Tijdens een ingelaste ONK in Assen heb ik de kans gekregen om niet alleen in de Supersport, maar ook op een door Hein Konings van Dvak, beschikbaar gestelde Ducati 1098r uit te komen in de Dutch Superbike. Met het oog op volgend jaar was dit een mooie gelegenheid om een Superbike te testen.
<strong>Zaterdag 27 augustus</strong><br /> Eerst was ik op de Yamaha R6 aan de beurt in de Supersport. Dit leek de enige droge kwalificatie te worden en ik maakte de keuze om al in de eerste training een zachte band te monteren. Ik kon goed in mijn ritme komen en reed constant tussen de 15e en 20e positie. <br /> <br /> Na een aantal rondes kwam ik binnen om een nieuwe band te monteren en toen ik wegreed merkte ik dat er iets niet klopte. Er zat een trilling in de motor, waardoor ik niet durfde te pushen. Ik kon geen snellere rondetijd realiseren, waardoor ik op een voorlopige 22e plaats stond. Het was mijn bedoeling om in de 2e kwalificatie wel een snelle tijd te zetten, maar ook dit lukte niet, omdat het al in de eerste ronde begon te regenen.<br /> <br /> Ook stapte ik op zaterdag voor het eerst op een Superbike. De eerste kwalificatie wilde ik benutten om de motor te leren kennen. Dit ging redelijk goed. Het was wel lastig om de 200 pk met twee wielen aan de grond te houden. Ik moest mijn rijstijl dus wat aanpassen en dan zou dit helemaal goedkomen.<br /> Ik reed al snel naar goede rondetijden en eindigde uiteindelijk op een 21e startplek. Ik was in mijn allereerste training op de Ducati al meteen de snelste Ducati-coureur van Nederland en dit gaf me wel een goed gevoel!<br /> <br /> De 2e kwalificatie ging ronde na ronde beter. Ik kon beter met de motor omgaan en realiseerde een 1Õ45ÕÕ1 waarmee ik op zondag vanaf een 23e plek mocht starten. Voor het eerst op een Superbike, tussen alle ervaren Superbike-coureurs, was dit niet niks. Ik was met deze 23e plek heel erg tevreden, aangezien ik nog 10 coureurs achter me wist te laten én Nederlands snelste coureur op een Ducati ben.<br />
<strong>Zondag 28 augustus</strong><br /> Race day! Eerst de Supersport: Na een goede start kwam ik in de eerste paar bochten in het gedrang, waardoor ik veel plaatsen verloor. In de eerste ronde kwam ik als 26e door en moest beginnen aan een inhaalrace. Ronde na ronde had ik weer een coureur te pakken, waardoor ik steeds verder naar voren reed. Ik kon zelfs mijn persoonlijk record verbeteren en een mooie race kwam ik als 16e over de finish.<br /> <br /> Om 16:05 uur de start van de Dutch Superbike. Net voor de start begon het te druppelen. Ik gokte op regen banden en dat leek en goede keus, maar toen we op de baan waren bleek dat het alleen bij de pitstraat regende en achter op het circuit niet. Ik besloot om met de motor de pitstraat binnen te lopen om alsnog slicks te laten monteren. Hierdoor zou ik achteraan moeten starten, maar aangezien de helft op regenbanden stond, zou dit geen problemen geven. Uiteindelijk kwam van de racecontrol het signaal dat ieddereen de pitstraat in mocht om banden te wisselen en dat er een nieuwe start zou plaats vinden.<br /> <br /> Ik had een slechte star. Voor het eerst een webstijd op de Superbike was wennen, en ik maakte een gigantische wheelie. In de eerste ronde kwam ik als 24e door. Ik kon goed tempo maken en reed al snel naar de 20e plaats. Toen het begon te druppelen was ik iets te voorzichtig en viel weer terug naar de 23e plaats. Al snel werd het weer droog en ging ik weer volgas. Ik kon een aantal rijders voor mij voorbij gaan en wist als 19e over de finish te komen.<br />