Na een drukke voorbereiding van het seizoen zijn we er weer klaar voor. Het MRTT team staat in de blokken om richting het Franse Circuit Pau Arnos te rollen waar Bas Winkel een voorjaarstraining organiseert. In Nederland is de lente reeds aan het verdwijnen.
Voor vertrek nog even vlug het oliepeil van de vrachtauto checken lijkt chaffeur Toon niet verkeerd en dan vlug we gaan rollen.
En ja hoor, het zal niet. Toon trekt ferm de olie peilstok uit het carter van de vracht bak, daar was zeker 5 cm vanaf gebroken… je kunt je voorstellen daar hoort zo’n plat stukje aan met streepjes voor niveau, kats weg, wat nu ? Blijft wel onderin liggen ! Nadere inspectie van de ronde buigzame peilstok onthult een keurig vlakgeslepen gedeelte waarboven juist enig goudgeel vocht aankleeft. Toon was in de war met z’n brommer nou ja ’t was ook al weer zo lang geleden, dat soort dingen onthoud je toch niet? Prima olie, dus konden we gelijk richting Frankrijk rollen.
Rijden gaat chauffeur Toon beter af ha ha ha. Feilloos, rap en veilig reed hij ons naar het circuit en aldus konden we op zondag 17 maart al wat voorzichtige kilometertjes rijden op een droge baan, maar frisjes… Op maandag 18 Maart begonnen de officiële trainging, maar u weet hoe het kan gaan maandag regendag. De dagen erna naar keuze slechter, regen, hagel en sneeuw verticaal en horizontaal. Op de woensdag eindelijk lekker warm weer zeker de volle drie graden brrrrrrrrrrrr o was ik maar …, maar we waren niet dus zijn we hier, en waarom ? Juist, om te rijden dus klaarmaken we gaan de baan op. Met deze temperatuur krijg je een slick band dus niet warm en we besloten op regenbanden te gaan trainen die je vervolgens in zo,n 5 ronden geheel aan vellen gumt. Maar lekker gereden.
Donderdag 18 maart nog beter weer, zowaar droog en de thermometer op acht graden. Plan was dan ook dat we op opgesneden slicks zouden vertrekken met in het achterhoofd het idee ons bezig te gaan houden met het stuurgedrag van de fiets. We rijden dit jaar trouwens met een 2 armige type 2001 Honda van Mr Hugen. Verder zijn er wat kleine wijzigingen aangebracht in vergelijk met een standaard Honda,de geometrie van het frame en de zitpositie zijn deels gewijzigd. Het motorblok is in grote lijnen geheel standaard zowel het mechanische gedeelte als het elektrische gedeelte.
Een groot pluspunt is dat de firma Vd kuinder motorfietsen uit Hilversum ons heeft geholpen met een HRC datalog systeem. Zo,n systeem zorgt ervoor dat belangrijke gegevens onder het rijden worden opgeslagen en zijn dan later uit te lezen in de computer. Zo kun je heel nauwkeurig zien wat de rijder doet wat betreft gasstand, schakelen en remmen. Verder worden ook motordata gelogd zoals diverse temperaturen en mogelijke detonatie. Met name detonatie is van groot belang om te weten voor de monteurs Jan Geenen en Joost van Rooien om zo een optimale afstelling van de motor te kunnen bepalen.
Het zal met de standaard Honda dit jaar zeker niet gemakkelijk worden om tegen de snelle Aprilia,s op te boksen en niet alleen richting podium te rijden maar daar ook te arriveren. Het MRTT doel is dan ook om dit jaar de snelste Honda rijder van het ONK te worden. Zelf hoop ik toch dit jaar een voetstap op het podium te kunnen zetten, al zal dat het hoogste schavotje niet worden. Zoals ik al zei het wordt dit jaar een lastige opgave. Laten uitdagingen mij nou precies aantrekken.
De eerste paar rondes op de droge baan was het echt zoeken naar grip, maar naarmate ik meer ronden wegrolde kwam het vertrouwen en het gevoel weer echt terug, het leek wel racen. In de middag gingen we stapsgewijs met kleine beetjes vooruit, dit was mede te danken aan de kleine maar o zo belangrijke wijzigingen die de monteurs aanbrachten in de setup van de fiets. Je moet dan denken aan een klikje ingaande demping meer of minder in de voorvork of aan een luchtkamer verandering van 5 mm. Het wordt allemaal wat nauwkeuriger, een paar mm is echt interessant.
Aan het eind van de dag was het resultaat een leuke optelling, toch een grote stap voorwaarts. De fiets voelde goed en vertrouwd aan en dat werd bevestigd later in de ronden tijden. We waren zo'n 2,5 sec sneller dan in de ochtend sessie. Voor u misschien minder interessant maar voor mijzelf en het team toch een heel prettig en rijk gevoel na die paar natte , koude dagen. Helaas hadden we dus maar 1 dag goed weer om serieus om iets te kunnen testen, niettemin hebben we een prima week gehad wat gezelligheid betreft.
Verder wil ik Bas Winkel en zijn mannen met de bijbehorende baco's van www.racetraining.nl hartelijk bedanken voor het perfect georganiseerde trainings week!!!!
Bij de eerste vrije training op 31 maart op het circuit van Assen wordt voor het MRTT Team het seizoen geopend, met direct de week erop de Paasraces op dezelfde locatie. Komt dat zien !!!!!.
Met vriendelijke groet,
Coureur MRTT Hugen Racing
Mike Velthuijzen # 111