Na de tegenslag op de Nurburgring verliep ook de 10e wedstrijd voor het ONK Superstock in Assen niet helemaal naar wens. Deze keer werd Nigel Walraven door mechanische tegenslag van een hoge klassering gehouden.
Door schakelproblemen zakte hij in de wedstrijd terug naar de 7e plaats. Hierdoor kon Raymond Schouten na de wedstrijd in het kampioenshirt gehesen worden. Alleen Walraven had het feestje kunnen verstoren als hij de tweede plaats had kunnen veilig stellen.
“De haperende versnellingsbak van mijn Suzuki speelde Schouten in de kaart en hierdoor werd hij nu al de terechte kampioen,” gaf de Hoegee/Suzuki rijder van het Amici Racing Team/Wago ruiterlijk toe. “Natuurlijk had ik de voortijdige beslissing graag nog even tegengehouden. Ik rijd natuurlijk voor een plaats op het podium en als er dan niet méér inzit dan een 7e plaats is dat even slikken.”
DERDE TRAININGSTIJD
In het overvolle programma van de Motor Club Assen en Omstreken was ervoor gekozen om de Supersport en de Superstock 600 klassen gezamenlijk te laten rijden. De MC Assen die dit jaar haar 85-jarig bestaan viert had namelijk naast het ONK ook diverse andere klassen op het programma staan zoals de ronde voor het European Women’s Championship, twee races voor de zware standaard KTM 2-cilinders en daarnaast nog een Classic Grand Prix. Zowel de Supersport als de Superstock rijders waren niet erg ingenomen met de gang van zaken maar wellicht was dit ingegeven op basis van het minimale aantal deelnemers in beide klassen in het begin van het seizoen. Nu stonden ruim 40 rijders aan de start en het is dan erg moeilijk trainen en goed oppassen geblazen omdat de verschillen tussen de ‘standaard’ Superstock fietsen en de Supersport motoren toch groot is. Desondanks sleepte Nigel Walraven er een hoopgevende 3e startplaats uit in zijn klasse achter Jarno van der Marel en Raymond Schouten. Voor de start was het toch anders want er werd gewoon opgesteld volgens de gereden tijden met de Supersport en Superstock samen. Dit was een goede oplossing en concreet betekende dit een startplaats vanaf de 4e rij.
“Geen probleem, alleen snelle jongens voor me dus het is zaak goed met hun weg te komen,” merkte Nigel vóór de wedstrijd droogjes op…
WEDSTRIJD
Op de dag van de wedstrijd was het weer niet echt zoals voorspeld en mede door de onaangekondigde regen in de wedstrijden die eerder geprogrammeerd stonden liep het schema aardig in de war. Meerdere keren werd het programma gewijzigd en voor de toch al redelijk gespannen rijders werkte dit niet echt in het voordeel. Nog snel even een sanitaire stop maken voor de wedstrijd en dan even alter horen dat de start opnieuw naar achteren wordt gezet, gewoon niet leuk. Maar uiteindelijk was het toch zover en gelukkig was het weer droog. Nigel gaf zijn Suzuki direct goed de sporen en kwam prima weg. In de eerste ronden kwam hij zelfs als 11e door en was na Schouten de tweede Superstock rijder. Maar in de wedstrijd begon de versnellingsbak te haperen en daardoor zakten de rondetijden. Eerst kwam Jarno van der Marel voorbij en tandenknarsend moest Nigel ook nog voorrang verlenen aan een aantal minder belangrijke concurrenten. Uiteindelijk kwam hij als 20e aan de finish en werd daarbij als 7e Superstock rijder genoteerd.
“Dat was voor mij een behoorlijke afknapper. Ik had er zoveel van verwacht en had mijn vizier uitsluitend op het podium gericht,” wist de danig teleurgestelde Nigel lang na afloop te melden “Ik sta nu nog tweede in de stand maar zal in de resterende wedstrijden toch echt moeten gaan presteren om die tweede plaats vast te houden, maar dat gaat lukken,” besloot Nigel resoluut.
START IN BRNO
Veel tijd om over deze mislukte wedstrijd na te denken heeft Walraven niet. Hij heeft namelijk een wildcard gekregen voor de Superstock in Brno dit weekend en wil daar zijn uiterste best doen om een goede prestatie neer te zetten. Daarnaast is de Amici rijder blij met de toevoeging van de Superstock 600 in het programma van Rizla Racing Day in het tweede weekend van augustus in Assen.