Afgelopen weekend werden de 6e en 7e ronden voor het EK supermono verreden. Ook dit keer was er weer een geweldige opkomst, zo`n 58 rijders, bestaande uit maar liefst 11 nationaliteiten verschenen aan de start op het oost Duitse circuit te Oschersleben. Dit is mede te danken aan de fantastische inzet van de organisatoren Evert van de Beek en Wim Hendriks – heren geweldig!
De supermono kan zich dit jaar toch echt uitroepen tot een van de drukst bezette en meest succesvolle klasse van 2011. Zoals misschien wat mensen al gehoord hebben wordt in de wandelgangen gefluisterd dat er volgend jaar waarschijnlijk diverse teams de moto 3 motoren testen in de supermono klasse, wie weet wat ons dus volgend jaar te wachten staat. Kortom de mono klasse is weer coming up!!!!!!!!!!!! <br /> <br /> Na de 2 keer d.n.f van de EK in Assen moest er toch echt wat gaan gebeuren. Omdat de 2 races in het Tsjechische Most niet door gingen wegens organisatorische problemen hadden we extra tijd gekregen om de ontwikkeling aan de mono voort te zetten. Zo werd besloten om na de crash in Assen een compleet nieuwe fiets te bouwen (op het hoofd frame na) en het nieuwe speciale race blok die ingezet zou worden, voor het eerst in Most, nog eens extra uitvoerig getest worden in het Belgische Zolder. <br /> <br /> Grote rol speelde hierbij JE pistons Amerika die samen met MVS Race Engineering een nog betere zuiger ontwikkelde met name voor de loop eigenschappen in de cilinder. Daarbij kwam ook dat er door J.Q.P een speciale trillingsopname werd ontwikkeld in samenwerking met Prox racing uit het Nederlandse Nieuw Vennep. Het betreft een speciale trillings opname die buitenom de nieuwe droge slipperclutch werkt en die er voor zorgt dat de grote oneenparigheid van krukasbak en achterwiel in grote lijnen gedempt worden. Het 2 maanden lang werken, zo`n 4 dagen fulltime in de week van monteurs Just Banner en oud wk endurance monteur Patrick Hakbijl werd dan ook rijkelijk beloond.<br /> <br /> De eerste vrije test dag in Duitsland was op de woensdag waar we konden gaan zoeken naar de juiste frame afstelling, al direct waren we sneller als het jaar daarvoor. Diezelfde avond lepelde de monteurs het blok onder de motorfiets vandaan, om vervolgens een van de speciaal geprepareerde kwalificatie blokken te monteren.Op de vrijdag werd er ‘s ochtends een vrije training verreden en 2 kwalificaties. Grote concurrenten waren dit jaar natuurlijk de beruchte Italiaan: Valter Bartolini, de aankomend 2011 kampioen Lex van Dijk, de Duitser Manfred Kerhmann, en mijn grote vriend Evert van de Beek op zijn fabrieks Ducatie die onder andere geprepareerd wordt door de wel bekende en altijd breed glimlachende Hans Bakker.<br /> <br /> In de eerste kwalificatie kon ik een mooie pole rijden, met vlak achter me Valter Bartolini op de Factory Datanoni TM en daar weer achter Manfred Kerhman op zijn razend snelle Pami BMW. In Q2 kon ik elke ronde de pole behouden totdat Bartolini in de laatste ronde net onder mijn tijd door dook en hij de pole pakte. De kaarten waren geschud, `t was Bartolini op 1: Velthuijzen 2, Kerhmann 3, en de razend snelle Amsterdammer van Dijk op 4.<br />
In de eerste race kon ik mooi kopstart pakken en de eerste ronde het veld aanvoeren, met vlak achter me de Italiaan en de Duitser Kerhmann. Al snel werd ik gepasseerd door de zeer strak sturende Italiaan en Kerhmann, doordat we al snel in het gedrang van achterblijvers kwamen, verloor ik totaal de aansluiting, waardoor de twee heren ruim van me weg konden rijden en ik de aansluiting niet meer kon behouden. Het was wel eventjes zuur om beide mannen weg te zien lopen mede omdat ik als ex jonge hond voorbij werd gereden door de 56 jarige Kerhman! Ja, u leest het goed, deze man is maar liefst 56 jaar oud en heeft al zijn gehele leven de nodige ervaring op WK niveau. Sterker nog, hij heeft zelfs al baardgroei!!!!!!! Ik dacht er ook wat te makkelijk over en het een makkie zou worden om hem te verslaan, totdat je hem ziet rijden, een must om te zien. Het gevecht ging werkelijk tot aan de eindstreep tussen Kerman en Bartolini. Het was de Italiaan die het hoofd koel hield en daarbij de race won. Eenmaal op het podium aangekomen keek ik even rechts naast me omhoog en daar stond een trede hoger de 56 jarige Kerhman, ach dacht ik, die baard van hem is lang niet zo erg, Max Biaggi heeft ook een baard. <br /> <br /> In de 2e race was de eigenlijke druk wel van de ketel, het was namelijk belangrijk voor het team en onder andere Wiseco, Carillo en JE pistons dat we een keer uitreden en op het podium schavot stonden. Ook in race 2 kon ik direct de leiding pakken.Het waren nu niet alleen Kerhman en Bartolini die vochten om een podium plaats maar ook van Dijk samen met de Oostenrijker Frauenschuh die zeker niet stil had gezeten de afgelopen weken, want zijn fabrieks KTM liep echt als een raket.Van begin tot eind was het stuivertje wisselen tussen ons 5e. Op zoÕn 75% van de race kreeg de TM rijder Bartolini mechanische pech en kon zich niet meer mengen in het gevecht en viel uit. De man die het hoofd echt koel moest houden was Lex van Dijk, hij is namelijk de grote kanshebber op de titel dit jaar en kan absoluut geen gekke capriolen uithalen. Hij liet mij daarom ook het gevecht aangaan met Kerhman. In de laatste chicane kon ik Kerhman voorbij steken en kon daardoor de 2e winst van dit jaar binnen hengelen voor het team! Kerhman werd 2e en van Dijk pakte nipt nog de 3e plaats van Frauenschuh af, hierdoor staat van Dijk riant aan de leiding in het klassement. <br /> <br /> Eenmaal op het hoogste ere schavot geklommen keek ik nu nog ff naar beneden en dacht ‘eigenlijk best raar zo`n baard’, ik laat hem zelf toch maar niet staan, dat maakt me zo oud! Ik wou Monteurs Patrick en Just bedanken voor de overwinning die ik grotendeels aan hun te danken heb. In het bijzonder bedank ik Jos Haanepen, Shark, PSH, Prox, Wiseco, Carillo, Lichtmacht en JE pistons voor hun vele test werk. Op naar de laatste EK race in Assen die verreden word in het weekend van 25 september met de race of the champions. Daarbij zal ik ook starten in de terugkerende 250 cc wat onder andere te danken is aan Willie Pomper. Ik zal dit keer niet deelnemen op de welbekende eenarmige bandiet want die is nu echt met pensioen, er zal dit maal gereden worden op een 250 cc TSR Honda die speciaal geprepareerd wordt door ex MRTT monteur Joost van Rooien. Tot in Assen. <br />