Na ruim twee maanden wachten was kon er weer geracet worden. Helaas tevens de laatste race van seizoen 2007, de Race of the Champions. Menig kampioen is dan bekend vandaar de naam van de race, maar er worden ook vele puntes op de i gezet in de competitie. Voor mij zat een hogere klassering als boven vermeld er slechts in bij pech die je anderen niet toewenst. Persoonlijk beleefde ik de ultieme sensatie in de laatste ronde onder die vermaledijde TT kwalificatietijd te duiken. Al is uw fietsje niet zo snel blijf bij de les dan lukt het wel, ik ben er echt blij mee.
Het was weer even wennen op zo’n fel sturende 250cc rakker te zitten. Toch een echte racer. In de afgelopen weken had ik veelal getraind met de supermotard en crosser en was tweemaal gastrijder in de WK endurance voor het F.C.C TSR Euro Sport Benelux team rijdend met een Honda CBR 1000 RR waardoor ik fysiek goed voorbereid was voor deze laatste race.
Zoals bekend werd Randy Gevers reeds eerder de 250cc kampioen van 2007, maar de vice kampoen van 2007 was nog niet bekend! De "strijd" zou gaan tussen regerend kampioen Hans Smees die op dat moment op de 3e plaats stond in het klassement met zijn razendsnelle Aprilia en ondergetekende. Ik verheugde mij in 7 punten voorsprong daar Hans veel EK reed.Er vanuitgaand dat Hans kans zou zien zich te kwalificeren voor de race en die vervolgens winnen bedoel ik, dan zou een derde plaats reeds onvoldoende zijn. Dit spelletje als dan is bekend in vele sporten, dus gewoon rijden.
Op de zaterdag bleek er een groot en sterk 250 cc deelnemersveld aanwezig te zijn met daarbij tal van buitenlandse rijders vanuit het EK- en Scandinavisch Kampioensschap. Ook ex GP rijder Frederik Watz was van de Partij, hij kwam uit voor Racing Team Noord Nederland. Een mooi groot internationaal startveld dus, maar gelet op mijn povere plannen volstrekt ongunstig.
In de 1e en 2e kwalificatie plaatste ik me niet onverdienstelijk op P 7 , dat is ruim op de 2e startrij. EK collega Toby Markham uit GB bezette P 4 stond en onze Zweed Frederik Watz kwam niet verder dan P 6. Ik stond dus in goed gezelschap. Hans Smees stond op pole en daar achter gaven Randy Gevers en Jan Roelofs hun visitekaartje af. Van de genoemde groep achter Smees en voor mij lagen de rondetijden van 1.47,7 tot 1.48,5. Dat beloofde een spannende race te worden.
Zondag 23 september
Nadat het rode licht gedoofd was kon ik aan mijn inhaalslag beginnen. De eerste drie ronden werd ik nogal opgehouden door de sympathieke Erwin Postumus op zijn Yamaha.
Bij het ingaan van de vierde ronde van de 12 zag ik eindelijk kans Postumus te passeren. De de concurrentie had ondertussen al een aardige voorsprong opgebouwd,ver voor me zag ik Watz op zo,n 3,5 sec volgens pitbord. Gas erop !!
Ik concentreerde me messcherp op m’n rijtechniek en bij elke doorkomst zag ik de rondentijd iets beter worden. Ronde na ronde reed ik ongeveer een een halve seconde van m’n tijd af ook na duiken onder m’n beste tijd ooit. Ik schreef historie !! In de laatste ronde zat ik dan eindelijk aan het achterwiel van Watz en in de zogeheten Geert Timmer bocht kon ik Watz dan ook vlijtig binnendoorsteken en de winst op hem pakken met 0,015 sec voorsprong.
Ik behaalde daarrmee een verdienstelijke zesde plaats. Op het rondenbord zag ik tot mijn grote vreugde dat ik een rondetijd had gereden van 1.46 .6. Beter dan ooit !!! Op Hans Smees na het snelste van het gehele 250 cc veld. Zou ik dat de gehele race gedaan hebben…..as is verbrande turf. Veel belangrijker voor mij was dat ik eindelijk onder de kwalificatietijd was gedoken van de afgelopen Dutch TT in Assen. Die snelle tijd is jammer genoeg drie maanden te laat…………zeiden de monteurs, nadenkertje ha ha !!
Smees pakte de volle 25 punten is daarmee vice kampioen 2007, Hans gefeliciteerd, maar ons doel is zeker ook gehaald!!!!!!!!!!!!!
We hebben de Grand prix kwalificatie tijd gehaald en we hebben een 3e plaats in de eindstand weten te behalen.
Leuk en belangrijk voor de heren monteurs is dat ze de beste Honda van dit ONK seizoen neerzetten …….Prima werk Jan en Joost!!!!!! De snelle GP Aprilia,s werden zoals jullie weten 1 en 2 in het ONK. Een geweldig mooi weekend sluit race seizoen 2007 af wat ik niet zal vergeten. Prima !!
Het MRTT heeft besloten om te stoppen in de 250 cc klasse en zullen indien mogelijk een overstap maken naar een 4 takt klasse in het ONK. Ik zal dan in het jaar 2008 niet meer rijden voor het MRTT-Hugen in de 4 takt klasse omdat ik geen geheel ONK wil gaan rijden als er nog steeds op stratenbanen wordt gereden.
Er is een mogelijkheid dat ik nog bij een aantal 250 cc races aan de start verschijn maar dan alleen op permanente race circuits. Dit voor mijn plezier en om me fysiek scherp te houden alsook om een kleine bijdrage te leveren aan het 250 cc veld. Te vreze valt dat er in 2008 een grote leegloop zal zijn gelet op rijderaantal.
Mijn plannen voor volgend jaar zijn dus nog niet bekend, mogelijk is een 4 takt klasse voor mij erg interresant alleen dan wel op permanente race circuits. Ik wil graag groeien in de wegrace sport en dat doe je niet op een stratencircuit.
Verder wil ik iedereen bedanken die het mede mogelijk hebben gemaakt om de 3e plaats in de eindstand 2007 te behalen. TOP!!!!!!!!!!
Uitslag:
1. Hans Smees; 2. Randy Gevers; 3. Jan Roelofs; 4. Ronald Beitler; 5. toby Markham; 6. Mike Velthuijzen; 7. Freddie Watz; 8. Erwin Postmus; 9. Mark Bezemer; 10. Frank Bakker; 11. Carsten Schroeter; 12. Justin de Bruin; 13. Frank Koch; 14. Martijn Hoogeboom; 15. Tonny Wassink;
Eindstand 250cc:
1. Randy Gevers, 182 ptn; 2. Hans Smees, 135 ptn; 3. Mike Velthuijzen, 127 ptn; 4. David Drieghe, 93 ptn; 5. Frank Bakker, 68 ptn; 6. Mark Bezemer, 67 ptn; 7. Jan Roelofs, 55 ptn; 8. Joshua Sommer, 50 ptn; 9. Martijn Hoogeboom, 47 ptn; 10. Ronald Beitler, 44 ptn; 11. Erwin Postmus, 40 ptn; 12. Richard Buchly, 39 ptn; 13. Justin de Bruin, 36 ptn; 14. Henrik Voit (D), 23 ptn; 15. Jan Frank Bakker, 21 ptn;