Teams: Punten voor Tony Covena in het IDM

100

De 3e race van het seizoen op de Nurburgring ging gepaard met veel regen onweer en bliksem, met gevolgen later in het weekend. Vrijdag werd de vrije-trainingen gebruikt om het rijwielgedeelte van de motor goed af te stellen. Samen met veringsspecialist Doedi Poll werd het rijwielgedeelte goed onder handen genomen, om de problemen van de vorige race’s uit het rijwielgedeelte te halen.

Gelukkig waren de meeste problemen opgelost aan het eind van de dag, en zat Tony weer met veel vertrouwen op de motor.







Zaterdagochtend stond er mist met zicht van maar 50 meter!Hierin was het natuurlijk onmogelijk om verantwoord te rijden op het circuit, dus werd er besloten de 1e kwalificatie te schrappen. Hierdoor maar 1 in plaats van 2 kwalificaties , dus geen tijd meer om te wennen aan de nieuwe setup. Mede dankzij het werk van de mannen van Ohlins, was er op werking van de voorvork niets meer aan te merken. Met een ietwat tegenvallende 22ste tijd in de kwalificatie moest Tony het doen. Tijd om de fiets motorisch goed af te stellen moest worden uitgesteld tot de racedag.

Zondag was het weer gelukkig opgeklaard en kon er in de warm-up al aardig doorgereden worden. Met wat kleine aanpassingen aan de vering was Tony naar een 17e plaats opgeschoven, dit met een nog niet perfect lopende motor. Nu was het de beurt aan Thijs Hessels. De race moest net als vorig jaar weer stilgelegd worden door roekeloos rijdende coureurs in de eerste bocht.

De 2e start verliep beter dan de 1e, Tony had na de eerste ronden gelijk wat plaatsen gewonnen en een goede aansluiting gevonden bij een snel groepje. In dit groepje werd er een hoog tempo aangehouden,  welk Tony mede door een goed lopende motor na een behandeling van dokter Thijs goed kon volgen, met constante rondetijden van 1.37. Helaas moest Tony vanwege een driftende achterband afhaken. Hierdoor streed  hij tot het einde van de wedstrijd om de 13e  en de 14e plaats met een bekende van vorig jaar. In veel bochten lag zijn bochten snelheid hoger, jammer genoeg kon hij niet aanzetten met een driftende achterband bij het uitkomen van de bocht. Maar toch moest en zal hij die 3 punten binnenhalen voor het team, in de laatste ronde resulteerde dit in een hevig glijdende motor op het 2e rechte stuk bij het aanremmen van de chicane. Toch lukte het hem om zijn motor als eerste de chicane in te sturen. Even leek het nog allemaal mis te gaan in de laatste bocht door een tik aan de achterkant tegen zijn motor, maar gelukkig hield hij de motor onder controle en kwam hij met ruime voorsprong over de finisch met  zijn eerste IDM punten!!!!!!

Door dit goede resultaat kijken we natuurlijk uit naar de volgende race op Sachsenring waar we deze progressie zeker zullen doorzetten. IDM punten halen word natuurlijk weer de grootste prioriteit.