Teams: Moeizaam en verrassend weekend voor Multibouw Raceteam

46

Na een hectische week, waarin er veel onduidelijkheid was over het feit of Manu‘l nu wel of niet voldoende was hersteld om weer te gaan racen, kwam op vrijdag in de namiddag dan eindelijk het offici‘le bericht waarin hij toestemming kreeg om mee te doen met de wedstrijd van de Talent Cup 600 tijdens de Gamma Racing Day.

Omdat Manuël zijn motor na het ongeval op Oschersleben nog niet helemaal was opgebouwd, had het team de handen vol om alles op tijd klaar te krijgen voor de training op zaterdag. Op wat stickerwerk na, was de motor op tijd klaar en konden Manuël en Joël beginnen aan hun enigste training van het weekend. Joël reed als eerste vanuit de pitbox het circuit op, echter Manuël reed aan het einde van de pitstraat de paddock op en parkeerde zijn motor bij de pitbox. <br /> <blockquote>Manuël: ÒIk reed de pitstraat uit en voelde direct dat er iets helemaal mis was met mijn motor, ik kon niet eens rechtuit rijden en ben direct via de paddock weer terug gereden naar de pitboxÓ.<br /> </blockquote>Bij controle bleek dat er een slag in het voorwiel zat, waarschijnlijk veroorzaakt door de crash op Oschersleben. Niemand van het team had dit ontdekt, ook de monteur niet die Õs morgens met de motor naar de technische keuring was gereden.&nbsp;&nbsp; &nbsp;<br /> <br /> Joël was inmiddels aan het trainen en probeerde in zijn ritme te komen. Omdat de motor van Manuël tijdens de training niet kon worden ingezet, nam het team de moeilijke beslissing om Joël naar binnen te halen via het pitbord. Helaas zag Joël dit te laat en duurde het nog enkele ronden voordat hij dit in de gaten had. Totaal verbijsterd bleef Joël staan, nadat hij van zijn motor was gestapt en Manuël daarop zag wegrijden. Direct werd hem de situatie uitgelegd en verteld dat Manuël alleen een tijd zou zetten om mee te kunnen doen met de wedstrijd en Joël daarna weer mocht gaan trainen. Helaas reed Manuël een ronde te lang door, waardoor er onvoldoende tijd overbleef voor Joël om zijn tijd nog te verbeteren en het resultaat was een dertiende startplaats voor Manuël en een veertiende voor Joël.<br /> <blockquote>Joël: ÒIk was pisnijdig en snapte er helemaal niets van, wordt ik maar zo naar binnen gehaald en zie ik mijn broer wegrijden op mijn motor. Het heeft ook echt wel even geduurd voordat ik weer rustig was en begrip kon opbrengen voor de situatie. Mijn broer mocht dan wel meedoen, maar daardoor was mijn training wel volledig verknaltÓ.<br /> </blockquote>Na de training volgde er een uitgebreide evaluatie met beide coureurs en omdat Manuël helemaal niet tevreden was over de afstelling van Joël zijn motor, en niet begreep hoe hij hier mee kon rijden, werd er zeer nuttige informatie uitgewisseld en was Joël toch heel blij dat Manuël deze ervaring met hem kon delen. Om het probleem met de velg van Manuël zijn motor op te lossen, moest het team op zoek naar een andere velg. Gelukkig kwam er hulp vanuit de Talent Cup en kreeg Manuël een velg die beschikbaar werd gesteld door Christiaan Nobel, een zeer sympathiek gebaar waar wij hem dan ook hartelijk voor bedanken. <br />







De volgende dag was het hele team op tijd aanwezig om alles in gereedheid te brengen voor de vele gasten die zouden komen, waarvan een aantal, in overleg met Pioneer en Nimag, gebruik mochten maken van hun Viprooms en daar zeer hartelijk werden ontvangen. Ook onze Pitbox was voorzien van een professionele inrichting, uitgevoerd door Òdruk met reclame &amp; ICTÓ uit Ommen, en kreeg volop aandacht van de vele aanwezige fotograven.&nbsp; &nbsp;<br /> <br /> Omdat er een kans was dat het zou gaan regenen en Manuël geen onnodige risicoÕs wilde lopen met zijn geblesseerde enkel, waar hij overigens weinig hinder van ondervond tijdens het rijden, gaf hij aan niet te zullen starten wanneer het werkelijk ging regenen. Gelukkig bleef het droog en konden Joël en Manuël zich geconcentreerd voorbereiden op de wedstrijd. <br /> <br /> De start verliep redelijk en beiden pakten direct een plaatsje winst. De eerste paar ronden reed Joël mee met Manuël, die steeds meer vertrouwen kreeg en zijn tempo begon op te voeren. Halverwege de wedstrijd zat Manuël aan het achterwiel van een groepje dat vocht om de zesde plaats. Het was duidelijk te zien dat Manuël meer snelheid had dan de coureurs direct voor hem en in de voorlaatste ronde reed hij, uitkomende GT, op de zevende plaats, toen plotseling de zijkant van zijn linker laars bleef haken achter de vin van de schetsplaat en hij zijn voet niet meer kon bewegen. Net voor de Haarbocht kreeg hij deze weer los, maar had toen geen energie meer om opnieuw de aanval in te zetten en beëindigde zijn wedstrijd op een verdienstelijke achtste plaats.<br /> <blockquote>Manuël: ÒHet ging eigenlijk best lekker en ik zat in een goed ritme. Ook mijn rondetijden gingen steeds verder omlaag en ik had niet verwacht nu al een 1.50 te kunnen rijden. Toen ik Dennis voorbij ging, merkte ik dat mijn laars vastzat en had alle energie nodig om deze weer los te krijgen. Gelukkig lukte dit net voor het insturen van de Haarbocht maar dit had mij zoveel kracht gekost, dat ik niet meer aan kon zetten. Van mijn geblesseerde enkel had ik weinig last, maar ik ben wel heel erg moe. Toch heb ik een voldaan gevoel en kijk nu al uit naar de volgende wedstrijdÓ.<br /> </blockquote>Joël kon het tempo van Manuël niet volgen en kreeg te maken met een onwillige motor waardoor hij steeds verder achterop raakte. Een aantal ronden was hij in gevecht met Daphne, totdat hij ook haar moest laten gaan en na een moeizame wedstrijd als elfde werd afgevlagt.<br /> <blockquote>Joël: ÒBij de start kwam ik redelijk weg en kon Manuël eerst ook volgen. Al snel merkte ik dat bij het aanremmen de voorkant heel zenuwachtig werd en het insturen erg moeilijk ging. Ik moest steeds eerder remmen en mijn motor stuurde heel zwaar een bocht in. Wat Manuël mij zaterdag na de training al vroeg, heb ik nu ook zelf ervaren. De voorkant van mijn motor is gewoon niet goed en bij het aanremmen duikt de veer helemaal onderin. Volgende week krijg ik een nieuwe kans en met een betere afstelling zou het toch aanzienlijk sneller moeten gaan. Ik heb hier afgelopen april een 1.51 gereden en dat wil ik gewoon weer kunnenÓ.<br /> </blockquote>Na de wedstrijd hebben Manuël en Joël nog een paar interviews gegeven en is het hele team met Pioneer op de foto gegaan. Ondanks een moeizame start, waarbij er van alles mis ging, overheerst de tevredenheid en kijkt ons team terug op een geslaagd evenement. <br />