Een vroege crash van Luis Salom drukte voor RW Racing GP een stempel op de eerste twee vrije trainingen op het circuit van Phillip Island. Al na vijf rondjes in de eerste training ging Salom in bocht 11 op zijn plaat; juist in het snelste gedeelte van het eiland in het zuiden van Australi.
De Spaanse coureur mankeerde niets ondanks de hoge snelheid (200+), maar de motor had flink te lijden onder de val. Het kostte chef monteur Hans Spaan en zijn mensen de rest van de sessie om de machine weer rijdend te krijgen.<br /> <blockquote>,,Het was mijn eigen schuld,ÕÕ gaf Salom ruiterlijk toe. ,,Phillip Island is een van mijn lievelingscircuits en ik had te vroeg te veel vertrouwen. Om die sectie op volle snelheid te nemen, moet je meer ritme hebben. Ik ging gewoon te snel te hard er doorheen. Gelukkig is de schade beperkt, maar het is jammer als je door zoiets een complete training mist.ÕÕ<br /> </blockquote>
In de tweede vrije training had de vroege val niet meer veel effect. Salom reed een beetje voorzichtiger, maar was het vertrouwen zeker niet kwijt. Met snelle rondetijden stond hij geruime tijd op de derde plaats. Richting het einde van de sessie zakte hij wel iets terug. Met nog een minuut te gaan Ð Salom stond zevende Ð besloot hij de pits in te rijden. <br /> <blockquote>,,Ik had nog een ronde kunnen rijden, maar er haperde iets in de motor. Waarschijnlijk nog wat vuil als gevolg van de crash. Ik vertrouwde het niet. Dan heeft zoÕn laatste ronde ook weinig zin meer.ÕÕ <br /> </blockquote>In de laatste minuut zakte Salom daardoor nog naar de negende plaats.<br /> <blockquote>,,Top 10 is prima,ÕÕ vond teammanager Marlon Fluit. ,,Het is jammer van die gemiste sessie, maar het maakt voor dit moment niet veel uit. De derde vrije training, op zaterdagochtend, wordt wel een heel belangrijke, verwachten wij. Het weer is aan het omslaan. Het is nu prachtig, met zon en 22 graden, maar vanaf zaterdag wordt het kouder en wordt er regen verwacht. Dan is de vrije training heel belangrijk om de setup te bepalen.ÕÕ</blockquote>