Afgelopen weekend was de Polytech delegatie van het MRTT-Hugen team even compleet. Bij de Ducati Club Races (DCR) startte William de Ridder zoals gewoonlijk bij de Supermono's, maar ook Peter Politiek jr was aanwezig om bij zijn korte vakantie in Nederland bij de grote kanonnen van de Sound of Thunder klasse aan de start te staan. Een mooi raceweekend met veel ups and downs.
Foto: Peter Politiek
Zaterdag ochtend omstreeks 7 uur landde Peter's vliegtuig uit de VS, een kapotte bagageband zorgde vervolgens voor onnodige en stressvolle vertraging. Eenmaal uit het vliegveld was het planken geblazen om op tijd voor de vrije training aan te komen. Tien minuten na de start van de training kwam hij op het circuit, de raceoverall ging meteen aan en zonder veel woorden te uitten sprong hij op de Aprilia RSV Mille om het nieuwe circuit te verkennen. Een hectisch begin van een mooi raceweekend.
Het weekend voorafgaande aan de DCR had Peter een overwinning weten te pakken bij classic races van de AHRMA, op het Californische Circuit van Willow Springs. Het tempo zat er dus lekker in bij de in New York woonachtige student.
William de Ridder hoopte op wat meer geluk, met de Husqvarna Supermono, dan hij op de Nurburgring had gehad. Naast een mooie overwinning in de Classics klasse, had hij bij de Supermono veel technische problemen ondervonden, maar in de race toch nog knap een 6e plaats weten te veroveren.
De trainingen van de Sound of Thunder verliepen voortvarend. Peter wist elke sessie z'n rondetijden te verbeteren en zette in een goede laatste sessie een 5e trainingstijd op de klokken.
William kende wat minder geluk, net als in Duitsland vertoonde de Husqvarna kuren. Met knap rijwerk wist hij toch nog een 7e trainingstijd te noteren. Maar om in de race verder naar voren te kunnen moest er toch het een en ander aan de Husky gebeuren.
Zoals gewoonlijk werd de racedag van de DCR goed bezocht, dit benutte het team om een eerste stap te nemen bij de promotie van de plannen voor het raceseizoen van 2007. 2007.teampolytech.com werd gepromoot met een leuk pr-team en de witte I LOVE NEW YORK shirts waren dan ook een mooi plaatje op het rennerskwartier.
Het mocht bij William's race echter niet baten. In de warm-up van de Supermono's brak de brandstofpomp van de Husqvarna, omdat er maar 30 minuten tussen de warm-up en de race waren, besloot het team een snelle oplossing toe te passen; de brandstofpomp ertussenuit te halen, een nieuwe was nl niet bij de hand.
Met een razendsnelle start pakte William meteen een paar plaatsen, helaas merkte hij al snel dat de Husky niet goed liep zonder de brandstofpomp. Vanwege wat gestotter en stilvallen aan het eind van rechte stukken besloot de jonge de Ridder om de Husqvarna aan het eind van de eerste ronde aan de kant te zetten. De pech blijft de 1-cilinder 4-takt en de Terneuzenaar achtervolgen.
Na de pauze was het de beurt aan de eerste race van de Sound of Thunder klasse. Van een 5e startpositie, schoot Peter als 2e de eerste bocht in. De leider wist een gat te slaan en Peter bevond zich na een ronde aan de kop van een groep van 4 coureurs die om de laatste podiumplaatsen streden. Een heftig gevecht voor de laatste podiumplaatsen is wat volgde. Gedurende de hele race werd constant van posities gewisseld, achterblijvers en het uitvallen van van Ginhoven speelden hierbij een grote rol. Bij het ingaan van de laatste ronde bevond Peter zich, met een kleine achterstand, op een geweldige 3e plek en hij wist die tot de finish vast te houden. Een prachtig gevecht werd bekroond met een mooie 3e podiumplek.
Het race-tempo van de tweede race lag een stuk hoger dan in de eerste. Peter dook wederom als 2e de eerste bocht in, maar moest toezien hoe zowel de Deen Sorensen als van Ginhoven in de tweede ronde voorbij kwamen. Ze wisten meteen een klein gaatje op onze coureur te slaan, vanwege het moordend hoge tempo was Politiek niet in staat het kleine gat dicht te rijden. In de laatste paar ronden werd het verschil toch nog iets teruggebracht, maar het podium was net buiten bereik. Een verdiende 4e plek was het eindresultaat.
Door het samenvoegen van de races, was het eindresultaat een prachtige 3e plek! Niet slecht voor een paar dagen vakantie! Ondanks het uitvallen van William, toch zeer succesvolle Ducati Club Races van 2006 voor de Team Polytech en MRTT-Hugen collaboratie.
Dinsdag is Peter teruggevlogen naar New York om daar zijn jaar af te maken. Eind juni zal hij bij de AHRMA races zijn koppositie in het kampioenschap proberen vast te houden. William's zal de volgende maanden nog volop in actie komen in de Nederlandse Classics en Supermono kampioenschappen.
Uitslag Sound of Thunder: Race 1: 1. Ralph Stelzer; 2. Nicolai Sorensen; 3. Peter Politiek; 4. Soren Lauridsen; 5. Jan-Hendrik Lussen; 6. Martin Kratzer; 7. Jeroen Oudeman; 8. Bjarne Jensen; 9. Harry Fath; 10. Gerhard Wacker; 11. Christoph Dachselt; 12. Paola Cazzola; 13. Yves Bollaerts; 14. Andy Peck; 15. Jackie Rogier;
Race 2: 1. Ralph Stelzer; 2. Ghisbert van Ginhoven; 3. Nicolai Sorensen; 4. Peter Politiek; 5. Tim Rothig; 6. Soren Lauridsen; 7. Jan-Hendrik Lussen; 8. Ralf Schwickerath; 9. Gerhard Wacker; 10. Martin Kratzer; 11. Ralph Schadel; 12. Christoph Dachselt; 13. Yves Bollaerts; 14. Stuart Voskamp; 15. Jackie Rogier;