Na de laatste Onk race was het een weekend verder alweer tijd voor de Internationale Ducati Clubraces. Voor Atiba zou dit het 4e opeenvolgende jaar worden dat hij deel zou nemen aan dit mooie evenement. Gestart werd er in de sterktste klasse de Sound of Thunder met de Superbike 1098.
Vrijdag had Atiba nog even een korte affaire met zijn oude liefde, de Pierobon F042. Ferry van Rijn van Westermanracing zou met deze motor deel gaan nemen tijdens het weekend en daarom moest alles even gecheckt worden. Met de hulp en kennis van Patrick Mailipaard was er alweer snel een goede basis gevonden en met oude banden wist Atiba alweer een hoop mensen buitenom en binnenom te passeren.
Op zaterdag was het speelkwartiertje voorbij en zou er gekwalificeerd worden met de 1098. Na een goede tweede kwalificatie stond Atiba met een 1.45.4 op een 2e startplek achter Ghisbert van Ghinhoven. Toch wilde Atiba nog sneller gaan en dat moest in de 3e kwalificatie gebeuren. Na een al snellere ronde van 1.45.2 zat Atiba in een nog snellere ronde. Op de limiet kwam Atiba aan in de Bult en bij het uitkomen ervan schoof de Ducati 1098 flink opzij. Bijna had Atiba hem weer onder controle maar hij kon helaas niet voorkomen dat hij er flink af ging.
Atiba: "Ik weet niet of het mijn fout was of dat er olie op de baan lag. Volgens collega’s was dit wel het geval en ik was de achterkant ineens kwijt. Ik zat wel te pushen maar ik deed niet heel veel anders dan in de voorgaande snelle ronden. Ik kwam met mijn linkerarm hard op het asfalt en deze heb ik ook flink geblesseerd. Gelukkig heeft mijn broer Mwata de motor weer top klaargezet voor de wedstrijden morgen en hopelijk ben ik dan ook fit genoeg!".
Ondanks deze val mocht Atiba op een prachtige 2e plek van start gaan achter Ghisbert van Ghinhoven op zijn snelle 1098R.
Zondag stonden er 2 wedstrijden op het programma. Wolff-motoronderdelen had flink uitgepakt met een prachtige pitboxinrichting en de catering was super verzorgd, dames bedankt!! Zeker een stuk of 65 genodigden waren komen kijken om het team te supporten.
De eerste wedstrijd werd onder natte omstandigheden gestart. Atiba was fit genoeg en ook de motor was er weer helemaal klaar voor. Helaas de koppeling niet, en bij de start werd Atiba wederom geplaagd door koppelingsproblemen. Na amper 300 meter moest Atiba zijn motor de pitbox induwen. Natuurlijk weer een zware teleurstelling en het vertrouwen in deze koppeling was nu helemaal weg. De problemen leken elke keer opgelost te zijn maar nu werd het toch echt tijd voor een nieuwe koppeling.
Met een nieuwe betrouwbare koppeling ging race 2 droog van start. Atiba startte vanaf de eerste plek want Ghisbert moest vanuit de pitstraat starten. Nigel Walraven nam op zijn KTM kopstart met achter hem een andere KTM. De eerste wist Atiba bij de Bult eruit te remmen en Walraven werd op Hoge heide verschalkt. Als 1e kwam Atiba de eerste ronde door maar inmiddels was Ghisbert zich al een weg door het veld heen aan het banen. Na 2 ronden verschoof de clip-on (stuurhelft) op onverklaarbare wijze naar binnen en bleef toen gelukkig weer vastzitten maar het maakte het vanaf dat moment erg moeilijk voor Atiba. Met ongelijke stuurhelften kon hij niet sneller rondrijden dan 1.47-1.48. Ghsibert kwam toen reeds binnendoor bij Strubben en was zo aardig om op het rechte stuk zijn gas in te houden. Naast elkaar raasden Atiba en Ghisbert richting Ruskenhoek en keken elkaar aan met een grote grijns op het gezicht. En dit allemaal tijdens een gangetje van 200+….Plezier in het racen? Zeker weten!
Met de moeilijk sturende motor dankzij de losse clip-on was het vanaf dat moment zaak om de wedstrijd uit te rijden. Dit lukte prima en met een prachtige 2e plek kon Atiba zeer tevreden zijn ondanks de omstandigheden.
Atiba: "Ik ben zeker blij met de 2e plek maar mijn sporthart baalt ondanks het podium toch wel een beetje. Ik had graag bij Ghisbert proberen aan te pikken om zoveel mogelijk te leren en snellere rondetijden waren zeker mogelijk geweest. Ik had nog wel een gaaf moment met hem op het achterste rechte stuk en dat was wel genieten! Dit podium smaakt wel weer goed na vorig jaar het niet gehaald te hebben en het is een mooie afsluiting voor alle supporters die aanwezig waren. Graag wil ik ook het team bedanken voor de steun dit weekend".
Het weekend werd dus met een tevreden gevoel afgesloten en iedereen was blij met de mooie trofee. Nu breekt er een rustperiode aan voor het team aan omdat de ONK-wedstrijden in Hengelo en Oss overgelslagen worden. Op 14 juni staat de 1098 weer sterk aan de start tijdens de Speedchallenge in Assen…tot dan!