In de laatste wedstrijd voor het ONK Supersport in Assen is Peter Schalken op een tiende plaats geëindigd.
Voor de rijder van het eLBé Keukens Racing Team had er beslist meer ingezeten in de Race of the Champions, maar zijn tactische plan om toe te slaan in de laatste ronde mislukte. Daarom was een tiende plaats zijn deel, hetzelfde resultaat dat hem in de eindstand van het ONK toekwam.
"Het was een bewogen seizoen en het eindresultaat had veel beter kunnen zijn. Maar gezien de omstandigheden ben ik in het geheel niet ontevreden, ik heb immers drie races moeten missen", oppert Peter terecht.
PROBLEMEN
In de eerste training werd een snelste tijd neergezet van 1:49.511 en kansen om de tijd aan te scherpen waren er niet toen de koppakking van de Honda stuk ging. Dus werk aan de winkel voor de technische staf want het was zaak de motor weer gereed te krijgen voor de tweede kwalificatietraining. Met man en macht werd gewerkt, het reserveblok werd ingebouwd en voor de tweede training was alles weer gereed!
"Echt teamwork, geweldig wat die mensen weer gepresteerd hebben om mij weer te kunnen laten rijden", zegt Peter vol vuur.
En in de tweede training vlogen de tijden met stukken naar beneden maar ook de concurrentie zat niet stil. Uiteindelijk was een 13e startplaats zijn deel en in dit veld was dit niet echt verkeerd al had hij met een 0,2 sec snellere tijd een rij verder naar voren gestaan.
Op zondag voor de wedstrijd zetten de vering specialisten van WP alles nog even op punt en vol vertrouwen werd in een relatief relaxte sfeer naar de start uitgekeken.
NIET OPTIMAAL
En de start verliep redelijk maar niet optimaal. Peter kwam even met het voorwiel van de grond en dat kost weer een fractie tijd. Een rappe spurt naar de Haarbocht bracht hem toch in een goede positie waardoor hij de eerste ronde als twaalfde kon afsluiten. In de volgende ronde pakte hij Jarno van der Marel en kwam naar de elfde plaats. Hij moest tegen de rug aankijken van ‘gelegenheidscoureur’ Hugo van den Berg die met een snelle Ducati onderweg was. In de vijfde ronde kwam de Tsjech Michel Sembra voorbij en Schalken moest terug naar de twaalfde plaats. Het tempo lag redelijk hoog maar Schalken bleef goed in het wiel van de twee snellere voorgangers. Die beschikten echter over duidelijk meer snelheid en het zou Peter niet lukken te passeren en er voor te blijven, dat had hij al snel gezien. Daarom zocht hij naar een plaats om toe te slaan in de laatste ronde maar juist toen hij de aanval in wilde zetten reed een achterblijver enorm in de weg. Hierdoor mislukte het plan en na 14 ronden kwam Peter als tiende over de finish, anderhalve sec achter Sembra. Door het vallen van Cajback en Veijer was iedereen twee plaatsen opgeschoven.
"Ik wilde in de laatste ronde toeslaan", legt Peter uit. "In de bochten was ik sneller maar op het rechte stuk moest ik het afleggen en ik wist dat als ik eerder toe zou slaan dat ze mij weer terug zouden pakken. Door die achterblijver moest ik helemaal wijd gaan, over de curbs en ik kon maar amper op de wielen blijven. Het is niet anders maar ik ben niet ontevreden over het eindresultaat. Door mijn crash op Oschersleben, veroorzaakt door een technisch mankement, moest ik drie races missen. Op dat moment stond ik op een vierde plaats dus… Maar al met al is het nog redelijk goed gelopen. Het was een seizoen met ups en downs, in het begin met het vervoer naar de training, toen het niet goed in orde krijgen van het racemateriaal, daarna die lelijke val en ook nog de inbraak. Ik denk dat wij als eLBé Keukens Racing Team onze portie wel hebben gehad dit jaar. En zeker daarom wil ik bij deze alle teamleden, sponsors en fans uit de grond van mijn hart danken dat ze steeds achter mij zijn blijven staan. Grandioos, alle steun was geweldig, bedankt!"