dat de man voor me iets van het gas afging. Ik toucheerde zijn achterband en raakte daardoor zo uit balans dat ik mijn Honda kwijt raakte en er hard af ging. Dat was al in de 5e ronde, na 10 minuten van de 30 minuten tijdtraining. Mijn sessie was over. Geen mogelijkheid meer om mijn tijd van vrijdag te verbeteren, terwijl er veel en veel meer in zat. De ‘bike’ was OK, de banden ook. We hadden de voorvering veranderd en dat pakte goed uit. Maar ik had door mijn val geen tijd genoeg om mezelf te verbeteren. ‘Bad luck’”, schamperde Danny, die bij Costa werd gemasseerd aan zijn gezwollen bovenbeen en elleboog, die tevens fiks ontveld waren. “Morgen in de warm up checken we de machine. Maar we hebben één uur minder."