Teams: Negende en DNF voor Jos van der Aa in Oschersleben

57

Vrijdag 4 mei, Oschersleben. Er staan vandaag 3 trainingen op het programma en hoewel het vreemd klinkt is dit misschien wel de belangrijkste dag van het hele weekend. De trainingen kunnen namelijk gebruikt worden om de baan te verkennen en het belangrijkste, de juiste afstelling van de motor te vinden.

Om een beeld hiervan te geven legt Jos uit: &ldquo;Oschersleben is een snelle baan, het kent veel snelle bochten waarbij je de motor snel instuurt en je zo snel mogelijk weer omhoog moet komen. Door dit snel te doen kun je snelheid behouden en kan je door-versnellen bij het uitkomen van de bocht. Zo heeft Oschersleben een stuk in het circuit waarbij achtereenvolgens kort naar rechts, dan kort naar links en dan weer kort naar rechts instuurt. Als de motor dan niet goed is afgesteld mis je de ideale lijn bij de eerste bocht en loop je achter de feiten aan bij de 2 bochten die volgen.&rdquo;<br /> <br /> Het was dus vandaag de missie om een goede afstelling te vinden en alvast een goede tijd neer te zetten zodat je daar op door kunt bouwen tijdens de kwalificaties van morgen. We zijn inmiddels 3 trainingen verder en hoewel de tijden van Jos telkens iets beter werden zijn ze nog niet snel genoeg. We zitten op dit moment een seconde of 2 achter de snelste man en als dit zo blijft mag je van geluk spreken als je kwalificeert bij de top 15. <br /> <br /> Het was dus duidelijk dat de monteur, coureur en dataspecialist hun handen vol hadden na de laatste training. Na uitgebreid overleg is er een nieuw plan van aanpak voor morgen bedacht en nu is het hopen dat alle inspanningen het gewenste resultaat zal opleveren.<br /> <br /> <strong>Zaterdag 5 mei:</strong> Er staan vandaag 2 kwalificaties en een race op het programma en er is regen voorspeld, Jos is altijd een goede regen rijder geweest en met donkere wolken aan de hemel is het duimen. Kort voor de start van de kwalificatie begint het te druppelen en kunnen de regenbanden onder de motor gelegd worden. Nu is het aan Jos om gas te geven zoals hij normaal doet in de regen zodat hij een goede startplek kan bemachtigen.<br /> <br /> Bij de eerste kwalificatie zit Jos er al meteen goed bij en worden onze zenuwen op de proef gesteld. Jos weet telkens zijn tijd aan te scherpen maar dat doet de concurrentie ook, hierdoor schommelt Jos voortdurend tussen de 1e en 6e plaats. Met nog 5 minuten te gaan ligt Jos 3e,maar Jos kennende zal hij nog een gooi doen naar de 1e plaats. En ja hoor, Jos had bij het ingaan van zijn laatste ronde nog een seconde afstand op de nr 1 maar met een ronde die 1,7 seconde sneller is dan zijn beste tijd weet Jos aan het eind van de 1e kwalificatie de eerste plek te bemachtigen. Nu is het afwachten of het blijft regenen tijdens de 2e kwalificatie en of zijn tijd stand houdt.<br /> <br /> Voordat de 2e kwalificatie begint voelen we al wat druppels vallen dus ook de 2e kwalificatie zal in de regen gereden worden. met een natte baan is het aan Jos om zijn rust te houden en niet meteen te hard van stapel te lopen, als zijn concurrentie zijn tijd van de ochtend niet weet te verbeteren is het niet nodig om risico&rsquo;s te nemen. Halverwege de kwalificatie weten er echter 2 andere rijders onder zijn tijd te duiken dus moet Jos toch aan de bak. Jos zet duidelijk wat meer aan en zijn tijd begint dicht in de buurt te komen van de nr 1. Net als Jos aan een super ronde bezig is ziet hij een rode vlag, er is iemand gevallen en de kwalificatie wordt tijdelijk stil gelegd. Jammer want dat was een super tijd geweest, met nog 6 minuten op de klok zal jos zijn uiterste best moeten doen.<br /> &nbsp; <br /> Jos is aan zijn laatste ronde bezig en dit zou de verbetering van tijd moeten zijn voor de eerste plek. Rond de tijd dat Jos weer voorbij zou moeten komen, kijken we op de baan en is hij nergens te bekennen. Tot onze schrik is Jos gevallen en er wordt aangegeven dat hij naar het &ldquo;medical centre&rdquo; is gebracht. <br /> <br /> Eenmaal bij het medical centre zien we Jos aankomen met de ambulance en wordt hij per brancard naar binnen gereden. Hij weet ons nog wel te vertellen dat het in principe goed gaat, hij heeft pijn aan zijn heup en ook een beetje koppijn maar dat is alles. Hij moet uiteindelijk nog een uurtje blijven ter observatie maar als alles goed blijkt te zijn mag hij weer terug naar de vrachtwagen en ook de race van vanmiddag mag hij rijden.<br /> <br /> Het was dus even schrikken maar gelukkig is alles goed, Jos heeft zijn 3e plek vast weten te houden dus tijdens de race van vanmiddag zal hij vanaf de eerste rij van start gaan.







De race van vandaag begint om 16:15 en ook nu regent het en zal het dus een regenrace worden. Gunstig, maar Jos is toch nog vrij gehavend van de val eerder in de middag. Hij heeft behoorlijk last van zijn zij en de motor is helemaal opnieuw opgebouwd&nbsp; en het is dus maar de vraag of Jos zijn vertrouwen van eerder vandaag ook op deze motor zal hebben.<br /> <br /> Om 15:55 staan we startklaar bij de pitstraat en is het wachten op het akkoord om te kunnen opstellen. Niet lang daarna staan we op het circuit en geeft Jos aan dat de motor toch niet zo goed aanvoelt als vanmiddag. De motor is in razend tempo weer helemaal opnieuw in elkaar gezet en Jos heeft niet meer de kans gehad om te testen of hij er ook nu weer goed mee overweg kan. De realiteit is echter dat de race over enkele minuten zal beginnen en dat Jos het hiermee zal moeten doen.<br /> <br /> Bij de start is Jos toch goed weg en is het afwachten hoe hij de eerste ronde doorkomt. We zien Jos als 6e de laatste bocht uitkomen, wat ons doet vermoeden dat Jos en de motor toch nog niet helemaal top zijn. Een ronde later blijkt inderdaad dat het niet helemaal goed zit want de tijden van Jos zijn beduidend langzamer dan vanochtend. De tijden van Jos worden langzaam iets slechter en Jos zakt een aantal plaatsen af. Uiteindelijk weet Jos een 9e plaats vast te houden en toch nog wat punten uit het vuur te slepen.<br /> <br /> Eenmaal terug in de tent zegt Jos het volgende: &ldquo;Ik was goed weg maar bij de eerste bocht voelde ik al dat het niet goed zat met de motor. Ik heb een flinke smak gemaakt waardoor ik met mijn pijntjes anders op de motor zit, daarnaast heeft de motor ook een klap gehad waardoor alles net even iets anders zit en dus ook anders aanvoelt. Ik had vooral problemen met mijn voorwiel, door de kleine veranderingen aan de motor en mijn aangepaste houding was de druk op mijn voorwiel compleet anders. In de bochten voelde ik mijn wiel langzaam wegglijden als ik het gas openhield zoals ik vanmiddag deed. Uiteindelijk heb ik ronde tijden gereden die meer dan 5 seconden langzamer waren dan vanmiddag. Daarom denk ik dat ik tevreden moet zijn met mijn 9e plaats en hoop ik dat we vanavond nog iets aan de motor kunnen veranderen om er morgen beter bij te staan.&rdquo; &nbsp;<br /> &nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;<br /> <strong>Zondag 6 mei:</strong> Vanochtend om 8:30 was de warming up waarbij Jos als een oud mannetje op zijn motor stapte. De crash van gisteren is nu echt goed voelbaar en vooral zijn bovenlijf en nek voelen erg pijnlijk aan. Na de warming up geeft Jos aan dat het op zich goed aanvoelde maar dat hij nog niet in staat was om goed aan te zetten. Na deze warming up kwam de gedachte op om niet eens aan de start van de race te verschijnen maar dat kan een sportman als Jos niet over zijn hart verkrijgen.<br /> <br /> Een uurtje voor de start van de race is duidelijk dat Jos zich verre van fit voelt. Hij geeft aan absoluut aan de start te willen staan maar zijn ogen verraden dat we geen wonderen hoeven te verwachten. Door de teamleden werd hij in zijn pak geholpen en op de motor gezet. Omdat Jos als derde man start is het plan om te proberen aan te pikken bij de mannen die hem voorbij rijden zodat hij toch nog een positie in de punten kan realiseren. &nbsp;<br /> <br /> Bij de start is Jos redelijk weg maar in de eerste bocht vliegen andere rijders hem aan alle kanten voorbij. Na de eerste ronde blijkt dat Jos als 20e over de streep komt met tijden die simpelweg niet snel genoeg zijn. Twee rondes later zien we Jos de pitstraat in rijden, een moeilijke beslissing maar de juiste. Jos lag inmiddels 23e en hij was niet in staat om aan te zetten, dus het was aan Jos om zijn verlies te nemen en de race te staken.<br /> <br /> Jos vertelde later het volgende: &ldquo;Ik wist al in de eerste bocht dat het er niet inzat vandaag. Ik was niet in staat om aan te zetten en de rest van het veld was niet van plan om op mij te wachten. Ik lag na de eerste ronde al ergens achteraan in het veld, dus voor de punten rijden kon ik wel vergeten. Ik vond het moeilijk om de pitstraat in te rijden maar wist ook dat het onvermijdelijk was. Nu moet ik ervoor zorgen dat ik de komende racevrije twee weekenden&nbsp; goed benut om te herstellen zodat ik er de volgende race weer kan staan.&rdquo;<br /> <br /> We Willen van deze kant nog de mensen van Cloud9 en Strack Company bedanken voor hun bezoek dit weekend.&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; &nbsp;