Teams: Ram(p)weekend voor coureur Roy Pouw op de Nˆ_rburgring

88

Met de Dutch TT voor de deur, was het motorcoureur Roy Pouw zijn bedoeling om, bij races op de Nürburgring in de Duitse Eiffel, maximaal te presteren. Dit natuurlijk om bij zijn TT debuut aankomende week goed beslagen ten ijs te kunnen komen. Een en ander liep helaas anders dan door Roy en zijn team was gepland.

Voor dit weekend stond er een wedstrijd voor zowel het Nationale Kampioenschap 125 cc (ONK) als ook voor het Duitse Kampioenschap 125 cc (IDM) op de kalender. Het team was al vroeg vertrokken naar het beroemde Duitse circuit om daar ook vrijdags de vrije trainingen te kunnen gaan rijden. Deze verliepen voor de Drentse Wild Card coureur Roy Pouw uit Kerkenveld veelbelovend. Het team had de Aprilia racer er perfect bij staan, wat resulteerde in uiterst competitieve rondetijden ten opzicht van de concurrentie. Met genoegen werd er dan ook door het Cool Rentals Racing Team uitgekeken naar de officiële kwalificatie. Als dezelfde vooruitgang zich hierbij zou voortzetten, dan zou dat mogelijkerwijs een plaats voor in het sterke internationale rijdersveld hebben betekend.







Bij aanvang van de trainingen op een droog circuit duurde het optreden van Roy nog geen twee ronden. Een achter hem rijdende Duitse coureur verremde zich totaal bij het ingaan van de eerste bocht na start/finish en ramde vol achter in Roy’s Aprilia. Dit betekende “einde oefening” voor Roy in deze eerste kwalificatie. Roy en machine hadden gelukkig weinig averij opgelopen en maakten zich al snel op voor de tweede kwalificatie.

Ondertussen was het echter gaan regenen. Dit betekende voor Roy dat hij op een natte baan toch nog behoorlijk gas moest gaan geven om zich überhaupt te kunnen kwalificeren voor de wedstrijd op de zondag. Want die ene geklokte ronde in de eerste kwalificatie was niet voldoende om aan de race te mogen gaan deelnemen. Roy voldeed gelukkig aan zijn verplichtingen en was dan ook behoorlijk opgelucht.

Zondags liet de Cool Rentals Racing coureur tijdens de warming-up zien dat de rondetijden van de vrije trainingen geen uitschieters waren geweest. Hij verraste vriend en vijand met een vierde snelste tijd en dat stemde het team uiterst tevreden. Want met deze rondetijden was er zicht op een bijzonder goede einduitslag, ook al moest hij bijna vanaf achteren de race starten. Inhaalraces had hij immers al vaker met goed gevolg gereden.

Niet wetende dat er nog meer rampspoed op het pad zou komen ging Roy de inhaalrace vol vertrouwen van start. Op exact dezelfde plaats als bij de kwalificatietrainingen ging het in die eerste bocht opnieuw helemaal mis, met een megacrash tot gevolg. Ook nu werd Roy van achteren aangereden door een collega coureur, die op zijn beurt ook weer was gekatapulteerd door een ander coureur. Gevolg, een stapel schroot van zes motoren en bijbehorende coureurs. De wedstrijdleiding gaf hiervoor wijselijk de rode vlag en de schade kon worden opgemaakt. Helaas was de Apriliaracer dusdanig beschadigd dat een ook nog bont en blauwe Roy niet meer aan de herstart kon verschijnen. De veroorzakers van Roy zijn ellende echter wel en zo eindigde voor Roy dit ram(p)weekend in mineur. Met dit nulresultaat is een goede voorbereiding op de TT om zeep geholpen en ook een plaats verlies in het Nationaal Kampioenschap, waarin hij nu derde staat. Hopelijk is deze slechte generale en voorbode voor een goede TT week. De tijd zal het ons leren.