Voor de jaarlijkse warm-up races voor de Daytona Bikeweek ging het AHRMA gezelschap dit jaar naar Roebling Road dichtbij Savannah in de staat Georgia. Op de nieuwe Ducati 1000DS pakte Peter zijn eerste overwinning van 2008!
We hadden een week om twee motoren race klaar te maken. De Ducati 1000DS voor de ‘Battle of Twins Formule 2′ en ‘Sound of Thunder’ races was binnen een dag klaar, maar de ’78 Ducati 900ss voor de ‘Vintage Superbike Heavyweight’ en ‘Formule Vintage’ klasses had een hele facelift nodig. Mijn vader, Malcolm Tunstall (van Syd’s Cycles) en monteur Joel werkten full-time om de 900ss klaar te krijgen, maar haalden de deadline helaas net niet. Dus maar met 1 racemotor op naar Bloomingdale en het circuit Roebling Road.
Er was net een grote storm over het gebied getrokken waardoor de temperatuur slechts rond de 12 graden was en de wind erg hard op de trainingsdag. Het weer, een nieuwe motor en een nieuw door Rev’It gesponsord pak was het even wennen. Maar aan het eind van de dag had hij zijn draai al goed gevonden en had de gang er flink in zitten.
De eerste race was de Battle of Twins Formule 2. Vanaf de 8e startplek, pakte Peter kopstart en schroefde het gas goed open. De kampioen van afgelopen jaar zat de hele race op zo’n halve seconde, maar Peter zag dat zijn concurrent in de laatste ronde aan zijn achterwiel zat. Met nog enkele bochten te gaan hield hij de gaten dicht en verzekerde zich daarmee van de eerste overwinning van het seizoen!
Voor de tweede, de Sound of Thunder race, had Peter minder hoge verwachtingen. Hij moest het in deze klasse opnemen tegen Ducati 999’s en Triumph 675’en. Maar vanaf een 11e startplek stoomde hij naar voren en stuurde als 3e de eerste bocht in. In de tweede ronde werd hij op start/finish voorbij gestoomd door een 999 en Peter moest al zeilen bijzetten om bij de groep te blijven. Elk recht stuk trokken de eerste drie bij hem weg en Peter kon het goed sturen in het bochtige gedeelte van de baan. Een dikke 2 seconden dook hij onder zijn snelste rondetijd van de eerste race en zag mogelijkheid een plekje naar voren te schuiven. Maar met nog enkele ronden te gaan kwam de rode vlag tevoorschijn en was de race ineens voorbij. Een 4e plaats is zeker een dikke duim omhoog aangezien de tegenstand, maar Peter weet dat er waarschijnlijk ietsje meer ingezeten had.
De Dunlops werken ongelofelijk goed op deze Duc en het Rev’It pak zit als gegoten, het plaatje klopte gewoon als een bus. Ik denk niet dat ik op de powerbaan Daytona weer zo goed voorin zit bij de SoT, maar in de BoT maak ik een goede kans op een podium.
We zullen de 900ss proberen klaar te krijgen voor Daytona en ik heb goede hoop dat dit gaat lukken.
Foto’s zijn te vinden op http://www.politics59.com