De Race of Champions in Assen heeft voor Nigel Walraven niet het succes gebracht waarop hij had gehoopt. De in puike vorm stekende Suzuki rijder uit Vuren was er vooraf op gebrand een goed resultaat neer te zetten, hij had immers nog een kans op de derde plaats in de ONK eindstand. Maar ondanks de goede voorbereidingen en de blakende vorm van Walraven, mocht het dit weekend allemaal gewoon niet lukken.
Toen het in de wedstrijd plotseling plaatselijk erg glad werd door lichte regen vergaloppeerde Walraven zich voor de Haarbocht. Hij gleed onderuit en weg waren de kansen op een podiumplaats… Omdat er ook nog een andere rijder ongelukkig viel kwam de rode vlag, en er werd een herstart gegeven. Omdat alle Amici techneuten een knap staaltje van hun kunnen ten beste gaven kon Walraven met één ronde achterstand nog achteraan de reeds vertrokken meute aansluiten. Uiteindelijk werd volgens Nigel zelf nog beloond met één ONK punt maar de kansen op een notering bij de eerste 4 zijn tot vrijwel nul gereduceerd…
Groot startveld
Door deelname van diverse buitenlandse rijders was er deze keer een goed gevuld startveld van 26 rijders. De trainingen verliepen voor Walraven redelijk naar wens en in de eerste training zette hij een tijd van 1:48.290 op de klokken, goed voor een virtuele vierde startplaats maar toch ruim 1 sec langzamer dan titelkandidaat Ronald ter Braake.In de tweede training werden de messen aangescherpt en Walraven ging er eens goed voor zitten. Hij kwam tot een tijd van 1:47.227 en bereikte daarmee definitief een tweede plaats op de grid! Dat Walraven in de 8e ronde onschuldig onder uit schoof bij de Bult raakte hem volstrekt niet. “Een klein foutje van mezelf, niets aan de hand,” wuifde hij het incident achteloos weg. De uitgangspositie voor de wedstrijd was dus uitstekend en de Superstock 600 mocht even na halftwee op zondag haar wedstrijd rijden.
Prima start
Voor deze prachtige wedstrijd, ieder jaar opnieuw, was er niet alleen een grote opkomst van rijders maar ook waren enorm veel fans van de partij. Op het rennerskwartier en op de tribunes was het gezellig en druk, iedereen genoot volop. Voor Walraven een extra stimulans om zijn best te doen. Nadat het startlicht op groen sprong reageerde Walraven opperbest. Hij nam meteen de leiding en dook als leider de Haarbocht in. Ter Braake reed in tweede positie voor Filip Backlund, Gerald Perdon, Albert van Winkoop en de broers Van Nieuwenhuizen.
In de tweede ronde nam Ter Braake het heft in handen maar Walraven gaf zich bepaald niet gewonnen en bleef in zijn wiel. Maar intussen begon het zachtjes te regenen en de baan werd plaatselijk gladder dan vele rijders in de gaten hadden. Dat ondervond Nigel aan de lijve toen hij bij het ingaan van de 4e ronde bij het remmen voor de Haarbocht plotseling alle grip kwijt was en de grindbak in vloog. Kort daarna kwam twee bochten verder Dennis Verschuren zwaar ten val en daar moest medische assistentie bijkomen. Een rode vlag situatie was het gevolg. Inmiddels haalden de Amici teamleden ijlings te voet de motor van Nigel op en togen direct naar de pitbox. Er was aanzienlijke schade en er moest hard gewerkt worden om nog kans te maken aan de herstart deel te nemen… Een tweede motor heeft Walraven namelijk niet.
Herstart
Terwijl zelfs de omroeper van dienst razend benieuwd was of het de Amici ploeg zou lukken de motor tijdig gereed te krijgen, togen de andere coureurs weer naar de grid voor de korte race over 5 ronden. Toen de herstart werd gegeven moest de motor van Nigel nog gekeurd worden en met nagenoeg een ronde achterstand stoof hij toch achter zijn collega’s aan. Hij werd al snel ingelopen door de koplopers en sloot aan bij Marcel van Nieuwenhuizen. Hij moest maar gewoon zijn wedstrijd rijden en zien waar het schip zou stranden. Tegen Ter Braake was andermaal geen kruid gewassen en hij won ook dit tweede gedeelte voor Backlund en Van Winkoop. Walraven kwam als 4e over de finish maar had wel een ronde achterstand. Walraven werd officieel als 24e geklasseerd en hierdoor bleef hij steken op de vierde plaats voor het ONK. De kans dat hij die positie kan vasthouden lijkt echter klein…