Teams: Moed zakt Bas Winkel in de laarzen

100

Na 2 raceweekenden achtereen pech, was heel Art of Racing het over eens dat er op het stratencircuit van Oss succes geboekt moest worden. Aan de inspanning van coureur en team viel het niet te verwijten, maar er werd gehoopt dat de (mechanische) pech nu eens achterwege zou blijven. Helaas het bleek Bas Winkel wederom niet gegund.

 

Kwalificaties:
Na de race in Eemshaven werden kosten nog moeite gespaard. De defecte koppeling werd door de techneut van Suzuki Nederland onder de loep genomen in samenwerking met Van Dijk Motorcycles te Gronau. Zij wisten de vinger op de zere plek te leggen en met enige aanpassingen dacht men het probleem verholpen te hebben. Zo dacht ook het team. Bas ging namelijk in de eerste kwalificatie als een speer. Aan de houding van Bas en zijn manier van rijden was af te lezen dat hij in zijn sas was en dat hij zijn zinnen had gezet op een goede positie binnen de top 10. De eerste kwalificatie was ten einde en Bas noteerde, ondanks een kleine schuiver, een voorlopige (gedeelde) 6e tijd.

De tweede kwalificatie ging minstens zo goed. Het niveau ging nog een paar tandjes omhoog en hiermee ook de rondetijden. Bas wist zich goed te handhaven en stond zijn mannetje. Ook zijn tijden gingen met een goede 2 seconden naar beneden. Uiteindelijk wist Bas zich als 8e te kwalificeren voor de race op zondag.

" Ik was erg blij met de resultaten die ik boekte in de kwalificaties. De motor liep als een kogel en vooralsnog wees niks op mechanische problemen. Toch blijf je een beetje wantrouwend voor wat betreft de koppeling. Ik was er dan ook nog niet helemaal gerust op. Eerst de race uitrijden en pas dan zou ik er helemaal van overtuigd zijn."

 

Race:
Voordat alle races aanvangen is er 's morgens voor alle klassen een warming- up. Hierin krijgen de coureurs nog de laatste mogelijkheid om een aantal rondjes op het circuit te vlammen en kunnen de laatste afstellingen getest worden. Bas was tevreden over zijn motorfiets en zag, enigszins gespannen, uit naar de race. Bas kende een supergoede start. Hij wist zonder brokken als 4e de eerste bocht door te komen. Dit was niet het geval bij Johan de Jong en René Winkel. Johan werd van achteren geramd en knalde hierdoor vol in de zijkant bij René. René raakte bij zijn val geblesseerd en er kwam een herstart. Ook bij de herstart van de race kwam Bas wederom goed weg. Hij nam nu de 5e positie voor zijn rekening. Deze plek kon Bas helaas niet behouden en een tijd lang had Bas de 7e positie in handen. Tot op het laatst  leek het goed te gaan, echter 2 ronden voor einde race zakte Bas terug naar een 11e plek. Helaas heeft Bas weer de finish niet gehaald en moest hij in de laatste ronde zijn strijd staken door een kapotte koppeling.

"Na de rode vlag situatie door het ongeval van René, moesten we ons opstellen in de pitsstraat. Ik twijfelde toen al aan de koppeling en heb dat ook gezegd tegen mijn monteurs. Maar ja, er is te weinig tijd om er op dat moment wat aan te doen. Ik hoopte voor mezelf dat ik het mis had en dat ik gewoon dik in de punten kon rijden. Die 7e positie kon ik vasthouden, daar was ik zeker van! Maar wederom was het mij en het team niet gegund. De teleurstelling was dan ook enorm, misschien nog wel groter dan in Hengelo en in Eemshaven. Toch zijn we zeker van onze zaak en gaan niet bij de pakken neerzitten. Die motor moét klaar, dat is een ding dat zeker is. Als we het kunnen redden dan rijden we volgend weekend weer mee in de 3 Landen Cup in Oostende (België). Over 2 weken staat Oschersleben (Oost Duitsland) op de kalender en dan staan we er gewoon weer. We laten ons niet zo maar uit het veld slaan, daar kun je van op aan!"