Ook dit weekend stond er terug een manche in het ONK250 kampioenschap op het programma. Deze keer was het stratencircuit van Oss aan de beurt, gelegen net naast de A50/A59 kruising. Net zoals in Eemshaven, ging afgelopen weekend de proto 125 ook terug mee om als extra circuitverkenning te dienen.
Die eerste training van de 125cc speelde zich af op een natte baan, direct de favoriete weersomstandigheden van David. En dat was ook waar te nemen aan zijn rondetijden in die training. Zo stond hij een tijdje met een 2e snelste ronde tijd geklasseerd. Maar eens het circuit begon op te drogen, moest hij tevreden nemen met een 6e trainingstijd. Het is natuurlijk een ontegensprekelijk feit dat het tiener geweld – doorgaans een 15-tal Kg lichter dan David – op recenter materiaal, moeilijk te volgen is op een opdrogend circuit.
Een half uurtje daarna, om 11u30, vertrok David met de 250 op het half natte circuit. Er werd vertrokken op regenbanden – net zoals ongeveer de andere helft van de deelnemers – maar al snel bleek dit de verkeerde keuze te zijn. Hij kon ‘slechts' een tijd klokken van 1.49, goed voor een 6e plaats, terwijl de snelste man (Hans Smees) rondjes aflegde in een dikke 1.41. In deze training werd het ook duidelijk dat het Paalgraven circuit de remmen extreem belast…
Ondertussen hadden de zon en de strakke wind er al voor gezorgd dat de baan volledig droog erbij lag. Onze piloot merkte ook op dat de vering van de 125 kapot zat. Dit was meteen ook de reden om niet meer deel te nemen in de 2e training in deze klasse. Er zou enkel nog gereden worden met de 125 als het circuit nat ligt…
De 2e training bij de kwartliters stond pas om 15u30 op het programma. Het was dan ook geen enkel probleem voor de monteurs om de motor op tijd klaar te krijgen. Hier en daar werd er terug een paar kleinigheden gewijzigd, zoals de vering die terug iets harder moest omdat het er droog bijlag, alsook de gebruikelijke carburator afstelling. In deze 2e training kon David z'n eerdere snelste tijd met maar liefst 9 seconden verbeteren, om uiteindelijk zo een 5e trainingstijd neer te zetten. De 4 man die hij voor moest laten – Gevers, Roelofs, Smees & Velthuijzen – zaten allen in dezelfde seconde, wat er al zéér belovend uitzag voor de race: iedereen dicht bij mekaar…
Op zondagochtend stond er zoals gebruikelijk ook terug een warm-up sessie van 20 minuten op het programma. Hierin liep de motor echt slecht, wat ook te merken was aan de rondetijden van David: doorgaans zo'n 5 seconden trager als de tijden van de dag voordien! Na afloop van deze warm up bleek de oorzaak dan ook overduidelijk: de bevestiging van de powervalve van de rechtse cilinder was gewoon afgebroken, geen wonder dat er geen vermogen was boven de 12.000 toeren. Wel een gelukje dat dit in de warm-up gebeurde en niet tijdens de race!
Rond het middaguur begon het terug te regenen in Oss. Zoals eerder vermeld zou er dan meegereden worden in de 125cc-race. Hierin moest David van een laatste (14e) plaats starten – doordat hij de training op het opgedroogd wegdek niet had meegereden. Dit zorgde o.a. voor een uiterst ontspannen sfeer binnen het team. Ook de piloot had zin om zich eens volledig te amuseren. Bij de start maakte hij al direct 3 plaatsten goed, en in de loop van de eerste ronde nog eens een plek: direct al 9e plaats bij de eerste doorkomst aan start/finish, kort achterna gezeten door nummer 11, Hans Huijbers, met wie David nog een leuk duel had. Tot in de 7e ronde David een kleine highsider had & dus zijn 125 race opgaf. Buiten wat schuifschade aan de moto was er verder niks aan de hand, gelukkig maar…
Om 15u15 stond dan de 250cc-race op het programma. Terug was het weer erg twijfelachtig: regen of droog. Er werd gegokt op regen & de regenbanden kwamen dus op de TSR te staan. Net zoals de dag voordien bleek dit de foute keuze te zijn, maar nog voor de start kon er – gelukkig – nog van wielen verwisseld worden. De slicks kwamen er in een spoedtempo op, en de piloot vertrok voor de start procedure.
Tijdens die start kwam hij – weeral – zeer goed weg van z'n 5e plaats, en stuurde hij z'n machine als 2e de eerste bocht in, nèt na Gevers, op de hielen gevolgd door Roelofs, Velthuijzen & Smees. De top 5 bleef ongewijzigd bij de eerste doorkomst, maar bij de eerste bocht ging Jan Roelofs er hard af & hij bleef liggen. De koersdirectie besliste dan maar om de race te stoppen, om ieders veiligheid te waarborgen. Daardoor kwam er een herstart, terug met een volledige startprocedure.
In deze 2e start van de race kwam David terug als een pijl uit een boog weg, en nam terug als 2e de bocht in, na Gevers gevolgd door Smees & Velthuijzen deze keer.
De eerste 3 ronden (van de 10 resterende), bleef dit 4-tal dicht op mekaar treintje rijden. De onderlinge posities wijzigden niet. In de 5e ronde stak Hans Smees onze piloot voorbij. David kon nog een aantal rondjes aanpikken bij de regerend kampioen, maar al gauw bleken de 2 Aprilia's te snel te zijn voor de 2 Honda's. Wat volgde was nog een spannend duel met Mike Velthuijzen dat duurde tot in de laatste ronde. Hierin nam Mike de beterhand van David, en zo ontliep David in extremis nog de laatste podiumplaats, jammer maar helaas…
Ondanks deze 4e plaats in de race, verstevigd David z'n 3e plaats in het kampioenschap met 4 punten. Wat op zich wel een goede prestatie is!
De volgende race tellend voor het ONK250, staat gepland op 9 en 10 juni a.s. Deze keer wordt er in Oschersleben (Duitsland) gereden, ook een circuit dat totaal nieuw is voor David.