Na de thuisrace een week eerder, vertrok het team woensdagmorgen alweer naar de volgende race op het circuit van Lausitz in Duitsland. Allard debuteerde daar een jaar eerder met een uitstekende 16e positie. Maar door nog onbekende redenen kwam hij na de kwalificaties niet verder dan een 30e positie. In de race werd uiteindelijk nog een 24e plaats gescoord. Maar daar was vooral Allard niet tevreden mee.
Een jaar eerder werd Allard door Dirk van Mol gevraagd of hij de laatste drie races van de FIM Cup Superstock 1000 wilden rijden. Op dat moment had Allard net zijn Wildcard optreden tijdens de WK Supersport op Assen erop zitten. Er werd toen besloten om deze uitdaging aan te pakken en een week later maakte hij zijn debuut op een 1000cc op het circuit van Lausitz. Het was dus wel fijn voor Allard dat hij mocht rijden op een bekende baan. Vooraf werd er dan ook goed gekeken naar de positie van vorig jaar. Dat was achteraf gezien, niet helemaal goed…..
De eerste trainingdag ging hij net zo snel als een jaar eerder. De eerste kwalificatie op zaterdagmiddag sloot Allard af op een 28e positie.
Voor de volgende dag werd de vering behoorlijk aangepast. Hij ging zaterdagochtend dan ook sneller rond, maar de gehoopte vooruitgang werd helaas nog niet behaald. Er restte nu alleen nog de tweede kwalificatie, die jammer genoeg maar 25 minuten telt. Daarin verbeterde Allard uiteraard zijn tijd van de dag ervoor, maar niet zoveel als zijn naaste concurrenten. Hierdoor zakte hij naar een 30e positie. ‘’Ik denk dat ik teveel aan het pushen ben. Vorig jaar ging het allemaal veel gemakkelijker en was ik lang niet zo gespannen. Nu moet het gebeuren en dat lijkt moeilijker dan gedacht. Toch ga ik morgen tijdens de race proberen zo ver mogelijk nog naar voren te komen!’’
Tijdens de tien minuten durende warming-up op zondagmorgen reed Allard dezelfde tijden als in de kwalificaties, wat goed was voor zijn zelfvertrouwen. Een uur later stond alweer de startprocedure gepland. Daarom moest de motor weer snel klaar gemaakt worden. Op de achtste startrij vond Allard zijn plaats. Na een erg lange startprocedure werd uiteindelijk de warm-up lap gereden.
Het licht bleef erg lang op rood. Maar Allard kwam erg goed weg. In de eerste bocht ging alles weer net goed en met de eerste doorkomst zat Allard strak achter een groepje dat in de trainingen sneller was dan Allard. Achter op het circuit was er halverwege de tweede ronde een grote crash ontstaan. Er lagen twee motoren overal over de baan verspreid, waarbij veel vuur was ontstaan. Snel werd de rode vlag gezwaaid. Met terugkomst in de pitstraat was iedereen in shock. Op de grote video-walls werd de crash nog meerdere keren herhaald. Gelukkig bleken de twee coureurs maar lichte blessures te hebben en één ervan zou de race later op de dag gewoon starten. Want door de opgelopen vertraging en opruimwerkzaamheden werd onze race alweer verzet. Nu zou er herstart worden om 14.40 uur.
Deze keer was Allard zijn start niet zo goed als eerder die dag. Toch kwam hij de eerste ronde al wel als 24e door, maar verloor de aansluiting met de andere rijders. Op kop van een groepje rijders begon Allard zijn race. Jammer genoeg passeerde er eens in de paar ronden een rijder, welke Allard net niet kon volgen. Door een paar uitvallers kwam hij uiteindelijk toch nog als 24e over de finish. ‘’Ik weet niet hoe het komt, maar waar ik verwacht had goed te kunnen scoren, is een beetje uitgelopen op een ramp. Ik denk dat ik teveel mezelf push om sneller te gaan. Ik weet dat ik het kan, maar het komt er nu even niet uit. We gaan nu proberen weer lol te krijgen in het rijden.’’
We zijn nu opzoek naar een mogelijkheid om zeer binnenkort te kunnen testen op het circuit van Magny-Cours, waar de laatste FIM Cup verreden zal worden. Om alvast weer circuitkennis op te doen en een juiste afstelling te maken. Daarom is deelname aan de Race of Champions op het circuit van Assen nog onzeker. Daarover binnenkort meer.
Foto: Luc Vervoort