Afgelopen weekend werd de Speed Trophy georganiseerd door de Motorclub Assen en omstreken. Deze wedstrijd tellend voor het Vacansoleil ONK kampioenschap was de vuurdoop voor ons op het hoogste nationale niveau.
Zaterdag trainingen:
De eerste training maar eens rustig begonnen om er lekker in te komen, het viel gelijk al op dat er veel rubber en rotzooi op de baan lag van het truckstar festival een weekend er voor. De grip was dan ook beduidend minder dan de laatste cupwedstrijd vooral buiten de ideale lijn. Hier kwam ik al gauw achter toen ik in de 3e ronde wat aan wilde zetten om een tijd te zetten en bij insturen ossebroeken iets buiten de ideale lijn kwam. Door de combinatie van iets te hard inremmen en de vuile baan schoof het voorwiel onder me weg en lag ik voor ik het wist al in de grindbak. Achteraf had het voor de tijd niet veel uitgemaakt want de transponder op mijn motor die de tijden registreert deed het niet.
De motor hadden we na veel werk weer klaar gekregen, mooier was hij er zeker niet op geworden maar het belangrijkste is dat we weer konden rijden de tweede tijdtraining aangezien we nog niet eens een tijd hadden staan.
Deze tweede training was erg zwaar, er stond ontzettend veel wind en de motor was de bochten niet om te krijgen. Toch maar geprobeerd om een zo goed mogelijke tijd neer te zetten en gezien de omstandigheden ging dit redelijk goed. We hadden echter nog veel werk aan de vering te verrichten want hier zat duidelijk iets fout, de voorband begon te vreten en het stuurgedrag was erg slecht. Gelukkig was veringspecialist Jan van SO-products aanwezig en het bleek idd dat er aan de voorkant iets totaal niet goed zat. Dit kon redelijk eenvoudig opgelost worden en de vooruitzichten waren al weer wat rooskleuriger. Een 14e startplek was het resultaat, een goede start zou erg belangrijk worden.
Zondag wedstrijddag:
Na de veringproblematiek konden we in de Warm-up van maar liefst 6 minuten testen of alles goed stond. De motor voelde in die 3 rondjes al wel een stuk beter aan en dat gaf goede hoop, vol vertrouwen stonden we dan ook op de startgrid en wat ons betreft kon de wedstrijd beginnen.
De opwarmronde was voltooid en ik stond gespannen klaar voor de start, de rode lampen gingen uit en weg waren we. De eerste meters moest ik wat prijs geven maar bij de eerste bocht kon ik dit met het remmen al gauw goed maken. Voor me zag ik een duc na aanraking met iemand anders al wat kuipwerk verliezen en door het groene gedeelte van de baan gaan maar zelf had ik geen problemen de eerste bochten en zo kwam ik de eerste ronde als 11e door start finish achter Pajic, Ophey en Uitterdijk. Vlak achter me reed Pascal Pronk die ik voor de strubben nog ingehaald had. Ik kon het tempo van het groepje voor me goed volgen en Pascal leek iets langzamer dan mij te zijn.
In de tweede ronde kwam van Ginhoven me voorbij en ik zakte hierdoor terug naar plaats 12. Deze plaats kon ik 6 ronden goed volhouden tot ik een paar foutjes maakte en Pascal me voorbij kwam, de aansluiting tot het groepje voor me leek ik te verliezen maar ik wist de concentratie te herpakken en reed er langzaam weer naar toe. Erg lang duurde dit plezier niet want in de 8ste ronde leek het opeens dat ik wat vermogen verloor vlak voor de ruskenhoek en bij het uitkomen er van zat er helemaal geen pit meer in de motor. De motor dus gelijk uitgezet en bij stekkenwal aan de kant gezet. Helaas was hiermee mijn debuut veel te vlot tot een einde gekomen. Erg jammer aangezien ik net lekker in de wedstrijd begon te komen en gebrand was om de mannen voor me bij te halen.
Al met al was het wel weer een geweldig weekend met de nodige gezelligheid en met de trouwe aanhang die ook nu weer meegekomen was. Ondanks dat de resultaten niet om naar huis te schrijven zijn en we niet veel meters hebben kunnen maken was het wel weer een leerzaam weekend en smaakte het ONK avontuur zeker naar meer.
Uiteraard wordt deze race op RTL motorsport uitgezonden en wel op 20 augustus waarin er wat extra aandacht aan ons als debutant wordt geschonken.