In de trainingen voor het ONK Superstock 600 werd de goede presterende Gerald Perdon beloond met de pole positie. Echter in de race verliep de start wat moeizaam en de Udenaar kon mede daardoor uiteindelijk onvoldoende het voordeel van z’n goede uitgangspositie benutten.
Via een vierde plaats en een relatieve achterstand op de kopgroep wist de Yamaha Racing Support coureur zich op te werken en bemoeide zich vanaf halverwege de race weer met de strijd in de kopgroep, met een derde plaats als resultaat. Gerald z’n fenomenale rijden bleek vandaag echter wel weer uit het klokken van de snelste raceronde, 1min47.7sec.
De race werd gewonnen door Nigel Walraven en op plaats twee kwam Ronald ter Braake over de streep.
In de trainingen zat Gerald er gelijk goed bij met een tweede plaats in de eerste sessie en een eerste plaats in de tweede sessie, met 1min.47.8sec., goed voor een pole start in de race.
Voor de eerste sessie was n.a.v. de vorige race op Assen de gearing nog aangepast en dat gaf nu het gewenste resultaat. Een kleine aanpassing van de achtervering leverde geen voordeel op, dus in de set-up van de R6 lijkt nu weinig meer te verdienen. Waren in het begin van het seizoen de verschillen tussen de motoren aan de top wat onwaarschijnlijk groot, nu zien we inmiddels een meer geloofwaardige performance.
De start van de race was niet zoals we van Gerald gewend zijn. Heel de eerste rij ging hem gewoon voor en Gerald kwam als vierde door bij de eerste passage. Enkele ronden had hij nodig om Albert van Winkoop voorbij te komen, terwijl aan de kop Walraven en Ter Braake stuivertje wisselden in hun verbeten strijd om de plaatsen één en twee. In ronde vier reed Gerald het gat dicht naar de tweemanskopgroep en zette de snelste raceronde neer. Er waren volgens Gerald best wel mogelijkheden om in elk geval z’n naaste belager in het kampioenschap, Ronald ter Braake, voorbij te gaan:
“Kijk m’n start was natuurlijk niet echt super, maar dat was niet wat me uiteindelijk dwars zat. Nadat ik Albert (Van Winkoop, red.) voorbij was had ik snel de aansluiting bij de kopgroep. Ik zat in het tweede gedeelte van de race ronden lang achter Ronald ter Braake en wist waar ik hem voorbij kon gaan, de Stekkenwal en in de Ramshoek. Toen de tijd daar echter rijp voor was hadden we inmiddels de staart van het veld al ingehaald en waren het meerdere malen de achterblijvers die m’n plannen in de war stuurden. Doordat men toestaat dat andere klassen onze groep aanvullen, spreek je wel over verschillen van meer dan zes seconden per ronde tussen de snelste rijders uit de verschillende klassen, er ontstaat zo een gevaarlijke en onsportieve situatie lijkt me”.
Over de consequenties van het laten verrijden van een ONK wedstrijd, in dit geval de Superstock 600, op een Cup racedag hadden we al eerder commentaar. Het teammanagement:
”Men voegt omwille van het laten rijden van zoveel mogelijk coureurs op een racedag (en daarmee dus ook een indirect financieel belang) een aantal klassen samen. Bij voorkeur combineren we dan ook nog met de langzaamste deelnemers uit de 1000 cc klasse en dan is het circus compleet. Vandaag drie klassen in één race. De rondetijden liggen daarbij onverantwoord ver uit elkaar, tussen de overall snelste en langzaamste zit maar liefst 10 seconden per ronde, dat je daarmee de status van een ONK race geweld aan doet. Ook de meer recreatieve rijders hebben recht op een veilige wedstrijd en een leuke competitie. We kunnen ons niet voorstellen dat het prettig rijden is als je halverwege de race de hete adem van de snelle jongens al in je nek begint te voelen. Het wordt hoogtijd dat onze KNMV hier eens iets aan gaat doen, want de Superstock 600 wordt dadelijk wel een van de twee klassen in het ONK”
Voor Gerald allemaal wat minder gunstig deze racedag, nu z’n directe concurrent in het kampioenschap voor hem eindigde en daarmee weer vier punten afstand kon nemen. Met nog twee wedstrijden te rijden is de achterstand in punten nu negen (na verwerking schrapresultaten).
Maar, er is nog gelegenheid e.e.a. recht te zetten in de resterende twee races dit seizoen: 23/24 september en 7 oktober, beiden op het circuit van Assen.
Lowlands Promotion