Voor Peter Schalken uit Dussen is de entree in het Dutch Superbikes niet direct zonder slag of stoot verlopen. De rijder uit Dussen moest na de afgelaste openingsrace in Assen zijn wedstrijd debuut maken op de voor hem onbekende roemruchte Hockenheimring.
Na goed verlopen trainingen in Spanje was de rijder van het eLBé Keukens Racingteam erop gebrand de MCR Yamaha R1 de sporen te geven. De omstandigheden waren in Hockenheim echter verre van ideaal. De eerste ONK werd verreden op het ultrakorte circuit van 2650m en toen op vrijdag de trainingen begonnen was het spekglad door het vele rubber op de baan. In de kwalificatie training op zaterdag regende het pijpenstelen maar tegen de verwachting in was het in de wedstrijd droog.
De trainingen verliepen niet bepaald vlekkeloos maar in de wedstrijd werd toch een 24e plaats behaald.
"Niet super maar toch ook niet slecht. Zeker na de valpartij en de andere daardoor ontstane problemen ben ik blij met dit resultaat. Zeker ook voor mijn monteurs Toon en Kees en mijn vader die ik handenvol werk heb bezorgd door mijn actie die veel schade aan de motor bracht",
aldus Peter.
TRAININGEN:
In de eerste training op vrijdagmiddag ging Peter Schalken met 39 (!) collega’s de baan op en had al gelijk een lekker gevoel op zijn nieuwe materiaal. Hij reed al snel goede tijden en wist zich uitstekend te manifesteren ondanks dat er geen officiële tijden werden geregistreerd.
Ook in de tweede training kwam de Yamaha rijder snel in zijn ritme en maar in de derde ronde ging het fout in de Sachscurve.
"Ik wilde een collega rijder voorbij steken maar remde té laat. De motor begon stappen opzij te zetten waardoor ik uit het zadel vloog en de motor met hoge snelheid van de baan vloog en hard in de bandenstapel knalde. Ik zag direct dat de motor veel schade had. Zelf kwam ik er relatief goed vanaf en mede dankzij mijn goede bescherming biedende Damen Leathers outfit mocht ik blij zijn dat ik met wat kneuzingen en blauwe plekken van af kwam!"
Voor monteur Toon Verduyn en chauffeur Kees Heijmans was er veel werk aan de winkel om de motor gereed te krijgen voor de eerste kwalificatie op zaterdag. Maar het lukte en de motor stond er weer piekfijn bij op zaterdagmorgen.
REGEN
Het weer was aardig omgeslagen en al vroeg in de morgen begon het flink te regenen. Op de baan werd het een zwaar slagveld, de ene na de andere rijder schoof van de spekgladde baan en de polyesterbranche zal wellicht een opleving krijgen na deze eerste ONK… Voor Schalken duurde de eerste kwalificatie minder dan een ronde. Hij merkte al na een halve ronde dat het gas bleef hangen, gelukkig al voor het opendraaien. Hij moest meteen de training staken en de monteurs konden gelukkig snel de oorzaak achterhalen, een steentje (uit de grindbak) blokkeerde de zaak bij de gasfabriek!
In de tweede kwalificatie was er een opdrogende baan maar het ging allemaal niet lekker en meer dan een 28e plaats op de grid zat er niet in. Geen startpositie om héél blij mee te zijn maar de hoop op méér in de wedstrijd was duidelijk aanwezig.
De start van de race was redelijk en na een aantal van de 20 ronden werd een 20e plaats bezet. Halverwege de wedstrijd staakte de opmars toen bij het aanremmen van de derde bocht de motor zodanig begon te glijden dat hij de bocht niet kon halen en recht door moest. Hierdoor zakte hij terug naar de 26e plaats. Tegen het einde van de race was hij weer terug op de 24e plaats. Volledig uitgeput door de pijnlijke ledematen na de valpartij op vrijdag moest hij hiermee genoegen nemen.
"Naar omstandigheden ben ik toch wel tevreden. De competitie is moordend. Een 24e plaats in mijn eerste race met de R1, met alle lichamelijke ongemakken, ik klaag niet en we gaan vol vertrouwen naar de volgende race in Assen op 20 april."
UITSLAG ONK HOCKENHEIM: 1.Bob Withag; 2.Arie Vos; 3.Ron van Steenbergen; 24.Peter Schalken